Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne - opis przedmiotu
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu
Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne
Kod przedmiotu
12.6-WL-PielP-GER
Wydział
Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek
Pielęgniarstwo
Profil
praktyczny
Rodzaj studiów
pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr
3
Liczba punktów ECTS do zdobycia
9
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
15
1
-
-
Egzamin
Ćwiczenia
45
3
-
-
Zaliczenie na ocenę
Praktyka
80
5,33
-
-
Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne
80
5,33
-
-
Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie
30
2
-
-
Zaliczenie
Cel przedmiotu
Przygotowanie studenta do kompleksowej opieki geriatrycznej. Przekazanie aktualnej wiedzy w zakresie procesów starzenia się ustroju, ostrych i przewlekłych chorób wieku starczego. Wskazanie odrębności postępowania pielęgniarskiego wobec osoby w wieku podeszłym. Zwrócenie uwagi na starość w aspekcie środowiskowym i genetycznym oraz profilaktyki niepomyślnego starzenia się człowieka.
Wymagania wstępne
Wiedza i umiejętności zawodowe zdobyte zgodnie z programem w I roku nauczania. Umiejętność oceny potrzeb bio-psycho-społecznych człowieka, wiedza z zakresu podstaw opieki pielęgniarskiej, nauk podstawowych , społecznych.
Zakres tematyczny
Wykład:
Przedmiot i zakres geriatrii;
Geriatria wobec wzrostu liczby seniorów, wzrostu długości życia ludzkiego;
Populacja seniorów w starszym wieku;
Problem starzenia się ludności Polski, Europy i świata
Proces starzenia się w aspekcie biologicznym, psychologicznym i socjoekonomicznym;
Cechy fizjologiczne i psychologiczne człowieka w wieku podeszłym;
Problemy zdrowotne i psychospołeczne osób w starszym wieku. Wielkie problemy geriatryczne;
Zaburzenia endokrynologiczne;
Psychozy starcze.
Ćwiczenia:
Etiopatogeneza, przebieg, leczenie, i profilaktyka chorób wieku starszego – cukrzycy, chorób serca, nadciśnienia tętniczego, ortostatycznych spadków ciśnienia tętniczego, miażdżycy, zespołu Parkinsona, chorób płuc, chorób układu pokarmowego, zespołów otępiennych tym choroby Alzheimera, delirium, depresji.
Wielkie problemy geriatryczne - postępowanie pielęgniarskie
Profilaktyka niepomyślnego starzenia i rehabilitacja geriatryczna.
Dietetyka wieku starczego, żywienie w starości
Pielęgnowanie pacjentów z wymienionymi problemami z uwzględnieniem procesu pielęgnowania i holistycznego podejścia do każdego chorego.
Szkodliwość zawodowa a proces starzenia się.
Samodzielna ordynacja środków spożywczych specjalnego przeznaczenia i wyrobów medycznych
Komunikacja z chorym w starszym wieku w różnych stanach chorobowych
Samokształcenie
Opracowanie i przeprowadzenie projektu usprawniania seniora we wskazanej przez prowadzącego placówce opieki senioralnej.
Praca pisemna w oparciu o przypadek, z którym student zetknął się w czasie praktyk.
CSM
Postępowanie pielęgniarskie wobec pacjenta z wybranymi Wielkimi Zespołami Geriatrycznymi- profilaktyka upadków
Zajęcia praktyczne/Praktyka zawodowa:
Leczenie szpitalne ludzi starych
Pielęgnowanie człowieka starego z chorobami układu krążenia.
Pielęgnowanie i leczenie ludzi starszych z chorobami układu oddechowego.
Pielęgnowanie chorych z gruźlicą.
Pielęgnowanie i leczenie ludzi starych z chorobami układu pokarmowego.
Pielęgnowanie w chorobach nerek.
Postępowanie w czasie cukrzycy.
Pielęgnowanie w chorobach narządów ruchu.
Zabiegi pielęgniarskie u osób starych.
Ludzie starzy z upośledzeniem wzroku i słuchu.
Formy pomocy społecznej dla ludzi starych.
Leczenie niedołęstwa starczego.
