SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zdrowie seksualne i reprodukcyjne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zdrowie seksualne i reprodukcyjne
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-ZSiR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Występuje w specjalnościach Psychologia zdrowia seksualnego
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Joanna Dec-Pietrowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest opanowanie przez studentów wiedzy na temat zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego człowieka, poznanie zagadnień dotyczących chorób przenoszonych drogą płciową, antykoncepcji oraz zaburzeń i dysfunkcji seksualnych. Celem jest także nauczenie się interdyscyplinarnego rozumienia zagadnień  związanych z psychologią relacji partnerskiej i biologią płodności.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania, psychologii ogólnej oraz podstaw seksuologii.

 

Zakres tematyczny

Zdrowie seksualne i reprodukcyjne - ujęcia definicyjne

Medyczna norma seksualna

Seksualność kobiety i mężczyzny: jej istota, rola i funkcja jaką spełnia w zachowaniu zdrowia i biologii prokreacji

Seksualność i zdrowie seksualne wieku starszego

Zdrowie seksualne kobiet

Zdrowie seksualne mężczyzn

Zdrowie reprodukcyjne kobiet

Zdrowie reprodukcyjne mężczyzn

Obszary problemowe związane z płcią – interseksualizm, obojnactwo rzekome, obojnactwo prawdziwe, transseksualizm, transgenderyzm

Infekcje przenoszone drogą płciową (STI)

Epidemiologia, etiologia i patogeneza HIV/AIDS

Zachowania prozdrowotne i ryzykowne zachowania seksualne w aspekcie HIV/AIDS i STI

Wybrane zagadnienia z zakresu ginekologii i położnictwa

Menopauza i andropauza

Antykoncepcja i metody planowania rodziny

Zaburzenia i dysfunkcje seksualne – geneza, diagnoza, terapia

Prawa seksualne i reprodukcyjne, Deklaracja Praw Seksualnych

Metody kształcenia

Wykład, wykład problemowy, dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda grupowa metoda projektów, prezentacje multimedialne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest pozytywny wynik egzaminu w formie testu wiedzy.

Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena projektu/prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa; ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć.

Ocena końcowa jest średnią z uzyskanych ocen z wykładów i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

Literatura uzupełniająca

1.      Beisert M. - Pedofilia. Geneza i mechanizmy zaburzenia, Gdańsk, 2012, 

2.      Buss D. M., Ewolucja pożądania, Gdańsk 2000

3.      Gapik L, Woźniak A. (red.), Terapia w seksuologii. Zagadnienia wybrane, wyd. UAM, Poznań 2001

4.      Giddens A., Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach, PWN, Warszawa 2007

5.      Imieliński K.: Seksiatria, tom I i II, PWN, Warszawa

6.      Imieliński K. (red.), Zarys seksuologii i seksiatrii, PZWL, Warszawa 1986

7.      Jaczewski A., Rozwój erotyczny, Warszawa 1992 

8.      Pospiszyl K., Przestępstwa seksualne, Warszawa 2009

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 12-04-2018 15:21)