SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Prawo planistyczne |
Kod przedmiotu | 06.4-WI-AiUD-PrPla01ć-Ć-S13_pNadGenTLGTR |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura / Projektowanie architektoniczno-urbanistyczne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr letni 2018/2019 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z planistycznymi przepisami prawa, dotyczącymi zasad kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej oraz zakresu i sposobu postępowania przy ustalaniu przeznaczenia i zasad zagospodarowania terenów na szczeblu lokalnym, regionalnym i krajowym.
2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta korzystania z przepisów prawa planistycznego i przeprowadzania zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym i z innymi ustawami oraz rozporządzeniami, dotyczącymi planowania,, analiz związków prawnych występujących w przepisach przy sporządzaniu projektów zagospodarowania przestrzennego.
3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do pracy zespołowej i kierowania zespołem oraz uwrażliwienie na prawne problemy społeczne i środowiskowe oraz ładu przestrzennego, związane z potrzebą podwyższania jakości kształtowania i realizacji polityki przestrzennej państwa w skali lokalnej, regionalnej i krajowej.
Nieformalne:
Student posiada podstawową wiedzę w zakresie obowiązującego systemu planowania przestrzennego w Polsce.
Program wykładów:
Przepisy ogólne w zakresie planowania i zagospodarowania przestrzennego państwa: prawny system hierarchiczny planowania przestrzennego ze względu na ustawowe zasady, zakres i sposób jego realizacji, podstawa i wymogi dotyczące działań w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, definicje pojęć w rozumieniu ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym i innych ustaw oraz rozporządzeń, dotyczących planowania. Przepisy szczegółowe w zakresie planowania przestrzennego w gminie: prawne zasady i sposób tworzenia polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego – Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, prawne zasady i sposób tworzenie aktu prawa miejscowego w gminie, w tym zakres miejscowych ustaleń przeznaczenia i warunków zagospodarowania terenów – Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Przepisy szczegółowe w zakresie planowania przestrzennego w województwie: prawne zasady i sposób tworzenia regionalnej polityki przestrzennej województwa w tym celów i zadań dla opracowań planistyczno-prawnych niższego szczebla – Plan zagospodarowania przestrzennego województwa. Przepisy szczegółowe w zakresie planowania przestrzennego na szczeblu krajowym: prawne zasady i sposób określania uwarunkowań, celów i kierunków zrównoważonego rozwoju kraju w tym celów i programów dla opracowań planistyczno-prawnych niższego szczebla – Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju. Przepisy dotyczące postępowania administracyjnego w sprawie sporządzania projektu decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego i warunków zabudowy w odniesieniu do innych inwestycji.
Program ćwiczeń:
Część wprowadzająca do tematu ćwiczenia:
Przeprowadzenie przez planistyczny zespół studentów analiz porównawczych ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z wybranymi według podziału ustawami, ze względu na ich rodzaj i różny stopień powiązań z planowaniem przestrzennym.
Część podstawowa ćwiczenia:
Opracowanie przez planistyczne zespoły studentów (w formie pisemno-graficznej) wyników przeglądu i oceny relacji prawnych między planistycznymi przepisami prawa ustawowego z przepisami wybranych ustaw w różnym stopniu związanych z planowaniem przestrzennym.
Metody podające:
Wykłady dotyczące poszerzonej wiedzy w zakresie przepisów prawnych planowania przestrzennego, realizowane są w sposób konwencjonalny z wykorzystaniem urządzeń audiowizualnych.
Metody poszukujące:
Ćwiczenia dotyczące nabywania przez studenta praktycznych umiejętności, realizowane są w zespołach planistycznych, wykonujących indywidualne i wspólne zadania z planistycznych przepisów prawnych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady:
Student poddaje się weryfikacji wiedzy dotyczącej planistycznych przepisów prawa.
Ćwiczenia:
Student dokonuje kompleksowej analizy i oceny przepisów prawa planistycznego, korzystając z ustawowych procedur techniczno-budowlanych, rozporządzeń i dokumentacji planistyczno-prawnych w zakresie projektowania, realizacji i eksploatacji obiektów architektonicznych oraz zespołów urbanistycznych zgodnie z ekonomiką, ładem przestrzennym i z zrównoważonym rozwojem. Student przedstawia do weryfikacji sporządzone wspólnie z zespołem planistycznym zestawienia wyników przeglądu związków ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym i z innymi ustawami oraz rozporządzeniami, dotyczącymi planowania, przy sporządzaniu projektów zagospodarowania przestrzennego, wykazuje się aktywnością i umiejętnością koordynowania pracy w podzespole planistycznym oraz potwierdza, poza zajęciami, wynajdywanie źródeł, dotyczących przepisów prawnych w zakresie podwyższania jakości kształtowania i realizacji polityki przestrzennej państwa.
Zasada ustalania oceny:
Oceną osiągniętych efektów kształcenia w kategorii „wiedza” jest wynik (W) z pisemnego egzaminu, uzyskany na podstawie testu z progami punktowymi:
Brak efektu kształcenia:
0,0 pkt = nd, 0,5 pkt = nd+,
Uzyskany efekt kształcenia:
1,0 pkt = dst, 1,5 pkt = dst+, 2,0 pkt = db, 2,5 pkt = db+, 3,0 pkt = bdb.
Oceną osiągniętych efektów kształcenia w kategorii „umiejętności” jest wynik (U) z wykonanego na zajęciach zadania. Oceną osiągniętych efektów kształcenia w kategorii „kompetencje” jest wynik (K) z liczby konsultacji projektowych, odbytych bezpośrednio z prowadzącym na zajęciach potwierdzających m.in. udział studenta w zadaniu przedmiotowym.
Łączna ocena za przedmiot (P) jest średnią arytmetyczną ocen z wykładu (W) i ćwiczenia (U):
P = 0,5(W + KU),
gdzie wartość oceny U zależy od oceny K dla oceny: negatywnej K = 0, pozytywnej K = 1.
Sala wykładowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audio-wizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych oraz w rzutnik folii.
Sala projektowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audio-wizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych
oraz w rzutnik folii.
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Bogusław Wojtyszyn, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2018 21:30)