SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Seminarium monograficzne IIC - Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Seminarium monograficzne IIC - Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-SMER2C
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Seminarium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z problematyką rozwoju, edukacji, rehabilitacji, społecznej integracji i normalizacji życia dzieci, młodzieży i dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną oraz zagadnieniami dotyczącymi istoty, koncepcji, etiologii, diagnozy oraz profilaktyki niepełnosprawności intelektualnej.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu przedmiotów: psychologia rozwojowa, psychologia wychowawcza, psychologia kliniczna i psychologia społeczna.

Zakres tematyczny

Pedagogika osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika), jej przedmiot zainteresowań, cele, zadania i rys historyczny.

Współczesne interpretacje istoty niepełnosprawności intelektualnej, koncepcje i perspektywy badawcze z uwzględnieniem koncepcji inteligencji wielorakiej. Prawa osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Charakterystyka przyczyn niepełnosprawności intelektualnej oraz przemian w klasyfikowaniu i ujmowaniu możliwości rozwoju, rehabilitacji i edukacji (ujmowanej całożyciowo) osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu.

Osoba z niepełnosprawnością intelektualną w perspektywie ekosystemu. Społeczno-ekologiczne ujęcie niepełnosprawności intelektualnej i jego konsekwencje dla systemu wsparcia, edukacji i rehabilitacji osób z tą niepełnosprawnością

Organizacja edukacji specjalnej osób z niepełnosprawnością intelektualną, jej wielotorowość i zróżnicowanie (analiza kryteriów owego zróżnicowania, np. ze względu na zakres i miejsce udzielania specjalnego wsparcia).

Problemy rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną i formy ich wspierania. Funkcjonowanie placówek dla osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną.

Wskazanie najistotniejszych współczesnych problemów w życiu osób z niepełnosprawnością intelektualną w celu ich eliminowania - konieczność uwrażliwiania społeczeństwa na potrzeby tych osób, usuwania negatywnych postaw i uprzedzeń, wskazywanie możliwości i normalizacji życia we wszystkich jego sferach (edukacyjnej, rodzinnej, zawodowej itp.).

 

Metody kształcenia

Dyskusja problemowa, praca indywidualna i w grupach

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Seminarium (zaliczenie na ocenę) – na ocenę z seminarium składają się aktywności na zajęciach (50% uzyskanej oceny) i zaliczenie pracy pisemnej (50% uzyskanej oceny).

Literatura podstawowa

Wybrane fragmenty poniższych pozycji, wskazane przez prowadzącego:

  • Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa: PWN.

  • Kościelska, M. (2004). Niechciana seksualność. Warszawa: Wyd. Jacek Santorski.

  • Kosakowski, Cz. (2003). Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej, Toruń: Wyd. Akapit.

  • Krause, A. (2010). Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

  • Maciarz, A. (2005). Mały leksykon pedagoga specjalnego. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

  • Janiszewska-Nieścioruk, Z., Maciarz, A. (2006). Współczesne problemy pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

  • Obuchowska, I. (1995). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP.

  • Wyczesany, J. (2005). Pedagogika upośledzonych umysłowo. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

  • Żółkowska, T. (2004). Wyrównywanie szans społecznych osób z niepełnosprawnością intelektualną, Szczecin: Oficyna IN PLUS.

  • Dykcik, W. (2001). Pedagogika specjalna. Poznań: Wyd. UAM.

  • Sęk, H. (2014). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN.

  • Sękowska, Z. (2001). Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa: APS.

  • Gustavsson, A., Zakrzewska-Manterys, E. (1997). Upośledzenie w społecznym zwierciadle, Warszawa: Wyd. Żak.

  • Smith, D., D. (2008). Pedagogika specjalna, Warszawa: PWN.

  • Twardowski, A. (2005). Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, Poznań: PTP.

Literatura uzupełniająca

  • Żyta, A. (2004). Rodzeństwo osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

  • Sadowska, S. (2006). Jakość życia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

  • Szumski, G. (2006). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych, Warszawa: PWN.

  • Gajdzica, Z. (2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym, Katowice: Wyd. UŚ.

  • Kościelska, M. (1998). Trudne macierzyństwo, Warszawa: PWN.

  • Kulesza, E. (2004). Rozwój poznawczy dzieci z lekkim i umiarkowanym stopniem upośledzenia umysłowego – diagnoza i wspomaganie, Warszawa: Wyd. APS.

  • Głodkowska, J. (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej, Warszawa: WSiP.

Uwagi

Oferta dla chętnych: wizytacja i hospitacja zajęć w przedszkolu integracyjnym (Ośrodek Rehabilitacyjno-Wychowawczy Sióstr Elżbietanek w Zielonej Górze) oraz w placówce dla dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną (Warsztat Terapii Zajęciowej w Nowej Soli).


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 12-04-2018 15:21)