SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologiczne problemy kariery zawodowej i doradztwa zawodowego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologiczne problemy kariery zawodowej i doradztwa zawodowego
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PPKRiDZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Psychologia pracy, organizacji i zarządzania
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Maria Żochowska
  • dr inż. Anna Góralewska-Słońska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem nauczania przedmiotu jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą rozwoju zawodowego oraz kariery zawodowej. Uświadomienie studentom wagi doradztwa zawodowego, jako istotnego elementu wpływającego na poziom aktywności zawodowej ludzi oraz ich stosunek wobec pracy, zawodu i kariery. Elementarne przygotowanie do roli zawodowej doradcy zawodowego w szkołach lub placówkach innego typu.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Definicja kariery zawodowej oraz psychologiczne koncepcje rozwoju kariery. Fazy rozwoju zawodowego w cyklu życia. Adaptacja zawodowa i integracja z zawodem. Psychologiczne koncepcje motywacji do pracy. Znaczenie doradztwa zawodowego na różnych etapach kształcenia oraz rozwoju osobistego. Aktywizacja zawodowa, jako forma przeciwdziałania zjawisku bezrobocia. Psychologiczne konsekwencje trwałego bezrobocia. Formy doradztwa zawodowego: testy zawodoznawcze, metodyka zajęć z zakresu doradztwa zawodowego. Definiowanie cech przydatności zawodowej. Aspekty procesów decyzyjnych w rekrutacji.

Metody kształcenia

wykład konwersatoryjny, wykład konwencjonalny, warsztat, dyskusja, praca w grupach

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: Uzyskanie oceny na podstawie pracy pisemnej na wybrane przez prowadzącego tematy.

Ćwiczenia: Zaliczenie z oceną na podstawie oceny z kolokwium oraz aktywności podczas zajęć.

Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład przedmiotu oraz oceny z ewentualnego egzaminu, zgodnie z zasadą:
od 2,5 do 3,24 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.
Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania.

Literatura podstawowa

  1. Schultz, D.P., Schultz, S.E., Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. PWN, Warszawa 2002,
  2. Bańka A., Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe i pośrednictwo pracy, Print-B, Poznań, 1995,
  3. Paszkowska- Rogacz A., Warsztat pracy europejskiego doradcy kariery zawodowej, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej, Warszawa, 2002,
  4. Paszkowska- Rogacz A., Doradztwo zawodowe. Wybrane metody badań, Difin, Warszawa, 2010,
  5. Paszkowska- Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu: przegląd koncepcji, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej, Warszawa, 2003,
  6. Ratajczak, Z., Psychologia pracy i organizacji, PWN, Warszawa, 2008,
  7. Kożusznik B., Zachowania człowieka w organizacji, PWE, Warszawa, 2002

Literatura uzupełniająca

  1. Seligman M., Optymizmu można się nauczyć, Media Rodzina, Poznań, 1996,
  2. Strykowska M. (red.), Współczesne organizacje. Wyzwania i zagrożenia, Wyd. Fundacji Humaniora, Poznań, 2002
  3. Sekuła B., Pielok C., Zajęcia warsztatowe dla uczniów szkół ponadpodstawowych, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno –Pedagogicznej MEN, Warszawa, 1996
  4. Cieślikowska D., Kownacka E., Olczak E., Paszkowska-Rogacz A., Doradztwo zawodowe a wyzwania międzykulturowe, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa, 2006

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Maria Żochowska (ostatnia modyfikacja: 18-06-2018 09:39)