SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnoza psychologiczna dziecka - studium przypadków - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnoza psychologiczna dziecka - studium przypadków
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-DPDz(sp)
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 45 3 27 1,8 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie ze specyfiką psychologicznej diagnozy klinicznej dziecka, w tym ze sposobami ujmowania procesu diagnozowania w psychologii dziecka i rodzajami diagnoz oraz pdstawowymi założeniami studium przypadku.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z psychologii rozwojowej i psychometrii.

Zakres tematyczny

Definicja diagnozy i diagnozowania.Cele diagnozy psychologicznej dziecka. Podstawowe pytania w diagnozowaniu dziecka.. Funkcje diagnozy psychologicznej dziecka i jej omówienie. Typy diagnoz i kryteria je  różnicujące. Diagnoza psychologiczna dziecka – podstawowe pojęcia: zdrowie psychiczne, zaburzenia, symptom, syndrom, ekstrenalizacja i internalizacja problemów, pozytywna adaptacja, dysharmonia, niedojrzałość, problemy przystosowawcze, rozwój atypowy. Trudności w diagnozie klinicznej dzieci. Rozwojowy i całościowy charakter diagnozowania dzieci i młodzieży. Podstawy dobrego diagnozowania. Zaangażowanie i jego rola  procesie diagnozowania: elementy zaangażowania, co sprzyja co przeszkadza, fazy budowania zaangażowania. Przebieg procesu diagnostycznego i jego etapy. Obszary diagnozy. Techniki diagnozowania dzieci i młodzieży. Rysunek i zabawa w diagnozie dziecka. Diagnozowanie kontekstów rozwoju dziecka .  Etapy diagnozy; etap prediagnostyczny – rola i specyfika kontaktu z dzieckiem, dystans psychologiczny; faza badania i wstępnych decyzji; różne podejścia do diagnozy zaburzeń dzieci, dane diagnostyczne, źródła informacji o dziecku. Definiowanie problemu. Podstawowe procedury wykorzystywane w diagnozowaniu; zachowania testowe i pozatestowe. Ilościowy i jakościowy opis zachowań. Charakterystyka wskaźników diagnostycznych – sposoby interpretacji. Prognozowanie diagnostyczne. Selekcja – strategie decyzyjne. Podstawowe umiejętności diagnozowania: wywiad i rozmowa psychologiczna, obserwacja, badanie procesów poznawczych, techniki kwestionariuszowe, techniki projekcyjne. Faza wyjaśniania – poszukiwanie związków zachowań testowych i pozatestowych (dane symptomatologiczne i etiologiczne a problem trafności); faza interwencji, interwencja i jej formy. Wybrane techniki badania diagnostycznego dzieci.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, studium przypadku, pokaz, praca w grupach, praca z tekstem, praca w terenie.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów odbywa się na podstawie sprawdzianu pisemnego lub pracy pisemnej. Sprawdzian składa się z kilku pytań ocenianych według następujących kryteriów: bardzo dobry – odpowiedź wyczerpująca, zgodna z programem, swobodne operowanie faktami i dostrzeganie związków między nimi, wykazując jednocześnie własne przemyślenia i oceny dobry – odpowiedź zasadniczo poprawna, zawiera większość wymaganych treści, poprawna pod względem terminologii, brak  błędów merytorycznych, nie wyczerpuje zagadnienia w sposób bardzo dobry,  dostateczny – student zna najważniejsze fakty, umie je zinterpretować, występują nieliczne błędy merytoryczne  niedostateczny-brak odpowiedzi na większość pytań, braki w wiadomościach koniecznych, błędy merytoryczne

Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie aktywności studenta, przygotowania prezentacji (indywidualnie lub grupowo) dotyczącej wybranego tematu, okresowego sprawdzania wiedzy i/lub przygotowania studium przypadku.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładów. Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z wykładów i ćwiczeń. 

Literatura podstawowa

  • Stemplewska – Żakowicz K., Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna; Gdańsk 2009.

  • Paluchowski W.J., Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy; Warszawa 2007.

  • Morrison J. Diagnoza psychiatryczna. Kraków 2012

  • Marceli D. Psychopatologia wieku dziecięcego, Warszawa 2013

  • Cepeda C. Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży, Warszawa 2013,

  • Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L., Borkowska A. ( red) (w druku) Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży.PWN

  • M. Białecka-Pikul: PSYCHOPATOLOGIA ROZWOJOWA JAKO DZIEDZINA BADAŃ NAD ROZWOJEM ATYPOWYM Psychologia Rozwojowa, tom 16 nr 3, pp. 15-25 Kraków 2011

    Borucka, A., & Ostaszewski, K. (2008). Koncepcja resilience. Kluczowe pojęcia i wybrane zagadnienia. Medycyna Wieku Rozwojowego12(2 Pt 1), 587–597.

Literatura uzupełniająca

  • Anastasi A., Urbina S., Testy psychologiczne; Warszawa 1999.

  • Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania; Warszawa 2006.

  • Suchańska A., Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej; Warszawa 2007.

  • Szustrowa T., Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja, Warszawa 1991.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-02-2019 17:16)