SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Mózg ludzki - procesy psychiczne i zachowanie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Mózg ludzki - procesy psychiczne i zachowanie
Kod przedmiotu 12.2-WP-PSChM-MLPPiZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Adrianna Grabizna, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest nabycie przez Studenta zintegrowanej wiedzy z zakresu neuronauk i psychologii wyjaśniającej wzajemne relacje między czynnościami ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego a funkcjonowaniem psychicznym.

Wymagania wstępne

Student powinien mieć zaliczony przedmiot Biologiczne podstawy zachowania.

Zakres tematyczny

Punkty styku między neurobiologią i psychologią; struktura i funkcje mózgowia; powiązania między strukturami anatomicznymi ośrodkowego układu nerwowego z czynnościami mózgowia; mechanizmy emocji w oparciu o wiedzę na temat ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego; mózg a funkcjonowanie psychiczne i dziedziny pokrewne (neuropsychologia kliniczna, poznawcza, neuropsychiatria, etc.); neuronauka a mentalizowanie, w tym związek z psychoterapią.

Metody kształcenia

Wykład z prezentacją multimedialną, wykład konwersatoryjny.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną uzyskane w oparciu o test z pytaniami zamkniętymi (jedno- i wielokrotnego wyboru) oraz otwartymi.
 

Literatura podstawowa

  1. Kalat, J. 2016. Biologiczne podstawy psychologii. Warszawa, PWN.
  2. Nolte, J. 2011. Mózg człowieka. Anatomia czynnościowa mózgowia. Tom 1 i 2. Wrocław, Elsevier Urban & Partner.
  3. Sapolsky, R. 2010. Dlaczego zebry nie mają wrzodów? Psychofizjologia stresu. PWN.
  4. Allen et al. 2014. Mentalizowanie w praktyce linicznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Literatura uzupełniająca

  1. Górska T., Grabowska, A., Zagrodzka, J. 2012. Mózg a zachowanie. Warszawa, PWN.
  2. Gerhardt, S. 2015. Znaczenie miłości. Jak uczucia wpływają na rozwój mózgu. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 
  3. Allen, J., Fonagy, P., Bateman, A. 2014. Mentalizowanie w praktyce klinicznej. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  4. Neuropsychologia kliniczna. Od teorii do praktyki. 2014. Pąchalska, M. et al. PWN.
  5. Walsh, K., Darby, D. 2016. Neuropsychologia kliniczna. Sopot, GWP. 

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr hab. Adrianna Grabizna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-06-2018 22:04)