SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy pielęgniarstwa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy pielęgniarstwa
Kod przedmiotu 12.6-WL-PielP-PODST
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Pielęgniarstwo
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Monika Lato-Pawłowska
  • dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich
  • mgr Grażyna Milewska-Wilk
  • mgr Anna Gwara
  • dr Beata Wudarczyk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 90 6 - - Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie 15 1 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Przygotowanie studenta w zakresie teorii i praktyki do samodzielnego prowadzenia holistycznej opieki w stosunku do człowieka w różnych fazach: zdrowia, zagrożenia chorobą, chorobie oraz umieraniu. Realizacja funkcji zawodowych pielęgniarstwa: opiekuńczej, rehabilitacyjnej, terapeutycznej itd.

 

Wymagania wstępne

Podstawy biologii, chemii, fizyki na poziomie maturalnym.

Zakres tematyczny

Wykład:

  1. Historia zawodu pielęgniarki oraz rozwój pielęgniarstwa w Polsce i na świecie.
  2. Podstawowe pojęcia związane z istotą zawodu. Pielęgniarstwo, jako zawód, misja, nauka, profesja. Rola i funkcje zawodowe pielęgniarki. Podmiot opieki w pielęgnowaniu oraz zindywidualizowane podejście do chorego. Opiekuńcza troskliwość jako istota pielęgniarstwa.
  3. Holistyczna koncepcja pielęgniarstwa. Potrzeby zdrowotne jednostki oraz zasady ich zaspokajania
  4. Rola pielęgniarki w ochronie przed zakażeniem wewnątrzszpitalnym. Znaczenie aseptyki i antyseptyki w zapobieganiu zakażeniom. Dezynfekcja i sterylizacja sprzętu.
  5. Rola pielęgniarki w opiece zdrowotnej. Pojęcie zdrowia oraz wszystkie czynniki wpływające na jego utrzymanie i potęgowanie.
  6. Praca pielęgniarki w oparciu o modele opieki: model opieki pielęgniarskiej Florence Nightingale, V. Henderson, D.E. Orem, H.E. Peplau

Laboratoria/CSM:

  1. Profilaktyka zakażeń w pracy pielęgniarki. Aseptyka i antyseptyka. Metody zapewniające utrzymanie higieny rąk pielęgniarki w działaniach pielęgnacyjnych. Przygotowanie środków dezynfekcyjnych. Higieniczne mycie rąk.
  2. Prześcielenie łóżka pustego przez 1 i 2 pielęgniarki.
  3. Przygotowanie łóżka dla chorego, prześcielenie łóżka z chorym przez 1 i 2 pielęgniarki.
  4. Zmiana bielizny osobistej, zmiana bielizny pościelowej częściowa lub całkowita przez 1 i 2 pielęgniarki.
  5. Toaleta i kąpiel chorego w łóżku przez 1 i 2 pielęgniarkę.
  6. Mycie głowy ciężko choremu w łóżku przez 1 i 2 pielęgniarki.
  7. Toaleta jamy ustnej u ciężko chorego.
  8. Ułożenie chorego w łóżku w różnych pozycjach z zastosowaniem udogodnień. Stosowanie profilaktyki p/odleżynowej.
  9. Wykonywanie ćwiczeń uruchamiających, ogólnousprawniających i gimnastyki oddechowej.
  10. Drenaż złożeniowy
  11. Przemieszczanie i transport chorego. Ochrona pielęgniarki przed urazami kręgosłupa w pracy z chorymi.
  12. Podnoszenie i przenoszenie chorego z wykorzystaniem przyborów do łatwego przemieszczania.
  13. Zabezpieczenie funkcji odżywiania (pojenie pacjenta, karmienie pacjenta). Zgłębnikowanie żołądka i karmienie przez zgłębnik. Karmienie przez lejek. Karmienie przez przetokę. Udział pielęgniarki w leczeniu dietetycznym.
  14. Bandażowanie różnych części ciała (k. górna, k. dolna, klatka piersiowa, brzuch, głowa i twarz). Zasady bandażowania, cele i rodzaje opasek.
  15. Pomiary: temperatury ciała, tętna, ciśnienia tętniczego krwi, oddechów, obwodów, obrzęków, bilansu płynów.
  16. Zapewnienie warunków do wydalania moczu i kału, podawanie basenu i kaczki.
  17. Wykonanie zabiegów doodbytniczych: wlewki doodbytniczej, kroplowego wlewu doodbytniczego, stosowanie suchej rurki.
  18. Pielęgnacja jelitowej przetoki brzusznej. Pacjent ze stomią (rodzaje stomii, pielęgnowanie pacjenta ze stornią).
  19. Pielęgnacja krocza (jałowa pielęgnacja krocza, czysta pielęgnacja krocza, płukanie pochwy (irygacja),
  20. Drenaż pęcherza moczowego oraz profilaktyka zakażeń dróg moczowych u pacjentów z systemem drenującym pęcherz moczowy).
  21. Zapewnienie prawidłowego funkcjonowania układu oddechowego (ćwiczenia oddechowe, drenaż złożeniowy, terapia inhalacyjna), Zapewnienie bezpieczeństwa pacjentom w czasie leczenia (profilaktyka zakażeń dróg oddechowych. Podawanie tlenu.
  22. Udział w badaniach diagnostycznych
  23. Zabezpieczenie funkcji termoregulacji (zastosowanie zimna, zastosowanie ciepła).Wykonanie zabiegów p/zapalnych: okłady, worek z lodem, termofor, bańki ogniowe i bezogniowe.
  24. Kąpiel i pielęgnacja noworodka i niemowlęcia.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, zajęcia w pracowni pielęgniarstwa, metody praktyczne – ćwiczeniowe, dyskusja, pokaz, metoda przypadków, metoda symulacji (zajęcia realizowane w Monoprofilowym Centrum Symulacji Medycznej)

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – zaliczenie przeprowadzone w formie pisemnej, warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń, laboratoriów i zajęć praktycznych.

