SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pomoc psychologiczna dla młodzieży, małżeństw i rodzin |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PPMMR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia zdrowia seksualnego |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Poszerzenie wiedzy na temat okresu adolescencji, jego odmienności od innych okresów rozwojowych człowieka, teoretycznych modeli zaburzeń i specyficznych problemów typowych dla tego okresu rozwoju oraz możliwości udzielania pomocy psychologicznej ukierunkowanej na rozwój jednostki i rodziny.
Rozwijanie umiejętności związanych z rozpoznawaniem, klasyfikowaniem oraz rozwiązywaniem sytuacji trudnych i kryzysowych występujących w okresie adolescencji oraz umiejętności posługiwania się adekwatnymi metodami pomocy psychologicznej.
Zaliczenie przedmiotów: psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia, psychopatologia rozwoju, psychologia osobowości, psychologia kliniczna.
Charakterystyka typowych zjawisk rozwojowych okresu adolescencji (przemian, zadań i tendencji rozwojowych, zagrożeń dla rozwoju). Indywidualne aspekty i uwarunkowania rozwoju młodzieży. Różnice indywidualne istotne dla rozwoju w okresie adolescencji.
Najczęściej spotykane problemy okresu adolescencji z uwzględnieniem kontekstu środowiska rodzinnego, szkolnego, rówieśniczego.
Zaburzenia występujące w okresie adolescencji i ich uwarunkowania: kryzys rozwojowy, zaburzenia zachowania, zaburzenia lękowe, zaburzenia depresyjne, zaburzenia odżywiania. Specyficzne objawy zaburzeń występujących w okresie dorastania. Samobójstwa wśród młodzieży.
Pomoc psychologiczna ukierunkowana na młodzież i rodzinę. Wybrane metody pomocy psychologicznej, pomoc psychologiczna jako relacja. Rozpoznawanie, klasyfikowanie oraz rozwiązywanie sytuacji trudnych i kryzysowych.
Wykład:Wykład tradycyjny, wykład problemowy.
Ćwiczenia: praca z książką, dyskusja, metoda przypadków, prezentacja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena z wykładów jest oceną z egzaminu pisemnego z progami procentowymi (ocena 3,0: 50%-60%, ocena 3,5: 61%-70%, ocena: 4,0: 71%-80%, ocena 4,5: 81%-90%, ocena 5,0: 91%-100%). Ocena z cwiczeń jest średnią ocen z kolokwium i referatu (obydwie oceny muszą być pozytywne).
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ocen z wykładu i ćwiczeń
Kendall P.C. - Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji., Gdańsk, 2004.
Mirucka B., Sakson-Obada O.- Ja cielesne: od normy do zaburzeń, Sopot 2013
Pilecka W. - Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży, Kraków, 2011,
Radziwiłłowicz W., Depresja u dzieci i młodzieży: analiza systemu rodzinnego - ujęcie kliniczne, Kraków 2010
Radziwiłłowicz W., Sumiła A. (red.), Psychopatologia okresu dorastania: wybrane zagadnienia, Kraków 2006
Oleszkowicz A. Bunt młodzieńczy: uwarunkowania, formy, skutki. Warszawa, 2006
Oleszkowicz A., Senejko A. Psychologia dorastania, Warszawa, 2017
Gaś Z., Pomoc psychologiczna młodzieży, Warszawa 1995
Popielarska A, Popielarska M., Psychiatria wieku rozwojowego, Warszawa 2000
Zmodyfikowane przez dr Marcin Florkowski (ostatnia modyfikacja: 17-06-2018 22:42)