SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zajęcia fakultatywne - Język migowy - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zajęcia fakultatywne - Język migowy
Kod przedmiotu 14.9-WL-PielP-JMIG
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Pielęgniarstwo
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Kochan
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie 15 1 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Przedstawienie problemu wykorzystywania kodów manualnych w kształceniu i wychowaniu dzieci głuchych oraz zapoznanie z genezą j. migowego. Nauka alfabetu daktylograficznego, liczebników głównych oraz znaków ideograficznych dotyczących pierwszej pomocy medycznej.

Wymagania wstępne

Sprawność manualna obu rąk.

Zakres tematyczny

  1. Wyjaśnienie znaków notacji graficznej stosowanej przy opisach graficznych znaków migowych.
  2. Zapis gestograficzny wzajemnego położenia rąk.
  3. Zapis gestograficzny układu palców każdej z rak.
  4. Zapis gestograficzny pozycji reki w przestrzeni.
  5. Zapis gestograficzny położenia rąk w stosunku do ciała.
  6. Zapis gestograficzny kierunku ruchu.

Metody kształcenia

Warsztaty, wykład, metody aktywizujące.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę oraz wypowiedzi ustne, test praktycznych umiejętności.W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Samokształcenie - praca pisemna na temat zagadnienia z zakresu omawianej problematyki.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

  1. Szczepankowski B., Podstawy języka migowego. Warszawa 1994.
  2. Pietrzak W., Język migowy dla pedagogów. Warszawa 1992.
  3. Prałat – Pyrzewicz I, Bajewska J., Język migowy w szkole i internacie. WSIP Warszawa 1994.
  4. Hendzel L. K., Słownik polskiego języka migowego. CEM Olsztyn 1992.
  5. Szczepankowski B., Język migowy. Pierwsza pomoc medyczna. Wars

Literatura uzupełniająca

  1. Szczepankowski B., Język migowy w terapii. WSP Łódź 2008.
  2. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Anna Gwara (ostatnia modyfikacja: 14-08-2018 12:14)