pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr
1
Liczba punktów ECTS do zdobycia
7
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr Monika Lato-Pawłowska
dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich
mgr Grażyna Milewska-Wilk
mgr Anna Gwara
dr Beata Wudarczyk
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
30
2
-
-
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium
90
6
-
-
Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie
15
1
-
-
Zaliczenie
Cel przedmiotu
Przygotowanie studenta w zakresie teorii i praktyki do samodzielnego prowadzenia holistycznej opieki w stosunku do człowieka w różnych fazach: zdrowia, zagrożenia chorobą, chorobie oraz umieraniu. Realizacja funkcji zawodowych pielęgniarstwa: opiekuńczej, rehabilitacyjnej, terapeutycznej itd.
Wymagania wstępne
Podstawy biologii, chemii, fizyki na poziomie maturalnym.
Zakres tematyczny
Wykład:
Historia zawodu pielęgniarki oraz rozwój pielęgniarstwa w Polsce i na świecie.
Podstawowe pojęcia związane z istotą zawodu. Pielęgniarstwo, jako zawód, misja, nauka, profesja. Rola i funkcje zawodowe pielęgniarki. Podmiot opieki w pielęgnowaniu oraz zindywidualizowane podejście do chorego. Opiekuńcza troskliwość jako istota pielęgniarstwa.
Holistyczna koncepcja pielęgniarstwa. Potrzeby zdrowotne jednostki oraz zasady ich zaspokajania
Rola pielęgniarki w ochronie przed zakażeniem wewnątrzszpitalnym. Znaczenie aseptyki i antyseptyki w zapobieganiu zakażeniom. Dezynfekcja i sterylizacja sprzętu.
Rola pielęgniarki w opiece zdrowotnej. Pojęcie zdrowia oraz wszystkie czynniki wpływające na jego utrzymanie i potęgowanie.
Praca pielęgniarki w oparciu o modele opieki: model opieki pielęgniarskiej Florence Nightingale, V. Henderson, D.E. Orem, H.E. Peplau
Laboratoria/CSM:
Profilaktyka zakażeń w pracy pielęgniarki. Aseptyka i antyseptyka. Metody zapewniające utrzymanie higieny rąk pielęgniarki w działaniach pielęgnacyjnych. Przygotowanie środków dezynfekcyjnych. Higieniczne mycie rąk.
Prześcielenie łóżka pustego przez 1 i 2 pielęgniarki.
Przygotowanie łóżka dla chorego, prześcielenie łóżka z chorym przez 1 i 2 pielęgniarki.
Zmiana bielizny osobistej, zmiana bielizny pościelowej częściowa lub całkowita przez 1 i 2 pielęgniarki.
Toaleta i kąpiel chorego w łóżku przez 1 i 2 pielęgniarkę.
Mycie głowy ciężko choremu w łóżku przez 1 i 2 pielęgniarki.
Toaleta jamy ustnej u ciężko chorego.
Ułożenie chorego w łóżku w różnych pozycjach z zastosowaniem udogodnień. Stosowanie profilaktyki p/odleżynowej.
Wykonywanie ćwiczeń uruchamiających, ogólnousprawniających i gimnastyki oddechowej.
Drenaż złożeniowy
Przemieszczanie i transport chorego. Ochrona pielęgniarki przed urazami kręgosłupa w pracy z chorymi.
Podnoszenie i przenoszenie chorego z wykorzystaniem przyborów do łatwego przemieszczania.
Zabezpieczenie funkcji odżywiania (pojenie pacjenta, karmienie pacjenta). Zgłębnikowanie żołądka i karmienie przez zgłębnik. Karmienie przez lejek. Karmienie przez przetokę. Udział pielęgniarki w leczeniu dietetycznym.
Bandażowanie różnych części ciała (k. górna, k. dolna, klatka piersiowa, brzuch, głowa i twarz). Zasady bandażowania, cele i rodzaje opasek.
Drenaż pęcherza moczowego oraz profilaktyka zakażeń dróg moczowych u pacjentów z systemem drenującym pęcherz moczowy).
Zapewnienie prawidłowego funkcjonowania układu oddechowego (ćwiczenia oddechowe, drenaż złożeniowy, terapia inhalacyjna), Zapewnienie bezpieczeństwa pacjentom w czasie leczenia (profilaktyka zakażeń dróg oddechowych. Podawanie tlenu.
Udział w badaniach diagnostycznych
Zabezpieczenie funkcji termoregulacji (zastosowanie zimna, zastosowanie ciepła).Wykonanie zabiegów p/zapalnych: okłady, worek z lodem, termofor, bańki ogniowe i bezogniowe.
Kąpiel i pielęgnacja noworodka i niemowlęcia.
