SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Badania fizykalne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Badania fizykalne
Kod przedmiotu 12.0-WL-PielP-BFIZ
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Pielęgniarstwo
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Justyna Jasik-Pyzdrowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 10 0,67 - - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie 30 2 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Wprowadzenie do umiejętności pozyskiwania informacji dotyczących stanu zdrowia chorego w różnym wieku (od niemowlęctwa do wieku podeszłego) oraz nauczenie podstawowych zasad badania fizykalnego chorego.

Wymagania wstępne

Znajomość anatomii oraz fizjologii człowieka na poziomie maturalnym.

Zakres tematyczny

Wykład:

  1. Wybrane zagadnienia z historii rozwoju diagnostyki chorób.
  2. Badanie przedmiotowe i podmiotowe niemowląt, dzieci, dorosłych: zebranie wywiadu chorobowego, ocena stanu ogólnego oraz poszczególnych układów i narządów.

Laboratoria:

  1. Omówienie zasad badania fizykalnego.
  2. Badanie fizykalne podmiotowe i przedmiotowe chorego.
  3. Rola pielęgniarki w procesie diagnozowania i leczenia chorych.
  4. Ocena stanu ogólnego pacjenta.
  5. Ocena budowy ciała i stanu odżywienia.
  6. Ocena skóry i węzłów chłonnych.

CSM:

1. Ocena poszczególnych części ciała oraz znajdujących się w ich obrębie narządów.

 

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, metody aktywnego nauczania, metoda symulacji medycznej (zajęcia realizowane w Monoprofilowym Centrum Symulacji Medycznej)

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – zaliczenie przeprowadzone w formie pisemnej (test jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru), warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń.

Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę oraz wypowiedzi ustne, test praktycznych umiejętności i wykonanie zadania indywidualnego. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0

Samokształcenie - praca pisemna opisująca case study pacjenta z uwzględnieniem symptomów wynikających z badania fizykalnego.

Literatura podstawowa

  1. Dyk D.(red): Badanie fizykalne w pielęgniarstwie. PZWL, Warszawa 2010.
  2. Krajewska-Kułak E., Szczepański M.: Badanie fizykalne w praktyce pielęgniarek i położnych. Czelej, Lublin 2008.
  3. Obuchowicz A.: Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii. PZWL, Warszawa 2016.
  4. Ślusarska B., Zarzycka D., Zahradniczek K.: Podstawy pielęgniarstwa, tom II- wybrane działania pielęgniarskie. Czelej, Lublin 2004.

 

Literatura uzupełniająca

  1. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Anna Gwara (ostatnia modyfikacja: 14-08-2018 12:15)