SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia sprawców przestępstw seksualnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia sprawców przestępstw seksualnych
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PSPS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Psychologia zdrowia seksualnego
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wprowadzenie studentów w problematykę sprawców przemocy seksualnej  ze szczególnym uwzględnieniem aspektów diagnostycznych i terapeutycznych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z psychologii poznawczej, rozwojowej, społecznej i klinicznej na temat rozwoju kontroli emocjonalnej i popędowej  i jej zaburzeń.

Zakres tematyczny

Rodzaje i charakterystyka przemocy seksualnej.

Koncepcje i modele przemocy seksualnej: modele wieloczynnikowe (czteroczynnikowy model Finkelhora i Araji, teoria etiologii przestępczości seksualnej Marshalla i Barbaree'go, czterostronna teoria molestowania Halla i Hieschmana, model ścieżek molestowania seksualnego Warda i Siegerta, model konfluencji w agresji seksualnej Malamutha) oraz koncepcje jednoczynnikowe (zaburzeń poznawczych, empatii, dewiacji seksualnych, intymności).

Osobowość sprawców przemocy seksualnej.

Cechy charakterystyczne sprawców przemocy seksualnej  wg Salter.

Wyznaczniki i uwarunkowania przemocy seksualnej. Problem recydywy. Nieletni  jako sprawcy przestępstw seksualnych.

Diagnoza  i  terapia sprawców przestępstw seksualnych. Strategie i kierunki oddziaływań psychologicznych. Ewaluacja przestępcy seksualnego pod kątem bezpiecznego nadzoru w społeczeństwie

Metody kształcenia

Studium przypadku, prezentacja, praca w zespołach, dyskusja grupowa, praca z książką.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Pozytywna ocena z pracy pisemnej i kolokwium, aktywność na zajęciach. Sprawdzian pisemny  składa się z kilku pytań ocenianych według następujących kryteriów: bardzo dobry – odpowiedź wyczerpująca, zgodna z programem, swobodne operowanie faktami i dostrzeganie związków między nimi, wykazując jednocześnie własne przemyślenia i oceny dobry – odpowiedź zasadniczo poprawna, zawiera większość wymaganych treści, poprawna pod względem terminologii, brak  błędów merytorycznych, nie wyczerpuje zagadnienia w sposób bardzo dobry,  dostateczny – student zna najważniejsze fakty, umie je zinterpretować, występują nieliczne błędy merytoryczne  niedostateczny-brak odpowiedzi na większość pytań, braki w wiadomościach koniecznych, błędy merytoryczne

Literatura podstawowa

1.                       Beisert M. (2011). Pedofilia. Geneza i mechanizm powstawania. Gdańsk: GWP

2.                       Pospiszyl  K. (2005 ) Przestępstwa seksualne. Warszawa: PWN

3.                       Salter  A. (2005). Drapieżcy. Pedofile, gwałciciele, inni przestępcy seksualni. Media Rodzina

4.                        Felińska,A. Grzegorzewska I. (2010). Opiniowanie psychologiczno-sądowe nieletnich sprawców przestępstw seksualnych / W: Białe plamy w psychologii sądowej / pod red. Bożeny Gulli, Iwony Niewiadomskiej, Małgorzaty Wysockiej-Pleczyk .- Kraków : Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego

5.                        Ward, T., ‎ Polaschek, ‎D.  Beech A. (2006). - Theories of Sexual Offending. John ab=nd Wiley

Literatura uzupełniająca

Gierowski  J.K.(2000)  Rola  zaburzeń  osobowości  sprawcy  w  diagnostyce  procesów  motywacyjnych.  Postępy Psychiatrii i Neurologii. Vol. 9, suplement 2, 203-211

Janik J.(2008) Tabu seksuologii. Wydawnictwo „ Academica”, Warszawa. 97-116.

I inne pozycje na bieżąco podawane przez prowadzącego

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 12-04-2018 15:21)