SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pomoc uczniom z trudnościami uczenia się - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pomoc uczniom z trudnościami uczenia się
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM- PUzTU
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, prof. UZ
  • dr Anna Mróz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wyposażenie studentów we współczesną wiedzę oraz umiejętności umożliwiające rozumienie i diagnozowanie psychospołecznych źródeł trudności dzieci i młodzieży w uczeniu się oraz udzielania im i współdziałającym z nimi osobom stosownej pomocy psychologicznej.

Wymagania wstępne

Znajomość zagadnień z przedmiotów: psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia, pedagogika dla psychologów.

Zakres tematyczny

Trudności w uczeniu się – istota, zakres, klasyfikacja, podstawowe rodzaje czynników warunkujących pojawienie się i nasilanie syndromu braku osiągnięć szkolnych.

Zdolności ogólne a trudności w uczeniu się dzieci i młodzieży. Zdolności specjalne uczniów, np. uzdolnienia muzyczne, plastyczne, sportowe i inne.

Emocjonalno-społeczne komponenty trudności w uczeniu się. Rola inteligencji emocjonalnej i społecznej oraz interakcji w grupach rówieśniczych.

Motywacyjne aspekty trudności w uczeniu się dzieci i młodzieży.

Środowiskowe przyczyny trudności w uczeniu się dzieci i młodzieży (czynniki dydaktyczne oraz rodzinne).Trudności w uczeniu się osób dyslektycznych - definicja syndromu dysleksji oraz niektóre programy i metody psychopedagogicznej pomocy udzielanej uczniom dyslektycznym.

Trudności w uczeniu się osób charakteryzujących się nadpobudliwością psychoruchową - syndrom ADHD oraz niektóre programy i metody pomocy uczniom przejawiającym symptomy nadpobudliwości. Konstruowanie programów pomocy dzieciom i młodzieży charakteryzującej się syndromem braku osiągnięć szkolnych oparte na behawiorystycznym szacowaniu ich procesu uczenia się.

Diagnozowanie i konstruowanie programów pomocy uczniom charakteryzującym się syndromem braku osiągnięć szkolnych, zaburzeniami rozwoju umiejętności społecznych, programów stymulujących rozwój kompetencji twórczych, rozwój strategii pamięciowych.

Diagnozowanie sytuacji rodzinnej dzieci i młodzieży charakteryzującej się syndromem braku osiągnięć szkolnych oraz udzielanie psychologicznej pomocy ich rodzicom. Syndrom braku osiągnięć szkolnych a proces nasilania się zachowań społecznie nieakceptowanych.

Metody kształcenia

Wykład problemowy, dyskusja, praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia (zaliczenie na ocenę) – sprawdzian pisemny.

Wykład (egzamin pisemny) - warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Ocena pozytywna z egzaminu – od 75% poprawnych odpowiedzi.

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%).

Literatura podstawowa

  • Rimm S., Dlaczego zdolne dzieci nie radzą sobie w szkole, Poznań, 2000

  • Nicholas J. Mackintosh, Andrew M. Colman, Zdolności a proces uczenia się, Poznań, 2002

  • Dudley A. G., Jak podnosić skuteczność uczenia się. Techniki sprawnego zapamiętywania i przywoływania informacji, Konstancin-Jeziorna, 2001

  • Smith D.D. Pedagogika specjalna, Warszawa, 2008

  • Werning R., Lutje-Klose B., Pedagogika trudności w uczeniu się, Gdańsk, 2009

Literatura uzupełniająca

  • Czerniawska E., Ledzińska M., Jak się uczyć, Bielsko Biała, 2007

  • Limont W., Cieślikowska J. (red.) Zdolności i stymulowanie ich rozwoju, Kraków, 2005

  • Rudnicki P., Oblicza buntu w biografiach kontestatorów . Refleksyjność - wyzwalające uczenie się - zmiana, Wrocław, 2009

  • Woydyłło E., My rodzice dorosłych dzieci, Kraków, 2007

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 12-04-2018 15:21)