SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Biologia i ekologia I i II |
Kod przedmiotu | 06.4-WI-ISP-BiolEko02w-W-S13_pNadGen879Q9 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Inżynieria środowiska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z klasyfikacją taksonomiczną organizmów i metodami rozpoznawania przedstawicieli wybranych grup zwierząt. Wskazanie obecności i istotności udziału różnych grup organizmów zwierzęcych na przebieg procesów biologicznych i ekologicznych, zachodzących w wybranych typach środowisk naturalnych i antropogenicznych.
Formalne: zaliczenie przedmiotu Biologia i ekologia I i II z semestru I
Nieformalne: podstawowa wiedza z zakresu nauk o środowisku
Program wykładów: Zapoznanie studenta z obowiązującą klasyfikacją taksonomiczną i ekologiczną zwierząt. Przegląd wybranych grup zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem organizmów mających istotne znaczenie w inżynierii środowiska. Źródła zanieczyszczenia wód. Źródła i rodzaje ścieków. Wpływ zanieczyszczeń na odbiornik. Biologiczne znaczenie zanieczyszczeń. Eutrofizacja wód. Przyczyny eutrofizacji. Czynniki wpływające na jakość wód. Zakwity planktonowe. Samooczyszczanie wód powierzchniowych. Tlen w procesie samooczyszczania. BZT. Mineralizacja. Saprobowość i strefy saprobowe. Ciepło właściwe wody. Temperatura wód powierzchniowych. Sezony termiczne w jeziorze.
Program ćwiczeń laboratoryjnych: Komórki i tkanki zwierzęce. Zajęcia laboratoryjne - charakterystyka pierwotniaków, gąbek, płazińców, obleńców, wrotków, pierścienic, stawonogów i mięczaków. Zajęcia terenowe.
Metody podające: wykład konwencjonalny, wykład problemowy, wykład z prezentacją multimedialną.
Metody poszukujące: samodzielna praca studenta - mikroskopowanie i identyfikacja materiału biologicznego (zajęcia laboratoryjne), samodzielne przygotowanie lub pobór prób do przeprowadzenia wybranych typów analiz (zajęcia laboratoryjne i terenowe).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Laboratorium: podstawą zaliczenia zajęć laboratoryjnych są oceny z trzech kolokwiów pisemnych ze zrealizowanych zajęć. Z każdego kolokwium 2 oceny – razem 6 ocen.
Wykład: pisemne kolokwium, zawierające 8 pytań ocenianych na 0-1 pkt; do zaliczenia na ocenę dostateczną konieczne jest uzyskanie 5 punktów.
Podstawą ustalenia oceny końcowej jest średnia ważona uzyskana przez dodanie: 0,6 oceny z wykładu oraz 0,4 oceny z ćwiczeń laboratoryjnych. Średnią ważoną zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku. Ocena końcowa ustalona jest na podstawie średniej ważonej zgodnie z zasadą: poniżej 3,24 – dostateczny, od 3,25 do 3,74 – dostateczny plus, od 3,75 do 4,24 – dobry, od 4,25 do 4,74 – dobry plus, od 4,75 – bardzo dobry.
Limit studentów na zajęciach laboratoryjnych wynosi 18 osób.
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Sylwia Myszograj, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-02-2019 20:20)