SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychometria - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychometria
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-Psm
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Oleg Gorbaniuk, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z konstruowaniem psychologicznych narzędzi pomiarowych oraz z oceną przydatności określonego testu do diagnozowanego problemu (oceny trafności i rzetelności danej metody). Przedstawienie sposobów interpretacji wyników otrzymanych przez osobę badaną w teście, zgodnie ze standardami psychometrycznymi. Określenie pojęcia normy o charakterze lokalnym. Zapoznanie studentów z zasadami konstruowania własnych, prostych narzędzi pomiarowych, identyfikowaniem i rozstrzyganiem dylematy związanych z testowaniem i konstruowaniem narzędzi pomiarowych.

 

Wymagania wstępne

Student ma ogólną wiedzę psychologiczną, metodologiczną, w tym statystyczną. Potrafi obsługiwać MS Excel, pakiet statystyczny SPSS lub STATISTICA.

Zakres tematyczny

Definicje i rodzaje testów psychologicznych oraz kryteria dobroci testów psychologicznych. Wskaźniki dobroci pozycji oraz proces wnioskowania psychometrycznego. Analiza rzetelności testu. Analiza trafności testu. Normalizacja wyników uzyskanych w pomiarze testowym. Zasady korzystania z podręczników testowych oraz problemy etyczne związane ze stosowaniem testów. Natura testów psychologicznych i ich stosowanie. Podstawowe procedury konstruowania testów psychologicznych. Analiza pozycji testowych. Szacownie rzetelności pomiaru testowego. Określanie obszaru zastosowania testu. Nadawanie znaczenia wynikom testowym. Etyczne i społeczne aspekty badań testowych.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, dyskusja, projekt, praca w grupach, praca z materiałem źródłowym, praca z książką.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę końcową z przedmiotu składa się:

ocena uzyskana z ćwiczeń - na podstawie kolokwium i przygotowania do zajęć/pracy na zajęciach (wejściówki);

ocena z laboratorium na podstawie wykonania projektu: skonstruowanie własnego narzędzia psychometrycznego i przeprowadzenie badań walidacyjnych oraz napisania raportu

ocena uzyskana z wykładów test pisemny.

Ocena końcowa jest wyliczana jako średnia arytmetyczna z laboratorium, ćwiczeń i wykładów.

Prowadzący zajęcia mogą wyznaczyć dodatkowe zadania (udział w badaniach, opracowanie wyników badań, napisanie eseju), które mogą podwyższyć ocenę studentowi. Szczegółowe wymagania dotyczące zaliczenia każdej formy zajęć podają prowadzący na pierwszych zajęciach.

 

Literatura podstawowa

  • Anastasi A., Urbina S., Testy psychologiczne. Warszawa 1999.

  • Hornowska E., Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa 2001.

  • Fronczyk, K. (2009). Psychometria - podstawowe zagadnienia. Warszawa: Vizja Press & IT.

Literatura uzupełniająca

  • Brzezińska A., Brzeziński J. (2004), Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych. W: J. Brzeziński (red.) Metodologia badań psychologicznych. Warszawa.

  • Budzicz, Ł. (2017). Interpretacja statystyk w artykułach naukowych – wskazówki dla praktyków. Psychologiczne Zeszyty Naukowe, (1), 143-158.

  • Ciechanowicz A. (1990), Kulturowa adaptacja testów. Warszawa.

  • Ferguson, G., Takane Y. (2009). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa (rdz. 23, 24, 25, 28)

  • Hornowska E., Paluchowski W. J., Kulturowa adaptacja testów psychologicznych. W: J. Brzeziński (red.) Metodologia badań psychologicznych. Wybór .Warszawa, 2004.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 06-06-2018 09:49)