SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy pomocy psychologicznej |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PPP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Celem przedmiotu jest poznanie istoty, metod i rodzajów pomocy psychologicznej, dostarczenie wiedzy z zakresu technik pomocy psychologicznej, czynników warunkujących skuteczną pomoc psychologiczną, wykształcenie umiejętności korzystania z różnych metod pomocy psychologicznej, adekwatnego wyboru strategii pomocy psychologicznej do danego problemu, tworzenie relacji terapeutycznej, pracy z mechanizmami oporu do zmian funkcjonalnych oraz uwrażliwienie na złożoność i wieloaspektowość kontaktu terapeutycznego, uświadomienie konieczności niesienia pomocy w sposób poprawny etycznie i profesjonalny. Student dowiaduje się o mechanizmach sprzyjających zmianom psychologicznym i procesom terapeutycznym.
Brak.
Istota pomocy psychologicznej. Charakterystyka zachowań pomocowych. Sytuacje wymagające pomocy i interwencji terapeutycznej.
Rodzaje motywów do pomagania. Istota relacji pacjent – terapeuta w sytuacji pomocy psychologicznej.
Czynniki wspierające i przeszkody w pomocy psychologicznej.
Werbalne i niewerbalne komunikaty w pomocy psychologicznej.
Kontakt terapeutyczny. Warunki dobrego kontaktu terapeutycznego. Ustalenie strategii terapeutycznej. Etapy strategii terapeutycznej.
Zasady tworzenia kontraktu terapeutycznego.
Pomoc psychologiczna a nierozpoznania. Istota nierozpoznań. Obszar nierozpoznania. Typy nierozpoznań. Poziomy nierozpoznań.
Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, techniki multimedialne (prezentacje obejmujące wszystkie zagadnienia).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Egzamin pisemny z progami punktowymi (60%-70% ocena dostateczna, 71%-85% ocena dobra, 86%-100% ocena bardzo dobra).
Santorski J., ABC pomocy psychologicznej, Warszawa 1993.
Padesky Ch. A., Greenberg D., Umysł ponad nastrojem, Kraków 2004
Greenstone J.L., Leviton S.C.,Interwencja kryzysowa, Gdańsk 2004.
Badura- Madej W., Dobrzyńska -Mesterhazy A. „Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia, Kraków 2000.
Richard J., Burl G., Strategie interwencji kryzysowej, Warszawa 2008.
Kotller J., Skuteczny terapeuta, Gdańsk 2003.
Hayes J., Gelso Ch.,Relacja terapeutyczna, Gdańsk 2008.
Sęk H. (red.),Psychologia kliniczna, Warszawa 2006.
Grzesiuk L. (red.),Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy, Warszawa 2000.
Strelau J. (red.),Psychologia. Podręcznik akademicki, Gdańsk 2003.
Zmodyfikowane przez dr Marcin Florkowski (ostatnia modyfikacja: 17-06-2018 22:25)