SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia miłości, małżeństwa i rodziny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia miłości, małżeństwa i rodziny
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PMMR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Psychologia zdrowia seksualnego
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy na temat: psychologicznych uwarunkowań dojrzałości człowieka do realizacji ról związanych z małżeństwem i rodzicielstwem oraz ukazanie modeli miłości i zjawisk ważnych dla jej powstawania i rozwoju. 

Wymagania wstępne

 Podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwoju i psychologii społecznej, psychologii rodziny  oraz różnic indywidualnych.

Zakres tematyczny

Teorie i strategie doboru partnerów. Rożne typy związków i relacji interpersonalnych.

Fazy rozwoju związków.

Psychologia miłości. Rodzaje związków miłosnych.

Rola intymności w miłości.

Uwarunkowania jakości związku małżeńskiego i partnerskiego

Uwarunkowania satysfakcji i uzyskiwania dobrostanu w związkach interpersonalnych.

Rola konfliktów w związkach – wybrane aspekty i ujęcia.

Dynamiczne i systemowe ujęcie rodziny.

Struktura i funkcje rodziny - aspekty psychologiczne.

Rodzina w biegu życia; cykle życia w rodzinie a rozwój kryzysów w małżeństwie.

Budowanie właściwych relacji interpersonalnych w rodzinie.

Problemy dezintegracji rodziny i małżeństwa (konflikty, kryzysy, rola choroby i niepełnosprawności, rozwód jako sytuacja kryzysowa w życiu rodziny, specyficzne problemy rodziców i dzieci w rodzinach zrekonstruowanych, problemy psychologiczne samotnego rodzicielstwa, rodzina z dzieckiem o zaburzonym rozwoju). 

Metody kształcenia

Wykład klasyczny, wygląd poglądowy,dyskusja, praca w grupach, ćwiczenia projektowe, prezentacje.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady kończą się egzaminem (test z progami punktowymi). Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Ocena końcowa z ćwiczeń to średnia arytmetyczna uzyskana z kolokwium i pracy pisemnej. Ocena końcowa z przedmiotu jest średnia ocen z egzaminu i ćwiczeń. Nie ma możliwości zaliczenia przedmiotu przy nieobecnościach na więcej niż 30% zajęć. Nie ma także możliwości  uzyskania pozytywnej oceny z egzaminu bez zaliczenia ćwiczeń na ocenę pozytywną. 

Literatura podstawowa

Bieńko M. (2001), Przyjaźń małżeńska. Studium doświadczeń życiowych warszawskich inteligentów, Wyd. „Żak”, Warszawa

Block J.D., (2006), Intymność w związku, GWP, Gdańsk

Braun-Gałkowska M. (2008), Psychologia domowa, TN KUL, Lublin

Izdebska J. (2000), Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku. Białystok  

Janicka I. Liberska H. (2014). Psychologia Rodziny, warszawa: PWN.

Liberska H., Matuszewska M. (red.) (2002), Małżeństwo, męskość, kobiecość, miłość, konflikt, Wyd. Fundacji Humaniora, Poznań.

Plopa M., (2005), Psychologia rodziny. Teoria i badania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Rostowski J. (1987), Zarys psychologii małżeństwa. Warszawa . PWN.

Satir V. (2000), Rodzina, tu powstaje człowiek. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Wojciszke B. (2000), Psychologia miłości. Intymność, namiętność, zaangażowanie. Gdańsk: GWP 

Literatura uzupełniająca

Braun – Galkowska, M. (1992). Psychologiczna analiza systemów rodzinnych osób zadowolonych i niezadowolonych z małżeństwa. Lublin:KUL

Braun – Gałkowska M (1985) Miłość aktywna. Psychiczne uwarunkowania powodzenia małżeństwa, Warszawa: PAX

Dyczewski L. (1981), Rodzina i kierunki jej przemian. Warszawa: Ośrodek Dokumentacji           Studiów Społecznych.

Farnicka M. (2011). Przemiana realizacji zadań rozwojowych. Ewolucja czy rewolucja? Zielona Góra: Wydawnictwo UZ.

Janicka I. (2010). Jakość małżeństw poprzedzonych kohabitacją. W: T. Rostowska, A. Peplińska [red.] Psychospołeczne aspekty życia rodzinnego,s.94 – 109, Warszawa: Difin

Kościelska M. Odpowiedzialni rodzice. Z doswiadczeń psychologa. Kraków. Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Lachowska B. (2012). Praca i rodzina – konflikt czy synergia? Konflikt i facylitacja między rolami rodzinnymi i zawodowymi – uwarunkowania i znaczenie dla jakości życia kobiet i mężczyzn, Lublin: Wydawnictwo KUL.

Lachowska B. (2013). Osobowościowe predyktory konfliktu, facylitacji i zadowolenia z godzenia ról rodzinnych i zawodowych – analizy w grupie kobiet i mężczyzn. Przegląd Psychologiczny, Tom 56, nr 3, 301-322.

Ryś M. (1993), Poziom zaspokojenia potrzeb w dzieciństwie a zaspokojenie potrzeb w małżeństwie. Problemy Rodziny, 1, 20-24.

Ryś M. (2001), Systemy rodzinne. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.

Wojciechowska L. (2005). Teoria dobrostanu w badaniach rozwojowych nad rodziną: dobrostan rodziców w stadium pustego gniazda Psychologia Rozojowa, Tom 10 Nr 4 s.35-47. 

Ziemska M. (1975), Rodzina a osobowość, Warszawa: Wyd. Wiedza Powszechna.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marzanna Farnicka (ostatnia modyfikacja: 01-05-2018 17:33)