SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Rozwój psychoseksualny w cyklu życia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Rozwój psychoseksualny w cyklu życia
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-RPwCZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Występuje w specjalnościach Psychologia zdrowia seksualnego
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dorota Niewiedział
  • dr hab. Ludwika Wojciechowska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest rozszerzenie świadomości teoretycznej studentów psychologii o  koncepcje rozwoju seksualnego człowieka podporządkowanego dwom zasadom: ciągłości rozwoju seksualnego oraz integralności seksualności ludzkiej z jej rozwojem psychospołecznym.  Osiągnięcie celu możliwe jest w oparciu o przedstawienie teorii rozwoju life-span- P. Baltesa, scalony, ekologiczny, model ludzkiej seksualności jako efektu interakcji czynników biologicznych, psychologicznych i społecznych oraz teorie neopsychoanalityczne wyjaśniające naturę wzorców, norm i dążeń w zakresie seksualności ludzkiej

Wymagania wstępne

Student posiada wiedzę z zakresu psychologicznej teorii rozwoju człowieka w ciągu życia, potrafi zanalizować wpływ czynników społecznych na zachowanie jednostki, posiada wiedzę z zakresu psychologicznych teorii osobowości

Zakres tematyczny

Wyjaśnienie  modeli seksualności człowieka

Fazy rozwoju seksualnego :- oralna,-analna,-uretralna,-falliczna,-latencji -genitalna

Pojęcie tożsamości płciowej a dojrzewanie płciowe

Orientacja seksualna- wyjaśnienie biologiczne, psychodynamiczne, behawioralne zintegrowane, hipoteza antagonizmu płciowego

Rozwój seksualny małego dziecka.

  • rozwój psychoseksualny dziecka w kontekście jego ogólnego rozwoju (rozwój w sferze fizyczne, poznawczej, emocjonalnej, społecznej), znaczenie poszczególnych sfer rozwoju dla seksualności dziecka, teoria Kernberga
  • przejawy dziecięcej seksualności, ich rola i znaczenie:
  1. masturbacja dziecięca
  2. zainteresowanie i zabawy seksualne z rówieśnikami
  3. pytania o seksualność kierowane do dorosłych
  4. obserwacja zachowań seksualnych zwierząt.
  5. rozumienie fantazji dziecięcych

 

 Rozwój seksualny w okresie późnego dzieciństwa.

  • rozwój psychoseksualny dziecka a nowe kompetencje okresu późnego dzieciństwa,
  • znaczenie podjęcia edukacji szkolnej dla rozwoju seksualnego dziecka
  • okres latentny w rozwoju psychoseksualnym – czy można rzeczywiście mówić o utajeniu?
  • przejawy dziecięcej seksualności, ich rola i znaczenie dla rozwoju.


 Rozwój seksualny w okresie adolescencji.  

 

  • rozwój psychoseksualny adolescenta a rozwój pozostałych funkcji,
  • przejawy seksualności w okresie dojrzewania, ich rola i znaczenie w rozwoju:

masturbacja

młodzieńcze związki

inicjacja seksualna,

  • źródła wiedzy młodzieży o ich seksualności i czekających ich / toczących się zmianach, jakość przekazów edukacyjnych

 

Rozwój seksualny w okresie dorosłości

- tworzenie i utrzymywanie związków romantycznych

- związki koluzyjne i zazdrość w związku

- psychofizjologia reakcji seksualnej kobiety i mężczyzny, cykl reakcji seksualnych

- seksualne problemy okresu ciąży i połogu

 

Problemy z seksualnością w okresie późnej dorosłości

- seksualność w okresie menopauzy i andropauzy-

-  indywidualizm  seksualności w okresie starzenia się jednostki

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, analiza merytoryczna treści w literaturze przedmiotu

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywność na zajęciach i pozytywne zaliczenie  kolokwium , Warunkiem zaliczenia wykładu jest pozytywne zdanie egzaminu. Ocena końcowa stanowi średnia arytmetyczna z oceny z ćwiczeń i oceny z egzaminu

Literatura podstawowa

Beisert M. (red.). Seksualność w cyklu życia człowieka. PWN, Warszawa 2006

Wojciechowska J. Stereotypy ról płciowych w rozwoju tożsamości płciowej u dzieci. W: Brzezińska A., Jabłoński S., Marchow M. (red.). Niewidzialne źródła. Szanse rozwoju w okresie dzieciństwa. Fundacja Humaniora, Poznań 2003

Beisert M. Seks Twojego dziecka. K. Domke, Poznań 1991.

Literatura uzupełniająca

  1. Drozdowski P., Kokoszka A. Podstawowe pojęcia psychoanalizy .W: Drozdowski P., Kokoszka A. (red.). Wprowadzenie do psychoterapii. Akademia Medyczna im. M. Kopernika, Kraków 1993: 63–72.
  2. Kernberg O.F. Związki miłosne. Norma i patologia. Zysk i S-ka, Poznań 1998.
  3. Freud S. Życie seksualne. Wyd. KR, przekł. R. Reszke; Warszawa 1999.
  4. Obuchowski I., Jaczewski A. Rozwój erotyczny. WSIP, Warszawa 1982
  5. Starowicz, L O kobiecie, Wydawnictwo Czerwone i Czarne, 2011
  6. Starowicz, L. O mężczyźnie, Wydawnictwo Czerwone i Czarne, 2012,

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 12-04-2018 15:21)