SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Patologia organizacji |
Kod przedmiotu | 14.9-WP-PSChM-POrg |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia pracy, organizacji i zarządzania |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z różnorodnymi uwarunkowaniami mogącymi prowadzić do potencjalnych patologii w organizacjach. Omówienie najważniejszych zjawisk patologicznych we współczesnych organizacjach pracy. Wskazanie przyczyn i uwarunkowań. Pokazanie sposobów rozwiązywania problemów. Celem przedmiotu jest także skłonienie studentów do refleksyjnego rozważania sytuacji organizacyjnej pod katem skutków działań jednostki w obrębie organizacji, relacji z innymi ludźmi jak również konsekwencji patologicznych czynów dla społeczeństwa.
Brak.
Praca w życiu człowieka. Integrująca i dezintegrująca rola pracy. Równowaga praca-życie. Środowiska pracy i ich różnorodność. Praca a zdrowie i higiena życia. Fizyczne warunki pracy. Bezpieczeństwo i ergonomia w miejscu pracy. Czas pracy, praca zmianowa i jej konsekwencje. Nowe formy pracy: praca czasowa, praca zdalna, umowy śmieciowe. Kultura organizacji i jej rola. Klimat miejsca pracy i jego znaczenie. Organizacje przestępcze i przestępczość zorganizowana (organizacje mafijne). Współczesny proces patologizacji formalnej. Przemoc w miejscu pracy. Mobbing - przyczyny, diagnozowanie i zapobieganie. Nepotyzm, korupcja, nieuczciwy lobbing. Sytuacje patologiczne w organizacjach: psychologiczne zjawiska związane z funkcjonowaniem w grupie. Współpraca i rywalizacja. Patologia struktury organizacji. Teorie, koncepcje i modele Stres w miejscu pracy. Natura stresu, stres jako proces. Uwarunkowania indywidualne i środowiskowe. Skutki i radzenie sobie ze stresem. Stres i ryzyko wpisane w zawód (służby emergencyjne, praca w warunkach ekstremalnych). Praca a choroby psychosomatyczne. Wzory zachowania A i B. Dopasowanie jednostki i środowiska. Uzależnienie od pracy pracoholizm. Wypalenie zawodowe. Diagnoza, prewencja i pomoc. Praca, alkohol, narkotyki. Społeczne i kulturowe warunki pracy jako czynnik ryzyka nałogu. Alkoholizm i narkomania jako problem społeczny i zawodowy. Strategie przeciwdziałania, diagnozowania i pomocy uzależnionym. Błędy przywództwa w organizacjach.
Wykład tradycyjny, praca indywidualna, praca z książką, metoda przypadków, praca w grupach, dyskusja,
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocenę końcową: ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład przedmiotu oraz oceny z ewentualnego egzaminu, zgodnie z zasadą:
od 2,5 do 3,24 - dostateczny; od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus, od 3,75 do 4,24 - dobry, od 4,25 do 4,74 - dobry plus, od 4,75 do 5,0 - bardzo dobry.
Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania.
Zaliczenie wykładu: Egzamin w formie testu
Zaliczenie ćwiczeń - na podstawie:
- ocen cząstkowych z aktywności studenta uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta weryfikowanej w toku dyskusji, - (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p. do 0,2p.)
- ocen cząstkowych z aktywności studenta w pracy zespołowej weryfikowanej podczas analizy przypadków, dyskusji, podczas identyfikowania oraz projektowania rozwiązywanie sytuacji problemowych - (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p.)
- sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta - (test 20% pytań stanowią pytania otwarte, 80% pytań stanowią pytania zamknięte, jednokrotnego wyboru – pytania zostają sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na Ćwiczeniach) - student powinien zdobyć minimum 60% punktów (progi ocen z testu (60-64% 3,0; 65-69% 3,25; 70-74% 3,5; 75-79% 3,75; 80-84% 4,0; 85-99% 4,25; 90-94% 4,5; 95-97% 4,75; 98-100% 5,0;).
· Bańka A., Psychopatologia pracy, Poznań, 2001.
· Rakowska A., Kompetencje menedżerskie we współczesnych organizacjach, Lublin 2007.
· Kozak S. , Patologie w środowisku pracy, Warszawa 2009.
· Bugdol M., Gry i zachowania nieetyczne w organizacji,, Warszawa 2007.
· Stocki R., Patologie organizacyjne – diagnoza i interwencja, Wyd. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005,
· Rongińska T., Gaida W., Strategie radzenia sobie z obciążeniem zawodowym, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2001.
· Sęk H., Wypalenie zawodowe, Przyczyny i zapobieganie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009
· Terelak J., Psychologia organizacji i zarządzania, Difin, Warszawa, 2005,
· Zych M., Mobbing w polskim prawie pracy, Warszawa 2007.
· Rau Z., Przestępczość zorganizowana w Polsce i jej zwalczanie, Kraków, 2002.
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 04-05-2018 12:13)