SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Stymulowanie rozwoju i opieka nad dzieckiem - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Stymulowanie rozwoju i opieka nad dzieckiem
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-SRiOnD
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Joanna Hadzicka
  • dr Urszula Gembara
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Prezentacja szerokiego spektrum zagadnień związanych z procesem prawidłowego rozwoju dziecka oraz warunkami jego stymulacji i opieki nad nim. Przedstawienie spektrum zagadnień związanych z procesem zaburzonego rozwoju dziecka oraz specyficznymi warunkami jego stymulacji i oddziaływań opiekuńczych.

Wymagania wstępne

Stymulowanie rozwoju i opieka nad dzieckiem wymaga wcześniejszego zaliczenia następujących przedmiotów: biologicznych podstaw zachowań człowieka, psychologii rozwoju człowieka w biegu życia, wprowadzenia do psychologii wychowawczej i edukacyjnej

Zakres tematyczny

Pojęcie i definicje rozwoju. Analiza czynników biologicznych, społecznych i psychologicznych  sprzyjających rozwojowi lub zaburzających rozwój.  Opieka i jej rodzaje. Zasadność podjęcia działań opiekuńczych wynikających z potrzeb rozwojowych i kryzysów życiowych. Konstruktywna opieka jako stymulowanie rozwoju. Warunki i metody stymulowania rozwoju dziecka zdrowego i z zaburzeniami rozwojowymi. Relacja opiekun  - podmiot opieki. Szczegółowe charakterystyki oczekiwanych osiągnięć dziecka na poszczególnych etapach rozwoju fizycznego, w  zakresie sprawności percepcyjnej, intelektualnej, kompetencyjno-językowej, w obszarze funkcjonowania emocjonalno – społecznego. Stymulowanie rozwoju w ww. obszarach przy zastosowaniu nowoczesnych programów terapeutyczno – stymulacyjnych. Rola psychologa w niesieniu pomocy rodzinie w sprawowaniu opieki nad dzieckiem z zaburzonym rozwojem w ww. obszarach.

Metody kształcenia

Wykłady, dyskusja, prezentacje multimedialne, praca z podręcznikiem, praca w grupach, studium przypadku, projekt.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie na ocenę z ćwiczeń obejmuje: aktywność w formie dyskusji i uczestnictwa w pracach grupowych, projekt obejmujący dokonanie prezentacji problemu, analizę przypadku i propozycję programu oraz kolokwium. Ocena z ćwiczeń obliczana jest na podstawie ocen cząstkowych ze wszystkich działań.

Egzamin: pisemny lub ustny - forma uzgadniana pomiędzy grupą i prowadzącym wykład na pierwszych zajęciach.

Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład przedmiotu oraz oceny z ewentualnego egzaminu, zgodnie z zasadą:
od 2,5 do 3,24 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.
Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania.

Literatura podstawowa

Boyd D.Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, Poznań, 2008,

Gruszczyk- Kolczyńska E.,  Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej się rozwijających, Warszawa, 2004,

Ilg F. L., Ames L.B., Baker S.M.,  Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat, Gdańsk, 2010,

Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca

Kaja B., Psychologia wspomagania rozwoju. Zrozumieć świat życia człowieka. Gdańsk 2011.        

Schafier H.R.,  Psychologia dziecka, Warszawa, 2009,

Wybrane zagadnienia pomocy społecznej i opieki w Polsce w okresie ponowoczesności, Zawada A. (red.), Kraków, 2010

Opieka i wychowanie dzieci sierocych w Polsce, Kuźma J. (red.) , Kraków, 2007

Dziecko niepełnosprawne w rodzinie,  Obuchowska I. (red.) , Warszawa, 1991

Wczesna diagnoza i terapia dzieci z utrudnieniami w rozwoju. Interdyscyplinarne problemy, Kruk-Lasocka J.,Sekułowicz M. (red.) , Wrocław, 2004

Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Cytowska B., Winczury B. (red.), Kraków, 2008

Neuropsychologia kliniczna, Borkowska A. R., Domańska L. (red.) , Warszawa, 2006

Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, Seria 2. Opieka i wychowanie w okresie dzieciństwa i dorastania. Warszawa, 2014 [do pobrania z eduentuzjasci.pl]

Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, Seria 4. Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania. Warszawa, 2014 [do pobrania z eduentuzjasci.pl]

Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, Seria 4. Monitorowanie w okresie dzieciństwa i dorastania. Dodatek: Skrzynki z narzędziami. Warszawa, 2014 [do pobrania z eduentuzjasci.pl/dziecko-nastolatek/index.php?n=skrzynki-4 ]

Każdorazowo uzupełniana przez prowadzącego zajęcia.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 12-04-2018 15:21)