SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy pracy grupowej i komunikacja interpersonalna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy pracy grupowej i komunikacja interpersonalna
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChP-PGKI
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Joanna Hadzicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przekazanie informacji dotyczących psychologicznych podstaw budowania zespołu i komunikacji interpersonalnej, mechanizmów leżących u podstaw kształtowania grup i zespołów.

Ukształtowanie umiejętności planowania integracji zespołu i umiejętności prowadzenia skutecznej komunikacji, rozpoznawania barier komunikacyjnych i wykształcenie umiejętności korzystania z narzędzi komunikacji.

Uwrażliwienie na znaczenie procesu grupowego i indywidualnych predyspozycji jednostki na funkcjonowanie zespołu oraz znaczenie relacji interpersonalnej w kontakcie psychologicznym, uświadomienie poziomu własnej wiedzy i umiejętności w obrębie poruszanych zagadnień.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Wprowadzenie do pracy w grupie. Budowanie otwartości i zaufania w zespole. Model komunikacji interpersonalnej. Komunikacja werbalna i niewerbalna. Charakterystyka procesu grupowego. Bariery komunikacyjne i aktywne słuchanie. Wybrane techniki asertywnej komunikacji. Informacja zwrotna (definicja, rola, zasady udzielania informacji zwrotnej), umiejętność oddzielenia interpretacji i opinii od faktów i zachowań, parafraza. Role i funkcje członków zespołu. Grupowe podejmowanie decyzji i rozwiązywanie konfliktów w zespole.

Metody kształcenia

Dyskusja, praca w małych grupach, metody ekspresyjne, inscenizacja, gry dydaktyczne, praca z książką, praca pisemna.

Zajęcia będą odbywać się przede wszystkim przy pomocy metod aktywnych, nakierowanych głównie na osobiste doświadczenia uczestników (warsztat), w bezpiecznej i raczej zabawowej atmosferze.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Pozytywna ocena z przygotowanego projektu, w tym aktywne uczestnictwo w pracy zespołowej, aktywność na zajęciach wynikająca z przygotowania do zajęć w ramach pracy z książką oraz uczestnictwa w działaniach opartych na autoanalizie i konwersacji. Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej ważonej z ocen cząstkowych za poszczególne działania, a zatem nie może być ona niższa od najniższej ani wyższa od najwyższej z uzyskanych przez studenta ocen cząstkowych.

Literatura podstawowa

  • Brown R., Procesy grupowe: dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa, Gdańsk 2006.

  • Fuchs B., Zabawy na rozwiązywanie konfliktów i napięć w grupie, Kielce 2003.

  • Jachimska M., Grupa bawi się i pracuje: zbiór grypowych gier i ćwiczeń psychologicznych, Wałbrzych 1994.

  • Kozyra B., Komunikacja bez barier. Warszawa 2008.

  • McKay M., Davis M., Fanning P. Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2001.

  • Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka,Kraków 2000.

  • Stewart J., Mosty zamiast murów: o komunikowaniu się między ludźmi ,Warszawa 2002.

i inna podana przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

  • Adler R.B., Rosenfeld L.B, Proctor R.F., Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań 2002.

  • Aronson E., Akert R., Wilson T., Psychologia społeczna, Poznań 1997.

  • Cooper P.J., Sprawne porozumiewanie się Warszawa 1994.

  • Gajewska G., Szczęsna A., Doliński A, Teoretyczno - metodyczne aspekty wychowania młodzieży a warsztat pedagoga: scenariusze zajęć wychowawczych, Zielona Góra 2002.

  • Kurcz I., Język i komunikacja,w: Strelau J. Psychologia ogólna t. 2, Gdańsk 1999.

  • Steciwko A., Barański J., Porozumienie się lekarza z pacjentem i jego rodziną, Wrocław 2012.

oraz inna każdorazowo podawana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 12-04-2018 15:21)