SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodologia badań psychologicznych ze statystyką II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodologia badań psychologicznych ze statystyką II
Kod przedmiotu 14.0-WP-PSChM-MBPzS2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Oleg Gorbaniuk, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Uzyskanie przez studenta biernej [czytanie ze zrozumieniem tekstów naukowych, krytyczna ocena prac naukowych, rozpoznanie sytuacji wymagającej konsultacji metodologicznej (metodolog, psychometra, statystyk)] i czynnej [samodzielne przeprowadzenie badań psychologicznych, replikacja badań innych badaczy, przestrzeganie zasad etycznych] znajomości metodologii badań psychologicznych. W szczególności przygotowanie studentów do samodzielnego zaplanowania badań psychologicznych z uwzględnieniem możliwości zastosowania różnych statystyk w fazie analizy danych, w tym formułowanie problemów/hipotez badawczych, wybór modelu badań, operacjonalizacja zmiennych, dobór próby z populacji, opracowanie procedury badań, dobór narzędzi statystycznych, samodzielne wykonanie analizy uzyskanych danych przy użyciu dostępnych pakietów statystycznych oraz interpretacja i wyciągnięcie wniosków z przeprowadzonych analiz.

Wymagania wstępne

Zakłada się, że student ma ogólną wiedzę psychologiczną oraz posiada wiedzę z Metodologii badań psychologicznych ze statystyką I (semetr 3)

Zakres tematyczny

Ustalenie niezbędnej liczności próby przy estymacji statystyk opisowych w populacji oraz podczas testowania różnic pomiędzy grupami/zmiennymi. Moc testu. Wielkość efektu. Klasyfikacja hipotez. Testy parametryczne. Testy nieparametryczne. Testy post-hoc i testy kontrastów w 1-ANOVA. Poprawka Bonferroni. Projektowanie eksperymentów. k-(M)AN(C)OVA. Modele regresyjne (analiza liniowa, logistyczna, dyskryminacyjna, log-liniowa, kanoniczna). Mediacja i moderacja. Analiza równań strukturalnych. Eksploracyjna i konfirmacyjna analiza czynnikowa. Skalowanie wielowymiarowe. Analiza skupień (hierarchiczna i niehierarchiczna). Trafność wewnętrzna i zewnętrzna badań w psychologii. Etyczne problemy badań eksperymentalnych w psychologii.

Metody kształcenia

Wykład prowadzony w formie interakcyjnej (zadawanie pytań w trakcie wykładu) wspomagany prezentacją multimedialną i egzemplifikacją za pomocą programów statystycznych SPSS, STATISTICA, Mplus. Laboratorium jest realizowane na bazie pakietu statystycznego SPSS (IBM Statistics) w sali komputerowej. Studenci mają możliwość zainstalowania pakietu statystycznego SPSS na swoim komputerze.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej oceny z wykładu i laboratorium, zgodnie z zasadą: od 2,5 do 3,24 - dostateczny od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus, od 3,75 do 4,24 - dobry, od 4,25 do 4,74 - dobry plus, od 4,75 - bardzo dobry. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku procesu egzaminowania/zaliczania zajęć wchodzących w skład przedmiotu.

Literatura podstawowa

1. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Przewodnik po metodologii i statystyce. Lublin: Wydawnictwo KUL. 

2. Brzeziński J. (1996). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. 

3. Bedyńska, S., Brzezicka, A. (2007 i nowsze wydania). Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Academica SWPS. 

4. G.Wieczorkowska, P.Kochański, M.Eljaszuk (2003). STATYSTYKA: Wprowadzenie do analizy danych sondażowych i eksperymentalnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar 

5. Ferguson, G.A., Takane Y. (1999). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN. 

Literatura uzupełniająca

1. Brzeziński J. (2004). Metodologia badań psychologicznych wybór tekstów. Warszawa: PWN 

2. Górniak J., Wachnicki J. (2000). SPSS for Windows. Pierwsze kroki w analizie danych. Kraków: SPSS Polska. 

3. Pavkov, T.W., Pierce, K. A. (2005). Do biegu, gotowi - start! Wprowadzenie do SPSS dla Windows. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 

4. Mynarski, S. (2000). Praktyczne metody analizy danych rynkowych i marketingowych. Kraków: Zakamycze. 

5. Stanisz, A. (2007). Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny. Tom 1-3. Wydawca: StatSoft Polska, Kraków

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 12-04-2018 15:21)