Zastosowanie środków spożywczych i wyrobów medycznych w przebiegu poszczególnych jednostek chorobowych oraz sytuacji bio-psycho-społecznej
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny, praca w grupach, praca z książką, , metoda przypadków i sytuacyjna, pokaz, instruktaż, ćwiczenia praktyczne, studium indywidualnego przypadku , metoda symulacji (jęcia realizowane w Monoprofilowym Centrum Symulacji Medycznej)
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład – egzamin przeprowadzony w formie ustnej, warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia na podstawie (odpowiedź na trzy pytania wylosowane z puli osiemdziesięciu. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń.
Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu ćwiczeń. Aktywny udział w dyskusji, przygotowanie procesu pielęgnowania w wybranej jednostce chorobowej. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie i formie uzgodnionej z prowadzącym zajęcia.
Zajęcia praktyczne – warunkiem zaliczenia jest obecność na wszystkich zajęciach oraz wykonanie zadania indywidualnego polegającego na rozpoznaniu problemów pielęgnacyjnych wybranego pacjenta przebywającego w DPS lub w oddziale geriatrycznym, ustalenie planu postępowania pielęgniarskiego.
Praktyka zawodowa – warunkiem zaliczenia jest obserwacja bezpośredniej pracy z pacjentem i współpracy z personelem oraz kontaktu z rodziną. Do praktyki zawodowej przystępuje student, który zaliczył zajęcia praktyczne na ocenę pozytywną.
Ocena końcowa - to średnia arytmetyczna z egzaminu, ćwiczeń i zajęć praktycznych przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Samokształcenie – opracowanie i przeprowadzenie projektu usprawniania seniora we wskazanej przez prowadzącego placówce opieki senioralnej lub
Praca pisemna (min. 2000 słów) w oparciu o przypadek, z którym student zetknął się w czasie praktyk. Uwzględniający opis wskazanego schorzenia geriatrycznego, procesu pielęgnowania na podstawie studium przypadku oraz komunikację i profilaktykę niepomyślnego starzenia się.
Literatura podstawowa
Błaszczak R, Dominiak I. Wojtczak A. Pielegniarstwo geriatryczne, Edumetriq, Sopot 2017
Marchewka A., Dąbrowski Z., Żołądź J. A., Fizjologia starzenia się. Profilaktyka i Rehabilitacja, PWN, Warszawa 2013
Murdoch I i wsp (red. wyd. polskiego Tomasz Kostka Stany nagłe w geriatrii.) Edra Urban & Partner, 2017
Rosenthal T. (red.): Geriatria. Czelej, Lublin 2009.
Wieczorowska-Tobis K., Talarska D. (red.): Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008.
Literatura uzupełniająca
Schiefele J., Standt J., Dach M. M.: Pielęgniarstwo geriatryczne. Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner, Wrocław 1998.
Brzezińska M. Proaktywna starość. Strategie radzenia sobie ze stresem w okresie późnej dorosłości. Difin Warszawa 2011.
Wieczorowska-Tobis K. Talarska D. Różne oblicza starości. UM Poznań Poznań 2011.
Hill R. Pozytywne starzenie się. Laurum 2010.
de Beauvoir S, Starość. Warszawa 2011.
Brocklehurst J. , C., Allen S. C.: Zarys medycyny geriatrycznej. PZWL, Warszawa2005.
de Valden – Gałuszko K. ,Kaptacz A. (red.): Pielęgniarstwo w opiece paliatywnej i hospicyjnej. PZWL, Warszawa 2005.
Douglas G., Nicol F., Robertson C., Badania kliniczne. Edra Urban & Partner Wrocław 2015.
Grodzicki T. (red.): Geriatria z elementami gerontologii. Via Medica, Gdańsk 2007.
Karasek M (red.): Aspekty medyczne starzenia się człowieka. Łódzkie Towarzystwo naukowe, Łódź 2008. Kędziora-Kornatowska K., Muszalik M.,(red.)
Kompendium pielęgnowania pacjentów w starszym wieku. Czelej, Lublin 2009.
Manthorpe J., Iliffe S. Depresja wieku podeszłego. PZWL Warszawa 2010.
Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/
Uwagi
Zmodyfikowane przez mgr Anna Gwara (ostatnia modyfikacja: 14-08-2018 11:55)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.