SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do psychologii I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do psychologii I
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-WdP1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. zw. dr hab. Wiesław Łukaszewski
  • mgr Maria Żochowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów w wiedzę z zakresu psychologii ogólnej. Zaznajomienie studentów z historią myśli psychologicznej, jej podstawami i powiązaniami z innymi naukami – przyrodniczymi, humanistycznymi i społecznymi, ze szczególnym uwzględnieniem podstaw filozoficznych. Wskazanie na historyczne źródła współczesnych koncepcji psychologicznych. Przedstawienie różnych koncepcji psychologicznych omawiających funkcjonowanie człowieka. Rozpoznawanie zasad: gromadzenia, przechowywania i przetwarzania doświadczeń.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

1. Wprowadzenie

  • Kontrakt wstępny
  • Typowe motywy studiowania psychologii
  • Typowe oczekiwania studentów
  • Psychologia człowieka z ulicy jako sposób interpretacji zjawisk psychicznych i organizacji zachowania (teorie naiwne, potoczne, teorie jawne i ukryte, psychologia zdrowego rozsądku).

2. Psychologia i zdrowy rozsądek

  • Ile jest psychologii?
  • Wyniki badań psychologicznych sprzeczne ze zdrowym rozsądkiem.
  • Czy zdrowy rozsądek jest kryterium wartości wiedzy naukowej?

3. Granice psychologicznego poznania

  • Co znaczy poznać? Co jest poznawalne?
  • Poziomy poznania psychologicznego
  • Co jest faktem, a co interpretacją?
  • Trafność poznania siebie samego.
  • Czynniki ograniczające możliwości poznawania siebie i innych ludzi.

4. Człowiek i jego świat

  • Świat rzeczy, świat ludzi i świat idei
  • Trzy obszary funkcjonowania człowieka: intymny, prywatny, publiczny
  • Czym jest środowisko dla człowieka
  • Typowe relacje człowiek – świat
  • Niektóre przykłady oddziaływań środowiska na społeczne zachowania ludzi

5. Pytania stawiane przez psychologię

  • Podstawowe założenia psychologii naukowej
  • Podstawowe pytania
  • Podstawowe domeny zainteresowania psychologii: doświadczenie - energia (motywacja) - zachowanie.
  • Najważniejsze dyscypliny psychologiczne (rozwój, zaburzenia, społeczna etc.).

6-7. Dotychczasowe odpowiedzi na najważniejsze pytania

  • Punkt wyjścia – psychologia introspekcyjna
  • Koncepcja dynamiczna
  • Behawioryzm
  • Psychologia poznawcza
  • Psychologia humanistyczna
  • Psychologia ewolucyjna

8. Psyche i ciało

  • Subiektywny podział na to, co cielesne i to, co psychiczne
  • Zwierzęca i ludzka strona natury człowieka
  • Fenomen mózgu
  • Kontrola ciała nad umysłem
  • Kontrola umysłu nad ciałem

9. Percepcja jako sposób organizowania obrazu świata

  • Analizatory
  • zasady organizacji obrazu świata - figura i tło, styczność w czasie i przestrzeni, gestalt
  • deformacje spostrzegania
  • rola uwagi  i nastawień w procesie percepcyjnym
  • co przemawia za koncepcją odzwierciedlenia rzeczywistości, a co za koncepcją konstruowania obrazu świata?

10. Gromadzenie doświadczenia – uczenie się

  • najprostsze formy uczenia się imprinting
  • uczenie się bez wzmocnień
  • uczenie się przez wgląd i przez instrukcje słowne
  • warunkowanie klasyczne i warunkowanie instrumentalne
  • podstawowe prawa uczenia się

11-12.  Pamięć i zapominanie

  • rodzaje pamięci i ich funkcje (krótka, trwała, autobiograficzna)
  • prawidłowości dotyczące zapamiętywania
  • własna aktywność w zapamiętywaniu
  • rola nastawień w procesach pamięciowych
  • wiarygodność pamięci i deformacje pamięci
  • kontrowersje wokół zapominania

13. Przetwarzanie doświadczenia

  • różne formy przetwarzania doświadczenia (myślenie asocjacyjne i ukierunkowane, fantazjowanie, prognozy i plany)
  • myślenie (aktywizacja myślenia, konflikty poznawcze, deficyty poznawcze)
  • rozwiazywanie problemów
  • podejmowanie decyzji
  • problem racjonalności w ludzkim myśleniu

14. Język w procesie gromadzenia i przetwarzania doświadczenia

  • język jako narzędzie porządkowania doświadczenia; językowa mapa świata
  • język w procesie przetwarzania doświadczenia
  • język w procesie komunikacji

15. Podsumowanie

Metody kształcenia

Wykład: wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny

Ćwiczenia: dyskusja, burza mózgów, praca z dokumentem źródłowym, praca w grupach

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: zaliczenie z oceną – ocena końcowa na podstawie egzaminu w formie testu pisemnego, wielokrotnego wyboru z jedną prawidłową odpowiedzią. Test składa się z 40 pytań z czterema możliwymi odpowiedziami. W celu uzyskania pozytywnej oceny z egzaminu należy udzielić prawidłowych odpowiedzi na minimum 21 pytań (21-24 dostateczny, 25-29 dostateczny plus, 30-33 dobry, 34-37 dobry plus, 38-40 bardzo dobry).

Ćwiczenia: zaliczenie z oceną – na ocenę końcową składają się wyniki osiągnięte na

kolokwium oraz aktywność na zajęciach (bardzo dobry 5,0 – 4,65; dobry plus 4,64 – 4,25; dobry 4,24 – 3,75, dostateczny plus 3,74 – 3,35; dostateczny 3,34 – 3,0).

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) oraz ocena z egzaminu (50%). Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania.         

 

Literatura podstawowa

Literatura obowiązkowa:

Łukaszewski, W. (2015), Wielkie (i nieco mniejsze) pytania psychologii. Sopot: Smak Słowa

Rathus, S.A. (2004), Psychologia współczesna. Gdańsk: GWP

lub:

Kosslyn, S. M. & Rosenberg, R.S. (2006). Psychologia. Mózg – człowiek – świat. Kraków: Znak

Kozielecki, J. (1976). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: PWN

Literatura uzupełniająca

  1. Strelau J., (2000) (red.) Psychologia: Podręcznik akademicki. Tom 1 (rozdział 1 i 2) i tom 2, Gdańsk: GWP
  2. Strelau J., Dolinski.D (2008) (red.), Psychologia: Podręcznik akademicki. Tom 1-2 Gdańsk: GWP

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Maria Żochowska (ostatnia modyfikacja: 14-05-2018 16:52)