SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia sądowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia sądowa
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PSąd
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Psychologia kliniczna
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami psychologii sądowej. Omówione zostaną zagadnienia związane z funkcjonowaniem sprawcy i ofiary, psychologii zeznań świadków, psychologicznych podstaw przebiegu procesów sądowych, sporządzania opinii sądowych.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu psychologii poznawczej, klinicznej i rozwojowej.

Zakres tematyczny

Przedmiot psychologii sądowej, podstawowe definicje: zachowania aspołeczne, zachowania antyspołeczne, wiktymność, wiktymizacja, ofiara, obszary i kierunki badań i praktyki. Agresja i przemoc w ujęciu psychologicznym. Hydrauliczny model agresji (Freud, Lorenz). Model frustracja – agresja (Dollard, Miller). Model neoasocjacjonizmu poznawczego (Berkowitz). Model społeczno-poznawczy. Geneza zachowań aspołecznych. Socjalizacja: sposoby rozumienia socjalizacji, podstawowe elementy socjalizacji, mechanizmy socjalizacji, zaburzenia procesu socjalizacji. Psychologiczne koncepcje przestępczości. Psychologia zeznań świadków. Sprawcy zabójstw: czynniki kryminogenne, uwarunkowania osobowościowe i sytuacyjne zabójstw, charakterystyka sprawców zabójstw (wyznaczniki biologiczne, funkcjonowanie poznawcze, cechy nieprawidłowej osobowości, typologia zabójców, motywacja u sprawców zabójstw). Przestępcy seksualni: charakterystyka, typologia, mechanizmy przestępstwa, cykl dewiacyjny, czynniki recydywy, nieletni sprawcy przestępstw. Dziecko w procedurze sądowej. Opiniowanie psychologiczno-sądowe w sprawach karnych, rodzinnych i cywilnych Przemoc domowa: charakterystyka, uwarunkowania, mechanizmy konsekwencje Problemy krzywdzenia dzieci- formy i skutki emocjonalnego krzywdzenia, fizyczne znęcanie się nad dziećmi, seksualne wykorzystywanie, problemy badań psychologicznych.Psychologia przesłuchania. Specyfika zeznań dzieci. Przygotowanie dziecka do zeznań w sądzie. Kazirodztwo: charakterystyka, mechanizmy, konsekwencje. Rola psychologa w procesie karnym - opiniowanie w sprawach dorosłych sprawców przestępstw i małoletnich ofiar przemocy. Psychopatologia a zachowania przestępcze, epigeneza zaburzeń, profilowanie psychologiczne sprawców zabójstw. Zachowania przestępcze nieletnich: uwarunkowania, mechanizmy, czynniki ryzyka, zaburzenia psychiczne nieletnich, recydywa.

Metody kształcenia

Wykład problemowy, pogadanka, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, praca w grupach, dyskusja, burza mózgów, prezentacja multimedialna

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładu odbywa się na podstawie sprawdzianu pisemnego lub pracy pisemnej wg określonego problemu. 

Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie oceny aktywnego udziału w zajęciach ćwiczeniowych, przygotowania pracy zaliczeniowej i/lub prezentacji multimedialnej.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładów. Warunkiem uzyskania zaliczenia z wykładów jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. Ocena z wykładów musi być pozytywna.

Literatura podstawowa

  • Ciosek M. (2003). Psychologia sądowa i penitencjarna. Warszawa: Lexinexis.

  • Rode D. (2016). Modele psychologicznego opiniodawstwa w sprawach karnych

  • Osobowość przestępcy a proces resocjalizacji (2005). Pod red. J. Świtka, M. Kuć, I. Niewiadomska, Lublin: Wydawnictwo KUL.

  • Z. Majchrzak (2003). Nieletni, młodociani, dorośli zabójcy i mordercy.

  • Akerman M. (2005). Podstawy psychologii sądowej. Gdańsk: GWP.

  • Memon, A., Vrij, A., Bull, R. (2003). Prawo i psychologia. Gdańsk: GWP.

  • B.Krahe. (2006). Agresja. Gdańsk: GWP.

  • MacFarlane K., Feldmeth J.R. (2002). Przesłuchanie i diagnoza małego dziecka. Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa

  • Wojciechowski B. Analiza i ocena zeznań świadków, Warszawa, 2015

  • Zielona Jenek M., Przesłuchanie małoletnich świadków. Podatność na sugestie a wiarygodność zeznań dzieci.Warszawa, 2012

Literatura uzupełniająca

  • Hare, R. (2007). Psychopaci są wśród nas. Kraków: Wydawnictwo Znak.

  • Buss. D. (2007). Morderca za ścianą. Gdańsk: GWP.

  • Giannanngelo S. (2007). Psychopatologia seryjnego morderstwa. Poznań: Wydawnictwo JPTQ.

  • Pospiszyl. K. (2000). Psychopatia. Warszawa: Wydawnictwo Żak.

  • M. Kornak Małoletni jako świadek w procesie karnym, Warszawa, 2009

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-04-2018 19:11)