SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wprowadzenie do psychologii I |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-WdP1 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów w wiedzę z zakresu psychologii ogólnej. Zaznajomienie studentów z historią myśli psychologicznej, jej podstawami i powiązaniami z innymi naukami – przyrodniczymi, humanistycznymi i społecznymi, ze szczególnym uwzględnieniem podstaw filozoficznych. Wskazanie na historyczne źródła współczesnych koncepcji psychologicznych. Przedstawienie różnych koncepcji psychologicznych omawiających funkcjonowanie człowieka. Rozpoznawanie zasad: gromadzenia, przechowywania i przetwarzania doświadczeń.
brak
1. Wprowadzenie
2. Psychologia i zdrowy rozsądek
3. Granice psychologicznego poznania
4. Człowiek i jego świat
5. Pytania stawiane przez psychologię
6-7. Dotychczasowe odpowiedzi na najważniejsze pytania
8. Psyche i ciało
9. Percepcja jako sposób organizowania obrazu świata
10. Gromadzenie doświadczenia – uczenie się
11-12. Pamięć i zapominanie
13. Przetwarzanie doświadczenia
14. Język w procesie gromadzenia i przetwarzania doświadczenia
15. Podsumowanie
Wykład: wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia: dyskusja, burza mózgów, praca z dokumentem źródłowym, praca w grupach
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: zaliczenie z oceną – ocena końcowa na podstawie egzaminu w formie testu pisemnego, wielokrotnego wyboru z jedną prawidłową odpowiedzią. Test składa się z 40 pytań z czterema możliwymi odpowiedziami. W celu uzyskania pozytywnej oceny z egzaminu należy udzielić prawidłowych odpowiedzi na minimum 21 pytań (21-24 dostateczny, 25-29 dostateczny plus, 30-33 dobry, 34-37 dobry plus, 38-40 bardzo dobry).
Ćwiczenia: zaliczenie z oceną – na ocenę końcową składają się wyniki osiągnięte na
kolokwium oraz aktywność na zajęciach (bardzo dobry 5,0 – 4,65; dobry plus 4,64 – 4,25; dobry 4,24 – 3,75, dostateczny plus 3,74 – 3,35; dostateczny 3,34 – 3,0).
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) oraz ocena z egzaminu (50%). Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania.
Literatura obowiązkowa:
Łukaszewski, W. (2015), Wielkie (i nieco mniejsze) pytania psychologii. Sopot: Smak Słowa
Rathus, S.A. (2004), Psychologia współczesna. Gdańsk: GWP
lub:
Kosslyn, S. M. & Rosenberg, R.S. (2006). Psychologia. Mózg – człowiek – świat. Kraków: Znak
Kozielecki, J. (1976). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: PWN
Zmodyfikowane przez mgr Maria Żochowska (ostatnia modyfikacja: 14-05-2018 16:52)