SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przygotowanie i prowadzenie szkoleń i warsztatów |
Kod przedmiotu | 14.9-WP-PSChM-PiPSiW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 10 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychologia zdrowia seksualnego |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Przygotowanie uczestników do samodzielnego projektowania i prowadzenia szkoleń, rozwój podstawowych kompetencji w zakresie prowadzenia szkoleń. Zapoznanie studentów z różnymi formami pracy grupowej (wykład, warsztat, trening, coaching itp.).
Nabycie umiejętności projektowania (zaplanowanie programu i scenariusza) oraz realizacji szkoleń.Nabycie wiedzy na temat doboru adekwatnych metod szkoleniowych do zaplanowanych celów warsztatu oraz umiejętności ich prawidłowej realizacji w czasie szkolenia. Nabycie umiejętności pracy z grupą szkoleniową. Nabycie umiejętności przeprowadzenia diagnozy potrzeb szkoleniowych i dokonania ewaluacji szkolenia.
Brak.
Potrzeba szkoleń, ich rodzaje - przyczyny rosnącej potrzeby szkoleń, czym różnią się szkolenia od innych działań, trzy zasadnicze rodzaje szkoleń: zamknięte, otwarte, realizowane w ramach projektów społecznych, przebieg cyklu szkoleniowego w przypadku każdego z rodzajów szkoleń
Specyfika nauczania osób dorosłych i dzieci- idea kontynuowania edukacji przez całe życie, różnice między uczeniem się dorosłych a uczeniem się dzieci wg M.Knowlesa, koncepcja uczenia się przez doświadczenie D.Kolba
Analiza potrzeb jako element przygotowania szkolenia - dlaczego jest potrzebna i czemu służy analiza potrzeb, etapy analizy potrzeb w szkoleniach zamkniętych, badania rynku w szkoleniach otwartych, analiza potrzeb społecznych w przygotowywaniu projektów społecznych
Projektowanie szkoleń - elementy projektu szkolenia, definiowanie celów szkoleniowych, dobór treści, wybór metod, dobór trenerów, decyzja co do miejsca szkolenia, projektowanie działań promocyjnych, planowanie metod oceny i działań poszkoleniowych
Metody nauczania - metody pracy z grupą: wykład, dyskusja, analiza przypadku, odrywanie ról, gry i symulacje; metody uczenia się na stanowisku pracy: uczenie się indywidualne, coaching, mentoring, active learnin; metody e-learningowe
Praca z grupą - tworzenie klimatu pracy grupowej, dynamika grupy, praca z grupą i podgrupami, aranżacja przestrzeni dla pracy grupowej, problemy etyczne w pracy trenera
Ocena efektów i jakości szkolenia - model oceny szkoleń , schematy realizacji oceny efektywności szkoleń, działania po szkoleniu, kalkulacja kosztów i zysków ze szkolenia
Ćwiczenia projektowe, dyskusja i praca w grupach, praca z podręcznikiem, analiza przypadku
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywny udział w zajęciach wyrażający się prowadzeniem próbek szkoleniowych (ocena min. 60%).
Pomyślne zaliczenie kolokwium (ocena min. 60%).
Konspekt - opracowanie autorskiego scenariusza szkolenia (ocena min. 60%).
Ocena końcowa jest wyliczana jako średnia ocen z kolokwium i przygotowanego konspektu szkolenia i oceny za przeprowadzenie próbki szkolenia.
Ocena końcowa = (k1+p +s)/3
gdzie:
k – oceny z kolokwium (w %)
p – ocena za pracę semestralną (w %)
s - ocena za przeprowadzenie próbki szkolenia (w %)
Obowiązują następujące kryteria ocen:
ocena bardzo dobra (5) 91-100%
ocena dobra plus (4,5) 85-90,9%
ocena dobra (4,0) 75-84,9%
ocena dostateczna plus (3,5) 70-74,9%
ocena dostateczna (3) 60-69,9%
ocena niedostateczna (2,0) 0-59,9%
Łaguna M. (2004). Szkolenia. Gdańsk: GWP.
Łaguna M. i Fortuna P. (2009). Przygotowanie szkolenia. Gdańsk: GWP. Rozdz. 3, 5, 6.
Rae L. (1999). Planowanie i projektowanie szkoleń. Kraków: ABC.
Sloman, M. Nowe zjawiska w świecie szkoleń., Warszawa, 2010, Wolters Kluwer Business – ABC
Boydell T. i Leary M. (2001). Identyfikacja potrzeb szkoleniowych. Kraków: OE, ABC.Bramley P. (2001). Ocena efektywności szkoleń. Kraków: OE, ABC.
Kossowska M. i Sołtysińska I. (2002). Szkolenia pracowników a rozwój organizacji. Kraków: OE.
Mayo A. (2002). Kształtowanie strategii szkoleń i rozwoju pracowników. Kraków: OE.
Parsloe E. i Wray M. (2002). Trener i mentor. Kraków: OE.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 12-04-2018 15:21)