SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Profilaktyka uzależnień w obszarze edukacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Profilaktyka uzależnień w obszarze edukacji
Kod przedmiotu 14.0-WP-PSChM-PUwOE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem kursu jest zapoznanie studentów z problematyką uzależnień, ich fenomenologią, epidemiologią, rodzajem szkód, jakie przynoszą, a w szczególności ze sposobami ich zapobiegania i leczenia.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu przedmiotów: psychologii rozwojowej, wychowawczej, klinicznej i społecznej

Zakres tematyczny

Uzależnienia: definicje i teorie; pojęcie nałogowych zachowań. Uzależnienia behawioralne: rodzaje, symptomy, czynniki ryzyka i czynniki ochronne. Z uwzględnieniem nowych zjawisk, tj. problemowe korzystanie z nowych mediów. Uzależnienia w kontekście psychopatologii rozwojowej. Młodzi a uzależnienia substancjalne i niesubstancjalne. 

Profilaktyka uzależnień – typy profilaktyki i poziomy profilaktyki. Profilaktyka a promocja zdrowia. Ewolucja poglądów na temat profilaktyki uzależnień – konsekwencje praktyczne wynikające z najnowszych badań.

Podstawy prawne działań profilaktycznych w szkole. 

Konstruowanie programów profilaktycznych, monitoring i ewaluacja programów profilaktycznych.

Metody kształcenia

Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, dyskusja, pogadanka, praca z podręcznikiem

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia – kolokwium zaliczeniowe w formie ustnej lub pisemnej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Wykład – egzamin pisemny w formie opisowej lub testowej.

Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład przedmiotu oraz oceny z ewentualnego egzaminu, zgodnie z zasadą:
od 2,5 do 3,24 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.
Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania.

Literatura podstawowa

  • Izdebski, P., Kotyśko, M. (2016). Problemowe korzystanie z nowych mediów. W: Habrat, B. (red.) Zaburzenia uprawiania hazardu i inne tak zwane nałogi behawioralne. Wydawnictwo Instytutu Psychiatrii i Neurologii, Warszawa, 2016.
  • Cierpiałkowska, L. (red.). (2006). Oblicza współczesnych uzależnień. Poznań

  • Cierpiałkowska, L., Ziarko, M. (2010). Psychologia uzależnień - alkoholizm. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i profesjonalne.

  • Woronowicz B.T., Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Warszawa, 2009,

  • Ostaszewski K., Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych, Warszawa, 2003,

  • Gaś Z. B. (Red.), Profilaktyka uzależnień, WSiP, Warszawa 1993

  • Gaś Z. B. Szkolny Program Profilaktyki: istota, konstruowanie, ewaluacja,
    Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, Warszawa 2004

  • Gaś Z. B. (Red.), Badanie zapotrzebowania na profilaktykę w szkole. Poradnik dla
    szkolnych liderów profilaktyki, Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu,
    Warszawa 2004

  • Kałdon B., Profilaktyka alkoholowa w szkole, Wydział Nauk Społecznych KUL,
    Stalowa Wola 2003

  • Kamińska-Buśko B. (Red.), Zapobieganie uzależnieniom uczniów, CMPPP MEN,
    Warszawa 1997

Literatura uzupełniająca

  • Klingemann J.I., Horyzonty zmiany zachowania nałogowego w Polsce, Warszawa, 2010,

  • Cierpiałkowska, L. (2000). Alkoholizm. Przyczyny, leczenie, profilaktyka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

  • Uzależnienia w praktyce klinicznej. Zagadnienia, Bętkowska- Korpała B (red.), Warszawa, 2009

  • Strategie rozwiązywania problemów uzależnień, Badora S., Mudrecka J. (red.) , Opole, 2006

  • Alkohol i narkotyki w życiu polskiej młodzieży dylematy, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów (red.) , Warszawa, 2002

  • Oraz inna literatura podawana na bieżąco

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Konrad Opaliński (ostatnia modyfikacja: 17-05-2018 15:59)