SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne
Kod przedmiotu 12.6-WL-PielP-PED
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Pielęgniarstwo
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Iwona Bonikowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie 
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne 80 5,33 - - Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie 15 1 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Przekazanie wiedzy dotyczącej rozwoju fizycznego, motorycznego, psychicznego dziecka w różnym okresie życia. Nabycie umiejętności rozpoznawania problemów pielęgnacyjnych, planowania i  sprawowania opieki nad dzieckiem zdrowym i chorym z uwzględnieniem jego potrzeb biopsychospołecznych. Kształtowanie postawy odpowiedzialności za realizowane zadania oraz współpracy z rodziną, szkołą i innymi instytucjami sprawującymi opiekę nad dziećmi.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu mikrobiologii, biochemii, anatomii, fizjologii i patofizjologii.

Zakres tematyczny

Wykład:

  1.  Podstawowe zagadnienia z zakresu neonatologii, pediatrii, anestezjologii dziecięcej.
  2.  Przyczyny, objawy, leczenie i rokowanie w wybranych jednostkach klinicznych poszczególnych układów. Profilaktyka powikłań w ich przebiegu.
  3.  Rozwój psychosomatyczny dziecka.
  4.  Stany zagrożenia życia u dzieci.
  5.  Fizjologia i patologia okresu noworodkowego.
  6.  Metody diagnostyczne stosowane w pediatrii.
  7.  Choroby wieku rozwojowego.
  8.  Choroby zakaźne u dzieci – organizacja opieki.
  9.  Zasady podawania leków u dzieci. Leczenie krwią i preparatami krwiopochodnymi.
  10. Zasady prawidłowego wystawiania recept i zleceń przez pielęgniarkę na środki spożywcze specjalnego przeznaczenia i wyroby medyczne.

Ćwiczenia:

1. Przygotowanie dzieci i rodziców do badań diagnostycznych. Zadania pielęgniarki w opiece nad dzieckiem diagnozowanym. Pobieranie materiału do badań mikrobiologicznych u dzieci.

2.Pielęgnacja dziecka zdrowego oraz chorego w wybranych jednostkach klinicznych ( w zakresie poszczególnych układów, chorobie zakaźnej, przewlekłej i ostrej, nowotworowej). Ocena i monitorowanie bólu oraz postępowanie przeciwbólowe.

3.Opieka nad noworodkiem i wcześniakiem w różnych stanach zdrowia.

4. Edukacja dzieci w zakresie umacniania zdrowia.

5. Pielęgniarka w monitorowaniu rozwoju psychofizycznego dziecka.

6. Żywienie dzieci w różnym wieku i różnym stanie zdrowia. Techniki żywienia. Pielęgnacja dzieci z zaburzeniami odżywiania.

7. Rola pielęgniarka w łagodzeniu bólu u dzieci.

8. Pielęgnacja dziecka niepełnosprawnego, z chorobą przewlekłą, nieuleczalną, z niepomyślnym rokowaniem. Rodzaje i formy wsparcia.

Centrum Symulacji Medycznej:

1.Udział pielęgniarki w opiece nad dzieckiem w ostrych chorobach układu oddechowego.

2. Udział pielęgniarki w opiece nad dzieckiem z kwasica ketonową w przebiegu cukrzycy.

Zajęcia praktyczne/ Praktyka zawodowa

1. Rozpoznawanie i planowanie opieki u dzieci w różnym wieku, stanie zdrowia i wybranych jednostkach klinicznych.

2. Pielęgnowanie dzieci z zaburzeniami odżywiania.

3. Ocena i monitorowanie stanu chorego dziecka w różnych przedziałach wiekowych.

4.Wczesne rozpoznawanie czynników ryzyka zagrażającym zdrowiu i życiu w odniesieniu do funkcjonowania układów i narządów dziecka.

5. Udział i opieka w trakcie oraz po badaniach i zabiegach diagnostycznych wykonywanych u dzieci w różnym wieku i stanie zdrowia.

6. Rola pielęgniarki w prowadzeniu obserwacji dziecka po podaniu leków, uwzględniając ich działania terapeutyczne, niepożądane oraz interakcję z innymi lekami i drogami podania.

7. Zasady przyjęcia dziecka w przedsiębiorstwie podmiotu leczniczego z uwzględnieniem wieku i stanu zdrowia dziecka.

8. Rozpoznanie problemów pielęgnacyjnych i realizacja procedur postępowania pielęgnacyjnego u noworodka w stanach zagrożenia życia.

9. Cele, planowanie i realizacja opieki nad wcześniakiem i noworodkiem.

10. Edukacja dzieci w zakresie umacniania zdrowia, stymulacja do samo opieki.

11.Rola pielęgniarki w rozpoznawaniu powikłań leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo – pielęgnacyjnego.

12. Zadania pielęgniarki w dokumentowaniu opieki nad chorym.

13. Rola pielęgniarki w  sytuacjach trudnych dziecka (ból, cierpienie, rozłąka, umieranie).

14. Pielęgniarka jako członek zespołu interdyscyplinarnego.

15. Zastosowanie środków  spożywczych i wyrobów medycznych w przebiegu poszczególnych jednostek chorobowych oraz sytuacji biopsychospołecznej.