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny, zajęcia w pracowni pielęgniarstwa, metody praktyczne – ćwiczeniowe, dyskusja, pokaz, metoda przypadków, metoda symulacji (zajęcia realizowane w Monoprofilowym Centrum Symulacji Medycznej)
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład – zaliczenie przeprowadzone w formie pisemnej, warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń, laboratoriów i zajęć praktycznych.
Laboratoria - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają sprawdziany wprowadzające do zajęć/tematu, sprawdziany wiedzy teoretycznej w formie odpowiedzi ustnej lub kolokwium (po uzyskaniu 60% pkt . możliwych do zdobycia) oraz praktycznej – wykonanie zadania po każdym bloku tematycznym (losowanie przypadków i zabiegów ). W przypadkach nieobecności, Student odrabia zajęcia w terminie i miejscu uzgodnionym z prowadzącym.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna z egzaminu, laboratoriów. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Samokształcenie - warunkiem zaliczenia jest przygotowanie pracy na temat:
Sylwetka zasłużonej pielęgniarki dla pielęgniarstwa polskiego (forma: prezentacja multimedialna, praca pisemna)
Projekt promujący zasady higieny rąk przez pracowników ochrony zdrowia (forma: prezentacja, plakat, konspekt szkolenia)
Postepowanie w przypadku zakłuciu zainfekowanym sprzętem medycznym lub w innych przypadkach ekspozycji zawodowej na podstawie standardu postępowania zatwierdzonego przez MZ (forma: prezentacja multimedialna)
Literatura podstawowa
Kózka M., Płaszewska – Żywko L.(red): Procedury pielęgniarskie. PZWL, Warszawa 2009.
Kózka M., Płaszewska- Żywko L. (red.): Diagnozy i interwencje pielęgniarskie. Podręcznik dla studiów medycznych. Warszawa 2008.
Ślusarska B., Zarzycka D., Zahradniczek K., Podstawy pielęgniarstwa, Tom I i II, Założenia teoretyczne, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011.
Zarzycka D., Ślusarska B, Podstawy pielęgniarstwa T I, II, PZWL, Warszawa 2017.
Zarzycka D., Ślusarska B., Majda A., Umiejętności Pielęgniarskie Katalog Check- List. Materiały Ćwiczeniowe z Podstaw Pielęgniarstwa PZWL, Warszawa 2017.
Ciechaniewicz W., Grochans E., Łoś E.: Wstrzyknięcia śródskórne, podskórne, domięśniowe i dożylne. Warszawa 2006.
Literatura uzupełniająca
Bętkowska I.: Wlewy podskórne. Warszawa 2012.
Brożek L.: Wstrzyknięcia i wlewy dożylne. Warszawa 1995.
Dison N.: Technika zabiegów pielęgniarskich. PZWL, Warszawa 1998.
Górajek-Jóźwik J. (red.): Wprowadzenie do diagnozy pielęgniarskiej. Warszawa 2007.
Huber A., Karasek-Kreutzinger B., Jobin-Howald U., Kompendium pielęgniarstwa PZWL Warszawa 1995.
Kózka M.(red. Wydania polskiego): Pielęgniarstwo.Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011.
Sturm A., Largiader F., Wicki O.(red): Kompedium pielęgniarstwa. PZWL, Warszawa 1995.
Szwałkiewicz E.: Zasady podnoszenia i przemieszczania pacjentów. Przewodnik dla pielęgniarek. Wrocław 2000.
Ślusarska B., Zarzycka D.: Kultywowanie symboliki w pielęgniarstwie. Lublin 2011.
Urbanek B. (red.): Zawód pielęgniarki na ziemiach polskich w XIX i XX wieku. Z serii zawody medyczne na ziemiach polskich w XIX i XX wieku. Warszawa 2008.
Widomska-Czekajska T., Górajek-Jóźwik J. (red.): Encyklopedia dla pielęgniarek i położnych. Tom 1, 2, 3, Warszawa 2010.
Wrońska I.: Rola społeczno-zawodowa pielęgniarki. Warszawa 1997.
Zahradniczek K. (red.): Pielęgniarstwo PZWL, Warszawa 2005.
Huber A. Karasek Kreutzinger B. Jobin- Howald U. Kompendium pielęgniarstwo, PZWL Warszawa 1995.
Betty J. Ackley, Gail B. Ladwig, Podręcznik diagnoz pielęgniarskich, Warszawa 2010.
Chrząszczewska A.: Bandażowanie. Warszawa 1996.
Ciechaniewicz W. (red.): Pielęgniarstwo. Ćwiczenia. PZWL, Warszawa 2001.
Ciechaniewicz W. (red.): Pielęgniarstwo. PZWL, Warszawa 2005.
Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/
Uwagi
Zmodyfikowane przez mgr Anna Gwara (ostatnia modyfikacja: 14-08-2018 12:16)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.