SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Seksualność osób chorych i osób z niepełnosprawnością |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-SOCHN |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia zdrowia seksualnego |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów ze specyfiką seksualności osób z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną, specyfiką edukacji seksualnej adresowanej do tej kategorii osób oraz z możliwościami pedagogicznego wsparcia rodziców osób niepełnosprawnych.
Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania, psychologii ogólnej oraz seksuologii
Rozwój psychoseksualny osób z niepełnosprawnością intelektualną i fizyczną.
Zdrowie seksualne osób niepełnosprawnych intelektualnie oraz osób niepełnosprawnych fizycznie.
Możliwości i ograniczenia w zaspokajaniu potrzeb seksualnych przez osoby z niepełnosprawnością.
Związki i rodzicielstwo osób z niepełnosprawnością.
Praktyczne sposoby reagowania na przejawy seksualności u osób niepełnosprawnych intelektualnie i fizycznie.
Specyfika i możliwości organizacji edukacji seksualnej osób z niepełnosprawnością.
Rehabilitacja seksualna – co oznacza w kontekście różnych grup osób niepełnosprawnych?
Biologiczne i psychospołeczne uwarunkowania funkcjonowania seksualnego osób niepełnosprawnych.
Postawy wobec seksualności osób niepełnosprawnych – przegląd badań
Współpraca z rodzicami jako nieodzowny element wspierania seksualności osób niepełnosprawnych.
Seksualność osób przewlekle chorych (na cukrzycę, choroby serca, nowotwory, tarczycę, otyłość, choroby uroginekologiczne, choroby psychiczne)
Przyjmowane leki a aktywność seksualna.
wykład, prezentacja multimedialna, film, dyskusja, praca grupowa
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zajęcia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test wiedzy i/lub przygotowanie prezentacji oraz ocena wypowiedzi i aktywności studenta na zajęciach. Ocena z ćwiczeń jest oceną końcową
Długołęcka A. (2012) Rozwój psychoseksualny dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością ruchową i intelektualną. W: Z. Lew-Starowicz, K. Waszyńska Przemiany seksualności w społeczeństwie współczesnym. Teoria i rzeczywistość. Wydawnictwo Naukowe UAM
Fornalik I. (2012) Edukacja seksualna osób z niepełnosprawnością intelektualną. W poszukiwaniu właściwego modelu. W: Z. Lew-Starowicz, K. Waszyńska Przemiany seksualności w społeczeństwie współczesnym. Teoria i rzeczywistość. Wydawnictwo Naukowe UAM
Fornalik I. (2012), Jak edukować seksualnie osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik dla specjalistów, Stowarzyszenie „Bardziej Kochani”, Warszawa
Izdebski Z., Długołęcka A., Radomski D. (2016), Psychoseksualne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością. Studium badawcze, Wyd. UZ, Zielona Góra
Kijak R.J. (2009), Seks i niepełnosprawność. Doświadczenia seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną, Impuls, Kraków
Kościelska M., (2004), Niechciana seksualność. Warszawa, Jacek Santorski
Ostrowska A. (2007), O seksualności osób niepełnosprawnych, GRAMOND, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa
Radomski D., Jarząbek G., Niepełnosprawność a seksualność, Ginekologia Praktyczna Nr 2, 2008 r
Głodkowska J., Giryński A. (2005), Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną – uwalnianie od schematów i uprzedzeń. Warszawa, Wydawnictwo APS
Izdebski Z. (2005), Postawy Polaków wobec seksualności osób niepełnosprawnych ruchowo i intelektualnie, w: Głodkowska J., Giryński A. (red.), Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną – uwalnianie od schematów i uprzedzeń, APS, Warszawa
Kaufman M., Silverberg C., Fran., (2013) Pełnosprawni! Uniwersalny przewodnik po seksie dla tych, którzy żyją z niepełnosprawnością, chronicznym bólem i chorobą. Warszawa, Czarna Owca
Lew-Starowicz Z., Długołęcka A.(2006), Edukacja seksualna, Świat Książki, Warszawa
Reynolds K. E. (2014), Sexuality and Severe Autism. A Practical Guide for Parents, Caregivers and Health Educators, Jessica Kingsley Publishers, London
Sierpiński A., Kazimierczak M., Buchacz P., Sipińska K. (2004), Zachowania seksualne kobiet ciężarnych, Wiadomości Lekarskie, LVII, supl. 1, 281-284
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 12-04-2018 15:21)