SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pomoc psychologiczna dla młodzieży, małżeństw i rodzin - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pomoc psychologiczna dla młodzieży, małżeństw i rodzin
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PPMMR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Psychologia zdrowia seksualnego
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
  • dr Anna Mróz
  • dr Marcin Florkowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poszerzenie wiedzy na temat okresu adolescencji, jego odmienności od innych okresów rozwojowych człowieka, teoretycznych modeli zaburzeń i specyficznych problemów typowych dla tego okresu rozwoju oraz możliwości udzielania pomocy psychologicznej ukierunkowanej na rozwój jednostki i rodziny.

Rozwijanie umiejętności związanych z rozpoznawaniem, klasyfikowaniem oraz rozwiązywaniem sytuacji trudnych i kryzysowych występujących w okresie adolescencji oraz umiejętności posługiwania się adekwatnymi metodami pomocy psychologicznej.

Wymagania wstępne

Zaliczenie przedmiotów: psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia, psychopatologia rozwoju, psychologia osobowości, psychologia kliniczna.

Zakres tematyczny

Charakterystyka typowych zjawisk rozwojowych okresu adolescencji (przemian, zadań i tendencji rozwojowych, zagrożeń dla rozwoju). Indywidualne aspekty i uwarunkowania rozwoju młodzieży. Różnice indywidualne istotne dla rozwoju w okresie adolescencji.

Najczęściej spotykane problemy okresu adolescencji z uwzględnieniem kontekstu środowiska rodzinnego, szkolnego, rówieśniczego.

Zaburzenia występujące w okresie adolescencji i ich uwarunkowania: kryzys rozwojowy, zaburzenia zachowania, zaburzenia lękowe, zaburzenia depresyjne, zaburzenia odżywiania. Specyficzne objawy zaburzeń występujących w okresie dorastania. Samobójstwa wśród młodzieży.

Pomoc psychologiczna ukierunkowana na młodzież i rodzinę. Wybrane metody pomocy psychologicznej, pomoc psychologiczna jako relacja. Rozpoznawanie, klasyfikowanie oraz rozwiązywanie sytuacji trudnych i kryzysowych.

Metody kształcenia

Wykład:Wykład tradycyjny, wykład problemowy.

Ćwiczenia: praca z książką, dyskusja, metoda przypadków, prezentacja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena z wykładów jest oceną z egzaminu pisemnego z progami procentowymi (ocena 3,0: 50%-60%, ocena 3,5: 61%-70%, ocena: 4,0: 71%-80%, ocena 4,5: 81%-90%, ocena 5,0: 91%-100%). Ocena z cwiczeń jest średnią  ocen z kolokwium i referatu (obydwie oceny muszą być pozytywne).

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ocen z wykładu i ćwiczeń

Literatura podstawowa

  • Kendall P.C. - Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji., Gdańsk, 2004.

  • Mirucka B., Sakson-Obada O.- Ja cielesne: od normy do zaburzeń, Sopot 2013

  • Pilecka W. - Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży, Kraków, 2011,

  • Radziwiłłowicz W., Depresja u dzieci i młodzieży: analiza systemu rodzinnego - ujęcie kliniczne, Kraków 2010

  • Radziwiłłowicz W., Sumiła A. (red.), Psychopatologia okresu dorastania: wybrane zagadnienia, Kraków 2006

  • Oleszkowicz A. Bunt młodzieńczy: uwarunkowania, formy, skutki. Warszawa, 2006

  • Oleszkowicz A., Senejko A. Psychologia dorastania, Warszawa, 2017

 

Literatura uzupełniająca

  • Andreas S. (2001). Jak pracowała Virginia Satir. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Gaś Z., Pomoc psychologiczna młodzieży, Warszawa 1995

  • Ludewig K. (1995). Terapia systemowa. Podstawy teoretyczne i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Popielarska A, Popielarska M., Psychiatria wieku rozwojowego, Warszawa 2000

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marcin Florkowski (ostatnia modyfikacja: 17-06-2018 22:42)