SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Stałość vs zmienność - transmisja międzypokoleniowa |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-TM |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Dostarczenie wiedzy w zakresie stale zachodzących zmian w funkcjonowaniu jednostki w ciągu jej życia w kontekście zmian rozwojowych rodziny. Umiejętność dokonywania analizy dotyczącej mechanizmów transmisji międzypokoleniowej w zakresie różnych czynników konstytuujących rodzinę
Wiedza z zakresu psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia, wiedza z zakresu psychologii społecznej i psychologii rodziny.
Funkcjonowanie w procesie zmian. Stałość i zmiana. Proces, skutek i nowość. Proces rozwojowy, efekt rozwoju i wskaźnik rozwoju. System rodziny w związku z wydarzeniami normatywnymi i nienormatywnymi, pożądanymi z punktu widzenia rozwoju rodziny i jej członków. Kierunki zmian rozwojowych systemów rodziny. Relacje w rodzinie wielopokoleniowej- warunki utrzymania dynamicznej równowagi całego systemu rodziny i jego podsystemów. Koluzje rodzinne. Transmisja wzorców bliskości Bowena. Transmisja międzypokoleniowa w zakresie wybranych czynników.
Wykład i ćwiczenia.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady: egzamin pisemny z progami punktowymi. Ćwiczenia: kolokwium, ocena pracy pisemnej- opisu przypadku, obecność i aktywność na zajęciach. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Na ocenę końcową składa się średnia z oceny z ćwiczeń i egzaminu. Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena z ćwiczeń i wykładów.
· Trempała J.(2011). Mechanizm zmiany rozwojowej W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN.
· Rostowska T.(red). (2009) Psychologia rodziny. Małżeństwo i rodzina wobec współczesnych wyzwań. Warszawa . Wydawnictwo DIFIN
· Rostowska, T.(1995). Transmisja międzypokoleniowa w rodzinie w zakresie wybranych wymiarów osobowości. Łódź. Wyd. Naukowe nUŁ.
· Rostowska T. (2001). Konflikt międzypokoleniowy w rodzinie. Analiza psychologiczna. Łodz. Wydawnictwo Naukowe UŁ
każdorazowo podana przez prowadzącego
Zmodyfikowane przez dr Marzanna Farnicka (ostatnia modyfikacja: 01-05-2018 17:41)