SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia Internetu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia Internetu
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PIn
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Psychologia pracy, organizacji i zarządzania
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Maria Żochowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem kursu jest dostarczenie studentom wiedzy na temat zjawisk psychologicznych w sieci oraz psychologicznego funkcjonowania użytkowników Internetu, wykorzystanie możliwości płynących z korzystania z Internetu w celach terapeutycznych oraz odnalezienie patologicznych źródeł zachowania użytkowników. Dodatkowym zagadnieniem jest wykorzystanie Internetu jako narzędzia do badań psychologicznych.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Psychologiczny wymiar Internetu nowa przestrzeń funkcjonowania człowieka. Psychologiczna charakterystyka użytkowników Internetu. Jednostka w wirtualnej rzeczywistości.Problematyka tożsamości sieciowej - psychologiczne konsekwencje konstruowania wirtualnej tożsamości. Kontakty społeczne - analiza punktu widzenia zaspokajania potrzeb użytkowników. Internet jako przestrzeń edukacyjna: wychowawcza i informacyjna funkcja Internetu. Poradnictwo sieciowe - pozytywne i negatywne aspekty zjawiska. Wpływ internetu: modele wyjaśniające mechanizmy wpływu. Psychomanipulacja w sieci - zagrożenia dla dzieci i młodzieży. Uzależnienia w sieci - rodzaje i mechanizmy.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, prezentacje multimedialne, ćwiczenia projektowe, praca z tekstem źródłowym, projekty, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena wypadkowa z aktywności podczas zajęć (20% oceny) oraz z oceny uzyskanej po wypełnieniu testu wiedzy (80% oceny).

Literatura podstawowa

Wallace, P., Psychologia Internetu, Poznań 2003.

 Castells M., Społeczeñstwo sieci, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca

  • Majgier K., Internet jako przestrzeń komunikacyjna, Lublin, 2002.
  • Sokołowski M.(red.), Oblicza Internetu, Elbląg, 2004
  •  Wallach P., Psychologia Internetu, Poznań, 2005

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Maria Żochowska (ostatnia modyfikacja: 18-06-2018 09:02)