SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne
Kod przedmiotu 12.6-WL-PielP-GER
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Pielęgniarstwo
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 9
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 45 3 - - Zaliczenie na ocenę
Praktyka 80 5,33 - - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne 80 5,33 - - Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie 30 2 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Przygotowanie studenta do kompleksowej opieki geriatrycznej. Przekazanie aktualnej wiedzy w zakresie procesów starzenia się ustroju, ostrych i przewlekłych chorób wieku starczego. Wskazanie odrębności postępowania pielęgniarskiego wobec osoby w wieku podeszłym. Zwrócenie uwagi na starość w aspekcie środowiskowym i genetycznym oraz profilaktyki niepomyślnego starzenia się człowieka.

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności zawodowe zdobyte zgodnie z programem w I roku nauczania. Umiejętność oceny potrzeb bio-psycho-społecznych człowieka, wiedza z zakresu podstaw opieki pielęgniarskiej,  nauk podstawowych , społecznych. 

Zakres tematyczny

Wykład:

  1. Przedmiot i zakres geriatrii;
  2. Geriatria wobec wzrostu liczby seniorów, wzrostu długości życia ludzkiego;
  3. Populacja seniorów w starszym wieku;
  4. Problem starzenia się ludności Polski, Europy i świata
  5. Proces starzenia się w aspekcie biologicznym, psychologicznym i socjoekonomicznym;
  6. Cechy fizjologiczne i psychologiczne człowieka w wieku podeszłym;
  7. Problemy zdrowotne i psychospołeczne osób w starszym wieku. Wielkie problemy geriatryczne;
  8. Zaburzenia endokrynologiczne;
  9. Psychozy starcze.

Ćwiczenia:

  1. Etiopatogeneza, przebieg, leczenie,  i profilaktyka chorób wieku starszego – cukrzycy, chorób serca, nadciśnienia tętniczego, ortostatycznych spadków ciśnienia tętniczego, miażdżycy, zespołu Parkinsona, chorób płuc, chorób układu pokarmowego,  zespołów otępiennych tym choroby Alzheimera, delirium, depresji.
  2. Wielkie problemy geriatryczne - postępowanie pielęgniarskie
  3. Profilaktyka niepomyślnego starzenia i rehabilitacja geriatryczna.
  4. Dietetyka wieku starczego, żywienie w starości
  5. Pielęgnowanie pacjentów z wymienionymi problemami z uwzględnieniem procesu pielęgnowania i holistycznego podejścia do każdego chorego.
  6. Szkodliwość zawodowa a proces starzenia się.
  7. Samodzielna ordynacja środków spożywczych specjalnego przeznaczenia i wyrobów medycznych
  8. Komunikacja z chorym w starszym wieku w różnych stanach chorobowych

Samokształcenie

Opracowanie i  przeprowadzenie projektu usprawniania seniora we wskazanej przez prowadzącego placówce opieki senioralnej.

Praca pisemna w oparciu o przypadek, z którym student zetknął się w czasie praktyk. 

CSM

  1. Postępowanie pielęgniarskie wobec pacjenta z wybranymi Wielkimi Zespołami Geriatrycznymi- profilaktyka upadków

Zajęcia praktyczne/Praktyka zawodowa:

  1. Leczenie szpitalne ludzi starych
  2. Pielęgnowanie człowieka starego z chorobami układu krążenia.
  3. Pielęgnowanie i leczenie ludzi starszych z chorobami układu oddechowego.
  4. Pielęgnowanie chorych z gruźlicą.
  5. Pielęgnowanie i leczenie ludzi starych z chorobami układu pokarmowego.
  6. Pielęgnowanie w chorobach nerek.
  7. Postępowanie w czasie cukrzycy.
  8. Pielęgnowanie w chorobach narządów ruchu.
  9. Zabiegi pielęgniarskie u osób starych.
  10. Ludzie starzy z upośledzeniem wzroku i słuchu.
  11. Formy pomocy społecznej dla ludzi starych.
  12. Leczenie niedołęstwa starczego.
  13. Zastosowanie środków spożywczych i wyrobów medycznych w przebiegu poszczególnych jednostek chorobowych oraz sytuacji bio-psycho-społecznej

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, praca w grupach, praca z książką, , metoda przypadków i sytuacyjna, pokaz, instruktaż, ćwiczenia praktyczne, studium indywidualnego przypadku , metoda symulacji (jęcia realizowane w Monoprofilowym Centrum Symulacji Medycznej)

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – egzamin przeprowadzony w formie ustnej, warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia na podstawie (odpowiedź na trzy pytania wylosowane z puli osiemdziesięciu. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń.

Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu ćwiczeń. Aktywny udział w dyskusji, przygotowanie procesu pielęgnowania w wybranej jednostce chorobowej. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie i formie uzgodnionej z prowadzącym zajęcia.

Zajęcia praktyczne – warunkiem zaliczenia jest obecność na wszystkich zajęciach oraz wykonanie zadania indywidualnego polegającego na rozpoznaniu problemów pielęgnacyjnych wybranego pacjenta przebywającego w DPS lub w oddziale geriatrycznym, ustalenie planu postępowania pielęgniarskiego.

Praktyka zawodowa – warunkiem zaliczenia jest obserwacja bezpośredniej pracy z pacjentem i współpracy z personelem oraz kontaktu z rodziną. Do praktyki zawodowej przystępuje student, który zaliczył zajęcia praktyczne na ocenę pozytywną.

Ocena końcowa - to średnia arytmetyczna z egzaminu, ćwiczeń i zajęć praktycznych przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Samokształcenie – opracowanie i  przeprowadzenie projektu usprawniania seniora we wskazanej przez prowadzącego placówce opieki senioralnej lub

Praca pisemna (min. 2000 słów) w oparciu o przypadek, z którym student zetknął się w czasie praktyk. Uwzględniający opis wskazanego schorzenia geriatrycznego, procesu pielęgnowania na podstawie studium przypadku oraz komunikację i profilaktykę niepomyślnego starzenia się. 

Literatura podstawowa

  1. Błaszczak R, Dominiak I. Wojtczak A. Pielegniarstwo geriatryczne, Edumetriq, Sopot 2017
  2. Marchewka A., Dąbrowski Z., Żołądź J. A., Fizjologia starzenia się. Profilaktyka i  Rehabilitacja, PWN, Warszawa 2013
  3. Murdoch I i wsp (red. wyd. polskiego Tomasz Kostka Stany nagłe w geriatrii.) Edra Urban & Partner, 2017
  4. Rosenthal T. (red.): Geriatria. Czelej, Lublin  2009.
  5. Wieczorowska-Tobis K., Talarska D. (red.): Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008.

 

Literatura uzupełniająca

  1. Schiefele J., Standt J., Dach M. M.: Pielęgniarstwo geriatryczne. Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner, Wrocław 1998.
  2. Brzezińska M. Proaktywna starość. Strategie radzenia sobie ze stresem w okresie późnej dorosłości. Difin Warszawa 2011.
  3. Wieczorowska-Tobis K. Talarska D. Różne oblicza starości. UM Poznań Poznań 2011.
  4. Hill R. Pozytywne starzenie się. Laurum 2010.
  5. de Beauvoir S, Starość. Warszawa 2011.
  6. Brocklehurst J. , C., Allen S. C.: Zarys medycyny geriatrycznej. PZWL, Warszawa2005.
  7. de Valden – Gałuszko K. ,Kaptacz A. (red.): Pielęgniarstwo w opiece paliatywnej i hospicyjnej. PZWL, Warszawa 2005.
  8. Douglas G., Nicol F., Robertson C., Badania kliniczne. Edra Urban & Partner Wrocław 2015.
  9. Grodzicki T. (red.): Geriatria z elementami gerontologii. Via Medica, Gdańsk 2007.
  10. Karasek M (red.): Aspekty medyczne starzenia się człowieka. Łódzkie Towarzystwo naukowe, Łódź 2008. Kędziora-Kornatowska K., Muszalik M.,(red.)
  11. Kompendium pielęgnowania pacjentów w starszym wieku. Czelej, Lublin 2009.
  12. Manthorpe J., Iliffe S. Depresja wieku podeszłego. PZWL Warszawa 2010.
  13. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Anna Gwara (ostatnia modyfikacja: 14-08-2018 11:55)