 

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, praca z książką, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, metoda algorytmiczna, pokaz, pogadanka, instruktaż.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – zaliczenie przeprowadzone w formie pisemnej (test jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru), warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 50% punktów możliwych do zdobycia. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń i zajęć praktycznych.

Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: odpowiedzi ustne i test z progami punktowymi sprawdzający wiedzę, wykonanie zadania indywidualnego i obserwacja bezpośredniej pracy z pacjentem. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Zajęcia praktyczne – warunkiem zaliczenia zajęć jest wykonanie zadania indywidualnego polegającego na rozpoznaniu problemów pielęgnacyjnych wybranego pacjenta oraz ustalenie planu postępowania pielęgniarskiego, na ocenę składają się: ocena wiedzy (33%), ocena i obserwacja  umiejętności praktycznych (34%), ocena postawy (33%).

Praktyka zawodowa- warunkiem zaliczenia praktyki jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich umiejętności praktycznych przewidzianych do realizacji w ramach programu praktyki w czasie pracy z pacjentem, na ocenę składają się: ocena wiedzy (33%), ocena i obserwacja  umiejętności praktycznych (34%), ocena postawy (33%). Student może odbyć praktykę po zaliczeniu na ocenę pozytywną zajęć praktycznych. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z opiekunem praktyki.

Samokształcenie - praca  z zakresu chorób wieku rozwojowego (forma: esej, studium przypadku, prezentacja multimedialna).

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

1.     Barczykowska E.,Ślusarz R., Szewczyk M.: Pielęgniarstwo w pediatrii. Borgis, Warszawa 2006.

2.     Cabalska B. (red.): Wybrane choroby metaboliczne u dzieci. PZWL, Warszawa 2005.

3.     Cepuch G., Krzeszowska B., Perek M., Twarduś K.: Modele pielęgnowania dziecka przewlekle chorego, PZWL, Warszawa 2011.

4. Cepuch G., Perek M., Modele opieki pielęgniarskiej nad dzieckiem z chorobą ostrą i zagrażającą życiu, PZWL, Warszawa 2012

5. Grenda R. (red.): Wybrane zagadnienia z nefrologii dziecięcej. PZWL, Warszawa 2005.

5. Górnicki B, Dębiec B., Baszczyński J. (red.): Pediatria, tom 1i 2. PZWL, Warszawa 2005.

6. Grygalewicz J. (red.): Zaburzenia świadomości u dzieci. PZWL, Warszawa 2005.

7. Krawczyński M. (red.): Norma kliniczna w pediatrii. PZWL, Warszawa 2005.

8.     Krawczyński M.: Propedeutyka pediatrii. PZWL, Warszawa 2002.

9.     Kubicka K., Kawalec W. (red.): Pediatria , PZWL, Warszawa 2005.

10.  Luxner K.L.: Pielęgniarstwo pediatryczne Delmara. Elservier Urban &Partner, Wrocław 2006.

11.  Matysiak M. (red.): Hematologia w praktyce pediatrycznej. PZWL, Warszawa  2005.

12.  Namysłowska I. (red.): Psychiatria dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2005.

13.  Pawlaczyk B. (red.): Pediatria dla studentów pielęgniarstwa. PZWL, Warszawa 2005.

14.  Radzikowski A., Banaszkiewicz A. Pediatria podręcznik dla studentów pielęgniarstwa, Medipage, Warszawa 2008.

15.  Szczapa J.(red.): Podstawy neonatologii. PZWL, Warszawa 2008.

16.  Szewczyk A., Pielęgniarstwo diabetologiczne, PZWL, Warszawa 2013.

17.  Świetliński J., Neonatologia i opieka nad noworodkiem. Tom 1-2, PZWL, Warszawa 2017.

Literatura uzupełniająca

1.     Bożkowa K., Kamieńska E.: Dawkowanie leków u noworodków, dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2010

2.     Kawalec W., Milanowski A. (red.): Diagnostyka różnicowa najczęstszych objawów w praktyce pediatrycznej. PZWL, Warszawa 2005.

3.     Kornacka M., K. (red.): Noworodek przedwcześnie urodzony – pierwsze lata życia. PZWL, Warszawa 2005.

4.     Kowalczyk J. R. (red.): Stany przebiegające z powiększeniem węzłów chłonnych. PZWL, Warszawa 2005.

5.     Krawczyński M.: Farmakoterapia dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2009.

6.     Krawczyński M.: Norma kliniczna w pediatrii. PZWL, Warszawa 2000.

7.     Krawczyński M.: Propedeutyka pediatrii. PZWL, Warszawa 2009.

8.     Muscart M.: Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne. Czelej Lublin 2005.

9.     Obuchowicz A.: Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii. PZWL, Warszawa 2010.

10.  Rudkowski Z.: Choroby zakaźne i pasożytnicze u dzieci. PZWL, Warszawa 2005.

11.  Ryżka J., Socha J. (red.): Zaburzenia czynnościowe układu pokarmowego u dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2005.

12.  Strange W., Ahrens G.: Medycyna ratunkowa wieku dziecięcego. Elsevier 2003.

13.  Zeman K. (red.): Zaburzenia odporności u dzieci. PZWL, Warszawa 2005.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Bonikowska (ostatnia modyfikacja: 04-10-2019 23:22)