SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika
Kod przedmiotu 14.0-WL-PielP-PED
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Pielęgniarstwo
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 10 0,67 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie 15 1 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Przekazanie wiedzy z  zakresu:

  • profesjonalna alfabetyzacja edukacyjna; zapoznanie z najistotniejszymi informacjami na temat pedagogiki, jako nauki humanistycznej, empirycznej i społecznej;
  • przekaz i przyswojenie podstawowych, ogólnych, zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu i autoedukacji człowieka;
  • przekaz podstawowego języka opisu świata rozwoju i wychowania człowieka;
  • przekaz podstawowych wiadomości o świecie zinstytucjonalizowanej edukacji, o praktyce edukacyjnej; doskonalenie umiejętności dostrzegania, analizowania i rozwiązywania złożonych problemów edukacyjnych;
  • rozwijanie umiejętności świadomego odbioru komunikatów w obszarze edukacji, rozpoznawania właściwej intencji pośrednich aktów mowy, a także zdobycie umiejętności skutecznego posługiwania się językiem w pracy pedagogicznej.

Wymagania wstępne

Podstawowe umiejętności komunikacyjne.

Zakres tematyczny

Wykład:

1. Pedagogika, jako nauka. Rozwój historyczny. Przedmiot badań. Działy współczesnej pedagogiki. Miejsce pedagogiki wśród innych nauk. Relacje między pedagogiką a pielęgniarstwem.

2. Podstawowe pojęcia pedagogiczne. Pojęcia: wychowanie, nauczanie, socjalizacja, kształcenie, edukacja, samowychowanie, samokształcenia – różnice treściowe w ujmowaniu pojęć i ich wzajemne związki.

3. Wychowanie. Zjawiska przemian w wychowaniu. Cechy wychowania. Wychowanie w świetle koncepcji psychologicznych i pedagogicznych. Wychowanie, jako proces interakcyjny. Zachowania partnerów interakcji.

4. Rola wartości w wychowaniu. Różne koncepcje wartości. Klasyfikacje wartości. Związek wychowania z wartościami. Potrzeba wychowania do wartości, preferowane wartości.

Ćwiczenia:

1. Środowiska wychowawcze. Pojecie środowiska wychowawczego. Kategorie środowisk wychowawczych (rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła). Rodzina. Cechy, modele, typy, funkcje, struktura rodziny, style wychowania, postawy rodzicielskie. Patologia życia rodzinnego. Grupa rówieśnicza. Charakterystyka grupy rówieśniczej, kategorie grup rówieśniczych, dynamika grupowa.

2. Cele wychowania: definicje, kontrowersje, wnioski o formułowaniu i stanowieniu celów wychowania.

3. Metody wychowania. Pojęcie i klasyfikacje metod wychowania. Metody: nagradzania, karania, modelowania, zadaniowa, perswazyjna, metody grupowe. Formy wychowania. Pojecie, rodzaje, dobór form, operowanie formami wychowania.

4. Dziedziny wychowania: wychowanie moralne, estetyczne, seksualne, patriotyczne, umysłowe, religijne, zdrowotne.

5. Warunki skutecznego wychowania: podmiotowość w wychowaniu, style kierowania, poznawanie uczniów, praca nad sobą nauczyciela. Życie w zdrowiu i chorobie.

6. Działalność pedagogiczna pielęgniarki. Funkcja wychowawcza i funkcja kształcenia w zawodzie pielęgniarki. Edukacja pacjenta. Pedagogiczne aspekty pracy pielęgniarki z pacjentem i jego rodziną.

7. Dziecko w szpitalu, problemy ludzi chorych i niepełnosprawnych.

8. Integracja społeczna osób niepełnosprawnych. Cel, istota, koncepcje integracji społecznej. Formy, uwarunkowania i bariery integracji społecznej. Wychowanie i kształcenie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Metody kształcenia

Wykład, wykład konwersatoryjny, metoda poglądowa, metoda analityczna, dyskusja problemowa, metoda sytuacyjna, praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – egzamin przeprowadzony w formie pisemnej, warunkiem zaliczenia jest rozwiązanie testu sprawdzającego z wynikiem co najmniej 51% poprawnych odpowiedzi. Kryterium ocen: bardzo dobry (91 – 100%), dobry plus (81 – 90%), dobry (71 – 80%), dostateczny plus (61 – 70%), dostateczny (51 – 60%).  Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń.

Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu ćwiczeń. Ocenie podlega: test z progami punktowymi (wynik, co najmniej 51% poprawnych odpowiedzi, kryterium ocen: bardzo dobry (91 – 100%), dobry plus (81 – 90%), dobry (71 – 80%), dostateczny plus (61 – 70%), dostateczny (51 – 60%) i test umiejętności praktycznych. W celu uzyskania oceny pozytywnej należy opanować treść materiału z ćwiczeń oraz zapoznać się z treściami literatury uzupełniającej. Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Samokształcenie - warunkiem zaliczenia jest przygotowanie pracy pisemnej na zadany przez prowadzącego temat (objętość 500 słów).

 

Literatura podstawowa

  1. Ciechaniewicz W. (red.), Pedagogika, PZWL, Warszawa 2008
  2. Dąbrowska T. E., Wojciechowska- Charlak B., Między praktyką a teorią wychowania, UMCS, Lublin 1997
  3. Gnitecki J., Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, Poznań 2007
  4. Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991
  5. Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika, Warszawa 2003
  6. Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993
  7. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004
  8. Maciarz A. (red.), Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych, Kraków 1999
  9. Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z., Psychologia wychowawcza, Warszawa 1994
  10. Włodarski Z., Hankała A., Nauczanie i wychowania jako stymulacja rozwoju człowieka, Kraków 2004
  11. Góralczyk E., Choroba dziecka w twoim życiu, Warszawa 1996
  12. Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 1997
  13.  Pecyna M. B., Psychologia kliniczna w praktyce pedagogicznej, Warszawa 1998
  14.  Pecyna M. B., Dziecko i jego choroba, Warszawa 2000
  15. Jundziłł E., Pawłowska R., Pedagog wobec osoby chorego, Gdańsk 2010

Literatura uzupełniająca

  1. Cichoń W., Wartość, człowiek, wychowanie, Kraków 1996.
  2. Dudzikowa M., Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju uczniów, Kraków 2001.
  3. Furmanek W., Człowiek – człowieczeństwo – wychowanie. Wybrane problemy pedagogiki personalistycznej, Rzeszów 1995.
  4.  Gnitecki J. (red.), Teorie pedagogiczne wobec zmian w humanistyce i w otaczającym świecie, Olsztyn - Poznań 2002.
  5. Konarzewski K., Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania, T. 1-2, Warszawa 1995.
  6. Kozioł E., Kobyłecka E. (red.), Pedagogika wobec problemów XX wieku, Zielona Góra 2000.
  7. Kwieciński Z. (red.), Alternatywy myślenia o/dla edukacji, Warszawa 2000.
  8. Olbrycht K., Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby, Katowice 2000.
  9. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Anna Gwara (ostatnia modyfikacja: 14-08-2018 12:12)