SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Trening umiejętności wychowawczych z elementami socjoterapii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Trening umiejętności wychowawczych z elementami socjoterapii
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM- TUWzES
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Rozwijanie umiejętności budowania wysokiej jakości relacji interpersonalnych w środowisku pracy. Kształtowanie umiejętności pracy z jednostką oraz grupą podopiecznych/wychowanków. Wspieranie pozytywnych postaw oraz dążenia do rozwijania własnych mocnych stron w pracy wychowawczej.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Umiejętności wychowawcze. Socjoterapia. Rodzaje umiejętności wychowawczych. Możliwości i ograniczenia kształtowania umiejętności wychowawczych.

Zasady prowadzenia socjoterapii. Możliwości i ograniczenia socjoterapii. Relacje wychowawca -wychowanek/wychowankowie. Wychowanie opierające się na współpracy. Wychowanie poprzez wspieranie i motywowanie. Postawy wychowawcze. Praca z wychowankami zagrożonymi wykluczeniem, uzależnieniem. Wychowawca kreatywny i elastyczny.

Metody kształcenia

Burza mózgów, debata, dyskusja, praca w grupach, studium przypadku, sesje rozwiązywania problemu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena aktywności podczas zajęć (20% ) i  prezentacji własnego projektu (80%).

Literatura podstawowa

Aksman J, Pułka J., Dzieci i młodzież w kręgu oddziaływania mediów i grup rówieśniczych, Kraków 2012.

Corey M., Corey G., Grupy. Zasady i techniki grupowej pomocy psychologicznej, Warszawa 1995.

de Bono E., Sześć myślowych kapeluszy, Gliwice 2008.

Gaś Z., Doskonalący się nauczyciel, Lublin 2001.

Ochmaski M. ,Alternatywne modele kształcenia nauczycieli, Lublin 1995.

 Socjoterapia : praca zbiorowa / pod red. Katarzyny Sawickiej. - Warszawa : Kompendium, 2010

Socjoterapia w szkole : krótki poradnik psychologiczny / Jarosław Jagieła. - Kraków : Wydawnictwo Rubikon, 2007

Literatura uzupełniająca

Aksman J., Pułka J., Konteksty wychowania i edukacji a kształcenie nauczycieli w rzeczywistości ponowoczesnej, Kraków 2012.

Szafraniec K., Młodzi 2011, Warszawa 2011.

KORYGOWANIE zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych 
w grupie socjoterapeutycznej
 / Małgorzata Dąbrowska, Małgorzata Rozesłaniec. - Toruń : Wydaw. Adam Marszałek, 2004

Jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania : profilaktyka na co dzień / Aleksandra Karasowska. - Warszawa : Wydawnictwo Edukacyjne PARPA : Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, 2006

Przeciwdziałanie niepożądanym zachowaniom w szkole : program poprawy wzorców zachowania / Deanne A. Crone, Robert H. Horner, Leanne S. Hawken ; [tł. Krzysztof Mazurek]. - Warszawa : Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia : Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, cop. 2009

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 12-04-2018 15:21)