SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika 2 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika 2
Kod przedmiotu 05.0-WK-IiED-P2-Ć-S15_pNadGen5UOY1
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Informatyka i ekonometria
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Klaudia Pietrań
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z wiedzą dotyczącą pracy szkoły i nauczyciela na trzecim i czwartym etapie edukacyjnym (gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalne). Doskonalenie umiejętności analizy podstawowych środowisk wychowawczych oraz projektowanie sytuacji wychowawczych z uwzględnieniem roli nauczyciela. Wzbudzenie refleksji nad współczesnymi problemami pedagogicznymi. Uświadamianie potrzeby ciągłego rozwoju zawodowego i osobistego.

Wymagania wstępne

Uzyskane zaliczenie z przedmiotów Pedagogika i Pedagogika 1.

Zakres tematyczny

  1. Kontakty społeczne ucznia.
    Grupa rówieśnicza. Pozycja społeczna ucznia w grupie rówieśniczej. Znaczenie grupy rówieśniczej. Koleżeństwo, przyjaźń, związek partnerski, miłość.
  2. Progi edukacyjne.
    Zmiana szkoły, adaptacja w nowej rzeczywistości szkolnej, wybory edukacyjne i zawodowe.
  3. Poradnictwo edukacyjno-zawodowe.
    Nauczyciel jako doradca. Przygotowanie młodzieży do samokształcenia, pracy nad własnym rozwojem oraz do aktywnego uczestnictwa w rynku pracy.  
    Rynek edukacyjny i rynek pracy. Droga rozwoju zawodowego. Uczenie się przez całe życie.
  4. Praca opiekuńczo-wychowawcza nauczyciela na III i IV etapie edukacyjnym.
    Program wychowawczy. Edukacja zdrowotna, programy profilaktyczne.
    Animowanie życia społeczno-kulturalnego, wspieranie samorządności i autonomii uczniów w szkole.
    Dynamika grupy uczniowskiej. Współpraca i współdziałanie uczniów. Rozwiązywanie konfliktów, mediacje.
  5. Bezpieczeństwo uczniów w szkole i poza jej terenem.
    Ochrona zdrowia ucznia. Edukacja dla bezpieczeństwa – dbałość o bezpieczeństwo własne oraz innych.
  6. Współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami uczniów.

 

Metody kształcenia

Pogadanka, dyskusja, metoda problemowa, analiza filmu dydaktycznego.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest ustne sprawdzenie wiadomości, aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach, prezentacja wybranego zagadnienia pedagogicznego uwzględniającego związek teorii z praktyką edukacyjną – indywidualnie lub w grupie (prezentacja PowerPoint), analiza wybranych scenek z filmu dydaktycznego.

Literatura podstawowa

  1. Bogaj A., Kwiatkowski S.M., Szkoła a rynek pracy, PWN, Warszawa 2006.
  2. Borzucka-Sitkiewicz K., Syrek E., Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo WAiP, Warszawa 2009.
  3. Dąbrowski Z., Pedagogika opiekuńcza w zarysie, t. 1, 2, Wyd. uniwersytet Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2006.
  4. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa. Odmiany poradoznawczego dyskursu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
  5. Karski J., Praktyka i teoria promocji zdrowia, Wyd. CeDeWu, Warszawa 2007.
  6. Kwiatkowski S.M., Kształcenie zawodowe – wyzwania, priorytety, standardy, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2008.
  7. Kwiatkowski S., Bogaj A., Baraniak B., Pedagogika pracy, WAiP, Warszawa 2007.
  8. Nowosad I., Szymański M. J. (red.), Nauczyciele i rodzice. W poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy, Oficyna Wyd. UZ, Akademia Pedagogiczna, Zielona Góra – Kraków 2004.
  9. Pisula D., ABC doradcy zawodowego. Rozmowa doradcza, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa 2010.
  10. Pisula D., Poradnictwo kariery przez całe życie, KOWEZiU, Warszawa 2009.
  11. Rylke H., Klimowicz , Szkoła dla ucznia - jak uczyć życia z ludźmi, WSiP, Warszawa 1992.
  12. Sołtysińska G., Woroniecka J., Przygotowanie uczniów gimnazjum do wyboru zawodu, KOWEZiU, Warszawa 2003.
  13. Śliwerski, B. Program wychowawczy szkoły. WSIP, Warszawa 2001.
  14. Woynarowska B., Edukacja zdrowotna: podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007
  15. Zajączkowski K., Edukacja prozdrowotna: przewodnik dla nauczycieli gimnazjum, Wyd. Jedność, Kielce 2001.

Literatura uzupełniająca

  1. Barić L., Osińska H., Oświata zdrowotna i promocja zdrowia podręcznik dla studentów i praktyków, Polskie Towarzystwo Oświaty Zdrowotnej, Warszawa 2006.
  2. Kargulowa A., Poradnictwo jako wiedza i system działań. Wstęp do poradoznawstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1986.
  3. Koszewska, K, Tołwińska-Królikowska, E., Szkolny program wychowawczy – materiały dla rad pedagogicznych. Wyd. CODN, Warszawa 2001.
  4. Kwiatkowski S.M. (red.), Kwalifikacje zawodowe na współczesnym rynku pracy, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2004.
  5. Leppert R., Melosik Z., Wojtasik B. (red.), Młodzież wobec niegościnnej przyszłości, Wydawnictwo Naukowe DSWE TWP, Wrocław 2005.
  6. Lewicki C., Edukacja Zdrowotna – systemowa analiza zagadnień Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2006.
  7. Oleszkowicz A. (red.), Adolescencja, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1993.
  8. Osobisty planer kariery, Młodzieżowy Program Pomocy Zawodowej @lternatywa, Program Phare 2001Schumacher C., Schwartz S., 100 zawodów z przyszłością, Wyd. Adamantan, Warszawa 1998.
  9. Paszkowska–Rogacz A. (red.), Materiały metodyczno–dydaktyczne do planowania kariery zawodowej uczniów, Cześć 1 – Podstawy rozwoju zawodowego młodzieży, KOWEZiU, Warszawa 2006.
  10. Pietrulewicz B. (red.), Praca, zawód, rynek pracy, Instytut Edukacji Techniczno-Informatycznej, Zielona Góra 2003.
  11. Pilch T., Lepalczyk I. (red.) Pedagogika społeczna, Wyd. „Żak”, Warszawa 2005.
  12. Wojtasik B., Refleksyjne konstruowanie kariery życiowej w ponowoczesnej codzienności, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 2003. Numer specjalny.
  13. Wojtasik B., Kargulowa A., Doradca – profesja, pasja, powołanie?, Materiały ze Światowego Kongresu Poradnictwa Zawodowego, Warszawa 2003.

Zimińska U., Edukacja dla bezpieczeństwa w gimnazjum – założenia reformy oświaty a rzeczywistość szkolna, w: Edukacja dla bezpieczeństwa, Czasopismo dla dyrektorów i nauczycieli, Dom Wydawniczy Elipsa, Nr 3, Maj – Czerwiec 2002.

Uwagi

Przedmiot oferowany również w semestrze II.


Zmodyfikowane przez dr Robert Dylewski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2018 20:29)