Laboratoria - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają sprawdziany wprowadzające do zajęć/tematu, sprawdziany wiedzy teoretycznej w formie odpowiedzi ustnej lub kolokwium (po uzyskaniu 60% pkt . możliwych do zdobycia) oraz praktycznej – wykonanie zadania po każdym bloku tematycznym (losowanie przypadków i zabiegów ). W przypadkach nieobecności, Student odrabia zajęcia w terminie i miejscu uzgodnionym z prowadzącym. 

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna z egzaminu, laboratoriów. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Samokształcenie - warunkiem zaliczenia jest przygotowanie pracy na temat:

  1. Sylwetka zasłużonej pielęgniarki dla pielęgniarstwa polskiego (forma: prezentacja multimedialna, praca pisemna)
  2. Projekt promujący zasady higieny rąk przez pracowników ochrony zdrowia (forma: prezentacja, plakat, konspekt szkolenia)
  3. Postepowanie w przypadku zakłuciu zainfekowanym sprzętem medycznym lub w innych przypadkach  ekspozycji zawodowej na podstawie standardu postępowania zatwierdzonego przez MZ (forma: prezentacja multimedialna)

Literatura podstawowa

 

  1. Kózka M., Płaszewska – Żywko L.(red): Procedury pielęgniarskie. PZWL, Warszawa 2009.
  2. Kózka M., Płaszewska- Żywko L. (red.): Diagnozy i interwencje pielęgniarskie. Podręcznik dla studiów medycznych. Warszawa 2008.
  3. Ślusarska B., Zarzycka D., Zahradniczek K.(red): Podstawy pielęgniarstwa. Czelej, Lublin 2004.
  4. Ślusarska B., Zarzycka D., Zahradniczek K., Podstawy pielęgniarstwa, Tom I i II, Założenia teoretyczne, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011.
  5. Zarzycka D., Ślusarska B, Podstawy pielęgniarstwa T I, II, PZWL, Warszawa 2017.
  6. Zarzycka D., Ślusarska B., Majda A., Umiejętności Pielęgniarskie Katalog Check- List. Materiały Ćwiczeniowe z Podstaw Pielęgniarstwa PZWL, Warszawa 2017.
  7. Ciechaniewicz W., Grochans E., Łoś E.: Wstrzyknięcia śródskórne, podskórne, domięśniowe i dożylne. Warszawa 2006.

Literatura uzupełniająca

  1. Bętkowska I.: Wlewy podskórne. Warszawa 2012.
  2. Brożek L.: Wstrzyknięcia i wlewy dożylne. Warszawa 1995.
  3. Dison N.: Technika zabiegów pielęgniarskich. PZWL, Warszawa 1998.
  4. Górajek-Jóźwik J. (red.): Wprowadzenie do diagnozy pielęgniarskiej. Warszawa 2007.
  5. Hildebrand N.: Iniekcje, infuzje, pobieranie krwi. Wrocław 2001.
  6. Huber A., Karasek-Kreutzinger B., Jobin-Howald U., Kompendium pielęgniarstwa PZWL Warszawa 1995.
  7. Kózka M.(red. Wydania polskiego): Pielęgniarstwo.Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011.
  8. Sturm A., Largiader F., Wicki O.(red): Kompedium pielęgniarstwa. PZWL, Warszawa 1995.
  9. Szwałkiewicz E.: Zasady podnoszenia i przemieszczania pacjentów. Przewodnik dla pielęgniarek. Wrocław 2000.
  10. Ślusarska B., Zarzycka D.: Kultywowanie symboliki w pielęgniarstwie. Lublin 2011.
  11. Urbanek B. (red.): Zawód pielęgniarki na ziemiach polskich w XIX i XX wieku. Z serii zawody medyczne na ziemiach polskich w XIX i XX wieku. Warszawa 2008.
  12. Widomska-Czekajska T., Górajek-Jóźwik J. (red.): Encyklopedia dla pielęgniarek i położnych. Tom 1, 2, 3, Warszawa 2010.
  13. Wrońska I.: Rola społeczno-zawodowa pielęgniarki. Warszawa 1997.
  14. Zahradniczek  K. (red.): Pielęgniarstwo PZWL, Warszawa 2005.
  15. Huber A. Karasek Kreutzinger B. Jobin- Howald U. Kompendium pielęgniarstwo, PZWL Warszawa 1995.
  16. Betty J. Ackley, Gail B. Ladwig, Podręcznik diagnoz pielęgniarskich, Warszawa 2010.
  17. Chrząszczewska A.: Bandażowanie. Warszawa 1996.
  18. Ciechaniewicz W. (red.): Pielęgniarstwo. Ćwiczenia. PZWL, Warszawa 2001.
  19. Ciechaniewicz W. (red.): Pielęgniarstwo. PZWL, Warszawa 2005.
  20. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Anna Gwara (ostatnia modyfikacja: 14-08-2018 12:16)