SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Technologie informacyjne w architekturze i urbanistyce - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Technologie informacyjne w architekturze i urbanistyce
Kod przedmiotu techn03_pNadGen4K8A6
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura / Projektowanie architektoniczno-urbanistyczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr letni 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr inż. arch. Michał Golański
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

C1 - Przekazanie wiedzy i wykształcenie zaawansowanych umiejętności praktycznych  obsługi programu AutoCad, ArchiCad oraz Revit.

C2 - Przekazanie wiedzy i wykształcenie zaawansowanych umiejętności praktycznych  obsługi programu Rhinoceros i Grasshopper oraz projektowania parametrycznego.

C3 - Nabycie umiejętności wykorzystywania zasobów różnorodnych aplikacji wspomagających projektowanie architektoniczne oraz modelujących informacji o budynku (ang. Building Information Modeling). Poszerzenie wiedzy w jaki sposób dane projektowe mogą być wspomagane innowacyjną technologią parametrycznego modelowania.

 

 

Wymagania wstępne

Formalne:

  • ma uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę w zakresie komputerowego wspomagania projektowania architektonicznego, 
  • ma elementarną wiedzę niezbędną do projektowania obiektów architektonicznych, opracowania i drukowania dokumentacji technicznej przy użyciu programów CAD
  • potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego korzystając z programów CAD

Nieformalne: brak

Zakres tematyczny

Program laboratorium:

Zaawansowane funkcje programów AutoCAD i ArchiCAD: 

  • interfejs użytkownika, personalizacja ustawień programu,
  • tworzenie własnych elementów biblioteki, własnych linii i wypełnień,
  • odnośnik obrazu rastrowego,
  • odnośnik do rysunku zewnętrznego (XREF),
  • tworzenie i edycja bloków dynamicznych (AutoCad),
  • techniki i narzędzia modelujące,
  • modelowanie 3D od podstaw – budowanie modelu na potrzeby wizualizacji,
  • techniki tworzenia foto-realistycznych prezentacji wnętrz, obiektów architektonicznych i układów urbanistycznych,
  • tworzenie rysunków typu "exploded-view drawing"
  • praca indywidualna

Zaawansowane funkcje programów programu Revit

  • modelowanie bryły budynku przy użyciu brył koncepcyjnych
  • modelowanie układu strukturalnego budynku przy zastosowaniu komponentów adaptywnych
  • Dynamo - projektowanie parametryczne metodą programowania wizualnego

Wprowadzenie do programu Rhinoceros

  • interfejs użytkownika, personalizacja ustawień programu,
  • modelowanie powierzchni obudowy budynku opartych na krzywych NURBS
  • Grasshopper - projektowanie parametryczne metodą programowania wizualnego

 

Metody kształcenia

metody ćwiczeniowo-praktyczne: metoda laboratoryjna

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia laboratorium jest obecność na zajęciach i uzyskanie pozytywnej oceny z wszystkich przewidzianych programem ćwiczeń. Uzyskane punkty: 0 – 50%/ niedostateczny; 51 – 60%/ dostateczny; 61- 70%/ dostateczny plus; 71 – 80%/ dobry; 81 -90%/ dobry plus; 91 -100%/ bardzo dobry.

Literatura podstawowa

1. Ślęk R., ArchiCAD - Wprowadzenie do projektowania BIM, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013,

2. Ridder D., ArchiCAD 16 PL, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2014

3. Pikoń A, AutoCAD 2014 PL, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2014

4. Andrzej Jaskulski: AutoCAD 2011/LT2011+. Wydawnictwo Naukowe PWN 2011

5. Szajrych K., Fijka J., Kozłowski W. Revit Architecture. Podręcznik użytkownika, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2010

6. Podręcznik użytkownika Rhino 6.0 dostępny na stronie producenta programu.

Literatura uzupełniająca

1. Zimek R., Oberlan Ł., ABC grafiki komputerowej. Wydanie II, HELION, Gliwice, 2005

2. Don Sellers , Nie daj sie, czyli jak komputer może cię wykończyć, HELION, Gliwice, 2008

3. Gawrysiak P.; Cyfrowa Rewolucja. Rozwój cywilizacji informatycznej, Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., Warszawa 2008

Uwagi

Limit osób w grupie laboratoryjnej: 15. Zajęcia laboratoryjne w pracowni komputerowej


Zmodyfikowane przez mgr inż. arch. Michał Golański (ostatnia modyfikacja: 30-04-2018 16:25)