SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy pomocy psychologicznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy pomocy psychologicznej
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PPP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marcin Florkowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest poznanie istoty, metod i rodzajów pomocy psychologicznej, dostarczenie wiedzy z zakresu technik pomocy psychologicznej, czynników warunkujących skuteczną pomoc psychologiczną, wykształcenie umiejętności korzystania z różnych metod pomocy psychologicznej, adekwatnego wyboru strategii pomocy psychologicznej do danego problemu, tworzenie relacji terapeutycznej, pracy z mechanizmami oporu do zmian funkcjonalnych oraz uwrażliwienie na złożoność i wieloaspektowość kontaktu terapeutycznego, uświadomienie konieczności niesienia pomocy w sposób poprawny etycznie i profesjonalny. Student dowiaduje się o mechanizmach sprzyjających zmianom psychologicznym i procesom terapeutycznym.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Istota pomocy psychologicznej. Charakterystyka zachowań pomocowych. Sytuacje wymagające pomocy i interwencji terapeutycznej.

Rodzaje motywów do pomagania. Istota relacji pacjent – terapeuta w sytuacji pomocy psychologicznej.

Czynniki wspierające i przeszkody w pomocy psychologicznej.

Werbalne i niewerbalne komunikaty w pomocy psychologicznej.

Kontakt terapeutyczny. Warunki dobrego kontaktu terapeutycznego. Ustalenie strategii terapeutycznej. Etapy strategii terapeutycznej.

Zasady tworzenia kontraktu terapeutycznego.

Pomoc psychologiczna a nierozpoznania. Istota nierozpoznań. Obszar nierozpoznania. Typy nierozpoznań. Poziomy nierozpoznań.

Metody kształcenia

Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, techniki multimedialne (prezentacje obejmujące wszystkie zagadnienia).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Egzamin pisemny z progami punktowymi (60%-70% ocena dostateczna, 71%-85% ocena dobra, 86%-100% ocena bardzo dobra).

Literatura podstawowa

  • Santorski J., ABC pomocy psychologicznej, Warszawa 1993.

  • Padesky Ch. A., Greenberg D., Umysł ponad nastrojem, Kraków 2004

  • Greenstone J.L., Leviton S.C.,Interwencja kryzysowa, Gdańsk 2004.

  • Badura- Madej W., Dobrzyńska -Mesterhazy A. „Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia, Kraków 2000.

  • Richard J., Burl G., Strategie interwencji kryzysowej, Warszawa 2008.

  • Kotller J., Skuteczny terapeuta, Gdańsk 2003.

  • Hayes J., Gelso Ch.,Relacja terapeutyczna, Gdańsk 2008.

Literatura uzupełniająca

  • Sęk H. (red.),Psychologia kliniczna, Warszawa 2006.

  • Grzesiuk L. (red.),Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy, Warszawa 2000.

  • Strelau J. (red.),Psychologia. Podręcznik akademicki, Gdańsk 2003.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marcin Florkowski (ostatnia modyfikacja: 17-06-2018 22:25)