SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Diagnoza problemów organizacji |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-DPO |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia pracy, organizacji i zarządzania |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z różnorodnymi uwarunkowaniami mogącymi prowadzić do potencjalnych patologii w organizacjach oraz przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej problematyki diagnozy. W trakcie zajęć omówione zostaną najważniejsze zjawiska patologiczne we współczesnych organizacjach. Studenci będą mieć możliwość zaznajomienia się z podstawowymi celami diagnozy, problemami organizacji, metodami diagnozy przedsiębiorstw, opracowywaniem wyników i konsekwencjami diagnozy. Ponad to zostaną skłonieni do refleksyjnego rozważania sytuacji organizacyjnej pod katem skutków działań jednostki, relacji z innymi ludźmi jak również konsekwencji patologicznych czynów dla społeczeństwa.
Brak
Kultura organizacji i jej rola. Klimat miejsca pracy i jego znaczenie. Organizacje przestępcze i przestępczość zorganizowana. Współczesny proces patologizacji. Przemoc w miejscu pracy. Mobbing - przyczyny, diagnozowanie i zapobieganie. Nepotyzm, korupcja, nieuczciwy lobbing. Sytuacje patologiczne w organizacjach: psychologiczne zjawiska związane z funkcjonowaniem w grupie. Współpraca i rywalizacja. Patologia struktury organizacji. Teorie, koncepcje i modele Stres w miejscu pracy. Natura stresu, stres jako proces. Uwarunkowania indywidualne i środowiskowe. Skutki i radzenie sobie ze stresem. Stres i ryzyko wpisane w zawód. Praca a choroby psychosomatyczne. Uzależnienie od pracy pracoholizm. Wypalenie zawodowe. Diagnoza, prewencja i pomoc. Praca, alkohol, narkotyki. Społeczne i kulturowe warunki pracy jako czynnik ryzyka nałogu. Alkoholizm i narkomania jako problem społeczny i zawodowy. Strategie przeciwdziałania, diagnozowania i pomocy uzależnionym. Profilaktyka i interwencja kryzysowa w środowisku pracy ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji braku bezpieczeństwa.
Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, praca w grupie, studium przypadku, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Egzamin pisemny oraz kolokwium pisemne - test na ocenę zawierający pytania otwarte oraz pytania zamknięte z treści omawianych na wykładach.
Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład przedmiotu oraz oceny z ewentualnego egzaminu, zgodnie z zasadą:
od 2,5 do 3,24 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.
Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 12-04-2018 15:21)