SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Patologia organizacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Patologia organizacji
Kod przedmiotu 14.9-WP-PSChM-POrg
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Psychologia pracy, organizacji i zarządzania
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Tatiana Ronginska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z różnorodnymi uwarunkowaniami mogącymi prowadzić do potencjalnych patologii w organizacjach.  Omówienie najważniejszych zjawisk patologicznych we współczesnych organizacjach pracy. Wskazanie przyczyn i uwarunkowań. Pokazanie sposobów rozwiązywania problemów. Celem przedmiotu jest także skłonienie studentów do refleksyjnego rozważania sytuacji organizacyjnej pod katem skutków działań jednostki w obrębie organizacji, relacji z innymi ludźmi jak również konsekwencji patologicznych czynów dla społeczeństwa.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Praca w życiu człowieka. Integrująca i dezintegrująca rola pracy. Równowaga praca-życie. Środowiska pracy i ich różnorodność. Praca a zdrowie i higiena życia. Fizyczne warunki pracy. Bezpieczeństwo i ergonomia w miejscu pracy. Czas pracy, praca zmianowa i jej konsekwencje. Nowe formy pracy: praca czasowa, praca zdalna, umowy śmieciowe. Kultura organizacji i jej rola. Klimat miejsca pracy i jego znaczenie. Organizacje przestępcze i przestępczość zorganizowana (organizacje mafijne). Współczesny proces patologizacji formalnej.  Przemoc w miejscu pracy. Mobbing - przyczyny, diagnozowanie i zapobieganie. Nepotyzm, korupcja, nieuczciwy lobbing. Sytuacje patologiczne w organizacjach: psychologiczne zjawiska związane z funkcjonowaniem w grupie. Współpraca i rywalizacja. Patologia struktury organizacji. Teorie, koncepcje i modele  Stres w miejscu pracy. Natura stresu, stres jako proces. Uwarunkowania indywidualne i środowiskowe. Skutki i radzenie sobie ze stresem. Stres i ryzyko wpisane w zawód (służby emergencyjne, praca w warunkach ekstremalnych). Praca a choroby psychosomatyczne. Wzory zachowania A i B. Dopasowanie jednostki i środowiska. Uzależnienie od pracy pracoholizm. Wypalenie zawodowe. Diagnoza, prewencja i pomoc. Praca, alkohol, narkotyki. Społeczne i kulturowe warunki pracy jako czynnik ryzyka nałogu. Alkoholizm i narkomania jako problem społeczny i zawodowy. Strategie przeciwdziałania, diagnozowania i pomocy uzależnionym. Błędy przywództwa w organizacjach.

Metody kształcenia

Wykład tradycyjny, praca indywidualna, praca z książką, metoda przypadków, praca w grupach, dyskusja,

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocenę końcową: ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład przedmiotu oraz oceny z ewentualnego egzaminu, zgodnie z zasadą:

od 2,5 do 3,24 - dostateczny; od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus, od 3,75 do 4,24 - dobry, od 4,25 do 4,74 - dobry plus, od 4,75 do 5,0 - bardzo dobry.

Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania.

Zaliczenie wykładu: Egzamin w formie testu

Zaliczenie ćwiczeń - na podstawie:

- ocen cząstkowych z aktywności studenta uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta weryfikowanej w toku dyskusji, - (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p. do 0,2p.)

- ocen cząstkowych z aktywności studenta w pracy zespołowej weryfikowanej podczas analizy przypadków, dyskusji,  podczas identyfikowania oraz projektowania rozwiązywanie sytuacji problemowych - (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p.)

- sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta - (test 20% pytań stanowią pytania otwarte, 80% pytań stanowią pytania zamknięte, jednokrotnego wyboru – pytania zostają sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na Ćwiczeniach) - student powinien zdobyć minimum 60% punktów (progi ocen z testu (60-64% 3,0; 65-69% 3,25; 70-74% 3,5; 75-79% 3,75; 80-84% 4,0; 85-99% 4,25; 90-94% 4,5; 95-97% 4,75; 98-100% 5,0;).

Literatura podstawowa

·         Bańka A., Psychopatologia pracy, Poznań, 2001.

·         Rakowska A., Kompetencje menedżerskie we współczesnych organizacjach, Lublin 2007.

·         Kozak S. , Patologie w środowisku pracy, Warszawa 2009.

·         Bugdol M., Gry i zachowania nieetyczne w organizacji,, Warszawa 2007.

·         Stocki R., Patologie organizacyjne – diagnoza i interwencja, Wyd. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005,

·         Rongińska T., Gaida W., Strategie radzenia sobie z obciążeniem zawodowym, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2001.

·         Sęk H., Wypalenie zawodowe, Przyczyny i zapobieganie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009

·         Terelak J., Psychologia organizacji i zarządzania, Difin, Warszawa, 2005,

Literatura uzupełniająca

·         Zych M., Mobbing w polskim prawie pracy, Warszawa 2007.

·         Rau Z., Przestępczość zorganizowana w Polsce i jej zwalczanie, Kraków, 2002.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 04-05-2018 12:13)