SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Mediacje jako forma pomocy w rozwiązywaniu konfliktów - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Mediacje jako forma pomocy w rozwiązywaniu konfliktów
Kod przedmiotu 14.9-WP-PSChM-MjPwRK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychologia zdrowia seksualnego
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Ukazanie mediacji jako jednej z form pracy psychologa. Opanowanie wiedzy  i umiejętności dotyczących form negocjacji i mediacji. Podstawowe zagadnienia z zakresu negocjacji będą rozpatrywane w  kontekście problematyki obejmującej funkcjonowanie małych grup społecznych, konstruktywnego rozwiązywania konfliktów interpersonalnych, radzenia sobie z trudnymi sytuacjami negocjacyjnymi.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii społecznej, psychologii małych grup i komunikacji.

Zakres tematyczny

Umiejętności społeczne ułatwiające negocjowanie i prowadzenie mediacji: zasady satysfakcjonującego porozumiewania się,  podstawowe umiejętności interpersonalne mediatora. Konflikty interpersonalne i możliwości ich rozwiązywania – zasady mediacji. Teoria i prawne uwarunkowania mediacji jako formy rozwiązywania spraw spornych. Negocjacje i mediacje jako proces komunikacji. Radzenie sobie z trudnymi sytuacjami w negocjacjach i mediacjach.

Metody kształcenia

Praca w grupach, gry dydaktyczne,  dyskusja, case study

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną  na podstawie:

- ocen cząstkowych z aktywności studenta uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta weryfikowanej w toku dyskusji, - (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p. do 0,2p.)

- ocen cząstkowych z praktycznych umiejętności studenta w pracy zespołowej weryfikowanej podczas analizy przypadków, dyskusji, pracy w grupach - (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p.)

- ze sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta w formie kolokwium  pytania zostają sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na Ćwiczeniach i zadaną literaturę) - student powinien zdobyć minimum 60% punktów (progi ocen z testu (60-69% 3,00; 70-74% 3,5; 75-84% 4,0; 85-90% 4,5; 91-100% 5,0)).

Studentowi po pozytywnym zaliczeniu testu do oceny końcowej doliczane są punkty z aktywności. Suma punktów z testu oraz aktywności stanowi ocenę końcową z przedmiotu

Literatura podstawowa

·         Dana D., Rozwiązywanie Konfliktów, PWE, Warszawa, 1993

·         Fischer R., Ury. W., Dochodząc Do Tak. Negocjowanie Bez Poddawania Się, PWE, Warszawa 1990

·         Materiały od prowadzącego

Literatura uzupełniająca

·         Aronson E., Psychologia społeczna - serce i umysł. Zysk i S-ka, Poznań, 1997

·         Grzesiuk, L., Doroszewicz, K., Stojanowska, E., Umiejętności Menedżera. Psychologia Stosowana Dla Menedżerów, Wyd. Prywatna Wyższą Szkoła Handlowa W Warszawie, Warszawa, 2001

·         Domachowski W., Psychologia społeczna komunikacji niewerbalnej. EDYTOR Toruń, 1993

·         McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, GWP Gdańsk, 2007

·         Oppermann K., Weber E., Język kobiet, język mężczyzn. Jak porozumiewać się w miejscu pracy. GWP, Gdańsk, 2000

·         Tannen D., Ty nic nie rozumiesz! Kobieta i mężczyzna w rozmowie. Wydawnictwo: W.A.B., Warszawa, 1994

·         Nęcki, Z. Negocjacje w biznesie. Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków, 2003

·         Berne E. W co ludzie grają. Psychologia stosunków międzyludzkich. PWN, Warszawa 1994

·         Tabernacka M., Negocjacje i mediacje w sferze publicznej,  Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2009

·         Raszewska-Skałecka R., Tabernacka M., Mediacje w społeczeństwie otwartym, Warszawa, 2012

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 12-04-2018 15:21)