SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia ekonomiczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia ekonomiczna
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PEk
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Psychologia pracy, organizacji i zarządzania
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Tatiana Ronginska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu psychologia ekonomiczna jest ukazanie obecnej i potencjalnej roli psychologii w rozwiązywaniu problemów ekonomicznych dotykających obecnie jednostki, grupy, organizacje i społeczeństwa poprzez przedstawienie studentom podstawowych pojęć związanych z psychologią ekonomiczną, wskazanie na stałe mechanizmy funkcjonowania w zakresie zachowań ekonomicznych: oszczędzania, hazardu, inwestowania, czy przedsiębiorczości.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

1. Człowiek, jako istota dokonująca działań ekonomicznych. Przedmiot psychologii ekonomicznej.Teoria perspektywy jako opisowy model wyborów ekonomicznych
2. Pułapki podejmowania decyzji finansowych. Skłonności poznawcze i motywacyjne inwestorów.
3. Percepcja nadprogowa, peryferyczna i podprogowa a promocja
4. Społeczne i moralne aspekty zachowań ekonomicznych
5. Podatki: funkcje, wiedza i uwarunkowania (nie)płacenia podatków
6. Mechanizmy i motywy ubezpieczania się
7. Psychologiczne aspekty oszczędzania
8. Własność i posiadanie. Symboliczna wartość dóbr oraz konsumpcja ostentacyjna.
9. Hazard: wyjaśnienie psychologiczne, prawidłowości, odmiany
10. Dobrobyt i jego korelaty w aspekcie mikro i makro
11. Socjalizacja ekonomiczna

Metody kształcenia

wykład: Wykład tradycyjny wspomagany prezentacją multimedialna

ćwiczenia: dyskusja, praca w grupach, studium przypadku, prezentacje multimedialne

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: pozytywne zaliczenie ćwiczeń oraz uzyskanie min.  60% poprawnych odpowiedzi w pisemnym teście egzaminacyjnym (progi ocen z testu (60-69% 3,00; 70-74% 3,5; 75-84% 4,0; 85-90% 4,5; 91-100% 5,0)).

Ćwiczenia:Zaliczenie z oceną na podstawie:

- ocen cząstkowych z aktywności studenta uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta weryfikowanej w toku dyskusji, - (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p. do 0,2p.)

- ocen cząstkowych z praktycznych umiejętności studenta w pracy zespołowej weryfikowanej podczas analizy przypadków, dyskusji, pracy w grupach - (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p.)

- sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta - (kolokwium – pytania zostają sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na Ćwiczeniach i zadaną literaturę) - student powinien zdobyć minimum 60% punktów (progi ocen z testu (60-69% 3,00; 70-74% 3,5; 75-84% 4,0; 85-90% 4,5; 91-100% 5,0).

Studentowi po pozytywnym zaliczeniu testu do oceny końcowej doliczane są punkty z aktywności. Suma punktów z testu oraz aktywności stanowi ocenę końcową z przedmiotu [bardzo dobry 5,0 – 4,65; dobry plus 4,64 – 4,25; dobry 4,24 – 3,75, dostateczny plus 3,74 – 3,35; dostateczny 3,34 – 3,0]

 

Literatura podstawowa

Tyszka, T. (red.) (2004). Psychologia ekonomiczna. Gdańsk: GWP.
Zaleśkiewicz, T. (2011). Psychologia ekonomiczna. Warszawa: PWN.
Kanheman D. (2012). Pułapki myślenia. Poznań: Media Rodzina.

Literatura uzupełniająca

Górnik-Durose, M. (2002). Psychologiczne aspekty posiadania: między instrumentalnością a społeczną użytecznością dóbr materialnych. Katowice: Uniwersytet Śląski.
Niesiobędzka M. (2013). Dlaczego nie płacimy podatków? Psychologiczna analiza uchylania się od opodatkowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Liberda, Z. B. (2013). Przezorność: kto oszczędza w Polsce. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 12-04-2018 15:21)