SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Filozofia i etyka zawodu pielęgniarki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Filozofia i etyka zawodu pielęgniarki
Kod przedmiotu 12.6-WL-PielP-FIL
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Pielęgniarstwo
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Grażyna Milewska-Wilk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 10 0,67 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 35 2,33 - - Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie 30 2 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest opanowanie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu filozofii i etyki determinującej reguły wykonywania zawodu pielęgniarki i opanowanie umiejętności niezbędnych do efektywnego wypełniania zawodu.

 

Wymagania wstępne

Wiedza o społeczeństwie na poziomie szkoły średniej.

Zakres tematyczny

Wykład:

1. Teoretyczne podstawy etyki zawodowej.

2. Zarys historii filozofii i etyki medycyny.

3. Teoria wartości moralnych.

4. Praca-zawód-powołanie. Kodeks etyki pielęgniarki i położnej Rzeczypospolitej Polskiej 

Ćwiczenia:

1. Etyka w praktyce pielęgniarskiej:

  • Etyka a moralność,
  • Podział etyki,
  • Podstawowe pojęcia w etyce (pojęcie normy, wartości, celu, obowiązku)
  • Problem prawdy w etyce,
  • Motywy działania etycznego,
  • Etyka stosowana.

2. Etyka zawodu:

  •    Specyfika etyki zawodu (etyka zawodu jako etyka szczegółowa, istota społeczności zawodowej, zagadnienie etyczne życia wewnątrzspołecznego)
  •    Aksjologia a etyka zawodu,
  •    Systemy deontologiczne a teleologiczne,

   4. Uprawnienia, obowiązki i powinności moralne pielęgniarki,

   5. Podstawowe zagadnienia medycyny współczesnej:

  • Bioetyka (etymologia, specyfika przedmiotu, bioetyka a etyka, przegląd stanowisk),
  • Pojęcie odpowiedzialności pracowników służby zdrowia,
  • Relacja lekarz – pacjent,
  • Kodeks etyki zawodu lekarza, kodeks etyki zawodowej pielęgniarek,
  • Problemy opieki paliatywnej,
  • Pojęcie stanu terminalnego,
  • Problem aborcji i eutanazji.

6. Zastosowanie modeli systemowych w praktyce pielęgniarskiej w odniesieniu do podopiecznych w określonych stanach klinicznych. Model systemowy. Umysł i ciało, stres i funkcjonowanie układu immunologicznego oraz analiza konkretnego przypadku opieki według modelu B. Neuman.

7. Modele opieki uwzględniające sposoby interakcji międzyludzkich. Interakcjonizm w pielęgniarstwie. Komunikacja interpersonalna. Model pola energetycznego według M.E. Rogers. Personalizm humanistyczny i filozofia pielęgniarstwa J. Wotson. Pielęgniarstwo transkulturowe i teoria M. Leininger.

 

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, praca w grupach, metoda przypadków,

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – egzamin przeprowadzony w formie pisemnej, (test z progami punktowymi), uzyskanie (50%) punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zdania egzaminu. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń.

Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu ćwiczeń. Ocenie podlegają ocena wypowiedzi ustnej, aktywny udział w dyskusji. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Samokształcenie - warunkiem zaliczenia jest przygotowanie pracy pisemnej (objętość 500 słów) : 

1. Teorie i modele poznawcze jako składniki wiedzy naukowej o pielęgniarstwie.

2. Systemy filozoficzne i religijne w medycynie innych narodów.

3. Medycyna wschodu a jej założenia filozoficzne.

4. Filozofia pielęgniarstwa - wyznaczniki i założenia.

5. Historia, systemy pojęć i kryteria teorii pielęgniarstwa.

6. Wkład polskich pielęgniarek w rozwój pielęgniarstwa.

7. Relacje pielęgnowany – pielęgnujący w założeniach teorii pielęgniarstwa.

8. Założenia pielęgniarstwa transkulturowego M. Leiningera.

9. Nauka o jednolitości istoty ludzkiej M. Rogers’a.

10. Model humanistycznej troskliwości J. Watson.

Literatura podstawowa

  1. Wrońska I., Mariańska J. Etyka w pracy pielęgniarskiej (red). Wyd. Czelej, Lublin 2002.
  2. Fry S.T. Etyka w praktyce pielęgniarskiej. Zasady podejmowania decyzji, Wyd. OVO, Warszawa 1997.
  3. Kodeks etyki ICN dla pielęgniarek, Polskie Towarzystwo Pielęgniarskie, Warszawa 2007.
  4. Konstańczak S., Odkryć sens życia w swej pracy. Wokół problemów etyki zawodowej, Wyd. WSP Słupsk, Słupsk 2000
  5. Tyburski W. Wachowiak  A. Wiśniewski, Historia filozofii i etyki do współczesności. Źródła i komentarze, Toruń 2002.
  6. Wulff  H.R., Pedersen S.A., Rosberg R. Filozofia medycyny, PWN, Warszawa 1993

Literatura uzupełniająca

  1. Beauchamp T.L, Childress J. F. Zasady etyki medycznej, PZWL, Warszawa 1996
  2. Medycyna a prawa człowieka. Normy u zasady prawa międzynarodowego, etyki oraz moralności katolickiej, protestanckiej, żydowskiej, muzułmańskiej i buddyjskiej, przekład I. Kaczyńska, Wyd. Sejmowe, Warszawa 1996.
  3. Szumowski W., Historia medycyny filozoficznie ujęta, Warszawa 1994
  4. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 14-08-2018 16:47)