SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne |
Kod przedmiotu | 12.6-WL-PielP-PED |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Pielęgniarstwo |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia praktyczne | 80 | 5,33 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Samokształcenie | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie |
Przekazanie wiedzy dotyczącej rozwoju fizycznego, motorycznego, psychicznego dziecka w różnym okresie życia. Nabycie umiejętności rozpoznawania problemów pielęgnacyjnych, planowania i sprawowania opieki nad dzieckiem zdrowym i chorym z uwzględnieniem jego potrzeb biopsychospołecznych. Kształtowanie postawy odpowiedzialności za realizowane zadania oraz współpracy z rodziną, szkołą i innymi instytucjami sprawującymi opiekę nad dziećmi.
Wiedza z zakresu mikrobiologii, biochemii, anatomii, fizjologii i patofizjologii.
Wykład:
Ćwiczenia:
1. Przygotowanie dzieci i rodziców do badań diagnostycznych. Zadania pielęgniarki w opiece nad dzieckiem diagnozowanym. Pobieranie materiału do badań mikrobiologicznych u dzieci.
2.Pielęgnacja dziecka zdrowego oraz chorego w wybranych jednostkach klinicznych ( w zakresie poszczególnych układów, chorobie zakaźnej, przewlekłej i ostrej, nowotworowej). Ocena i monitorowanie bólu oraz postępowanie przeciwbólowe.
3.Opieka nad noworodkiem i wcześniakiem w różnych stanach zdrowia.
4. Edukacja dzieci w zakresie umacniania zdrowia.
5. Pielęgniarka w monitorowaniu rozwoju psychofizycznego dziecka.
6. Żywienie dzieci w różnym wieku i różnym stanie zdrowia. Techniki żywienia. Pielęgnacja dzieci z zaburzeniami odżywiania.
7. Rola pielęgniarka w łagodzeniu bólu u dzieci.
8. Pielęgnacja dziecka niepełnosprawnego, z chorobą przewlekłą, nieuleczalną, z niepomyślnym rokowaniem. Rodzaje i formy wsparcia.
Centrum Symulacji Medycznej:
1.Udział pielęgniarki w opiece nad dzieckiem w ostrych chorobach układu oddechowego.
2. Udział pielęgniarki w opiece nad dzieckiem z kwasica ketonową w przebiegu cukrzycy.
Zajęcia praktyczne/ Praktyka zawodowa
1. Rozpoznawanie i planowanie opieki u dzieci w różnym wieku, stanie zdrowia i wybranych jednostkach klinicznych.
2. Pielęgnowanie dzieci z zaburzeniami odżywiania.
3. Ocena i monitorowanie stanu chorego dziecka w różnych przedziałach wiekowych.
4.Wczesne rozpoznawanie czynników ryzyka zagrażającym zdrowiu i życiu w odniesieniu do funkcjonowania układów i narządów dziecka.
5. Udział i opieka w trakcie oraz po badaniach i zabiegach diagnostycznych wykonywanych u dzieci w różnym wieku i stanie zdrowia.
6. Rola pielęgniarki w prowadzeniu obserwacji dziecka po podaniu leków, uwzględniając ich działania terapeutyczne, niepożądane oraz interakcję z innymi lekami i drogami podania.
7. Zasady przyjęcia dziecka w przedsiębiorstwie podmiotu leczniczego z uwzględnieniem wieku i stanu zdrowia dziecka.
8. Rozpoznanie problemów pielęgnacyjnych i realizacja procedur postępowania pielęgnacyjnego u noworodka w stanach zagrożenia życia.
9. Cele, planowanie i realizacja opieki nad wcześniakiem i noworodkiem.
10. Edukacja dzieci w zakresie umacniania zdrowia, stymulacja do samo opieki.
11.Rola pielęgniarki w rozpoznawaniu powikłań leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo – pielęgnacyjnego.
12. Zadania pielęgniarki w dokumentowaniu opieki nad chorym.
13. Rola pielęgniarki w sytuacjach trudnych dziecka (ból, cierpienie, rozłąka, umieranie).
14. Pielęgniarka jako członek zespołu interdyscyplinarnego.
15. Zastosowanie środków spożywczych i wyrobów medycznych w przebiegu poszczególnych jednostek chorobowych oraz sytuacji biopsychospołecznej.
Wykład konwencjonalny, praca z książką, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, metoda algorytmiczna, pokaz, pogadanka, instruktaż.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład – zaliczenie przeprowadzone w formie pisemnej (test jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru), warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 50% punktów możliwych do zdobycia. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń i zajęć praktycznych.
Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: odpowiedzi ustne i test z progami punktowymi sprawdzający wiedzę, wykonanie zadania indywidualnego i obserwacja bezpośredniej pracy z pacjentem. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Zajęcia praktyczne – warunkiem zaliczenia zajęć jest wykonanie zadania indywidualnego polegającego na rozpoznaniu problemów pielęgnacyjnych wybranego pacjenta oraz ustalenie planu postępowania pielęgniarskiego, na ocenę składają się: ocena wiedzy (33%), ocena i obserwacja umiejętności praktycznych (34%), ocena postawy (33%).
Praktyka zawodowa- warunkiem zaliczenia praktyki jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich umiejętności praktycznych przewidzianych do realizacji w ramach programu praktyki w czasie pracy z pacjentem, na ocenę składają się: ocena wiedzy (33%), ocena i obserwacja umiejętności praktycznych (34%), ocena postawy (33%). Student może odbyć praktykę po zaliczeniu na ocenę pozytywną zajęć praktycznych. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z opiekunem praktyki.
Samokształcenie - praca z zakresu chorób wieku rozwojowego (forma: esej, studium przypadku, prezentacja multimedialna).
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
1. Barczykowska E.,Ślusarz R., Szewczyk M.: Pielęgniarstwo w pediatrii. Borgis, Warszawa 2006.
2. Cabalska B. (red.): Wybrane choroby metaboliczne u dzieci. PZWL, Warszawa 2005.
3. Cepuch G., Krzeszowska B., Perek M., Twarduś K.: Modele pielęgnowania dziecka przewlekle chorego, PZWL, Warszawa 2011.
4. Cepuch G., Perek M., Modele opieki pielęgniarskiej nad dzieckiem z chorobą ostrą i zagrażającą życiu, PZWL, Warszawa 2012
5. Grenda R. (red.): Wybrane zagadnienia z nefrologii dziecięcej. PZWL, Warszawa 2005.
5. Górnicki B, Dębiec B., Baszczyński J. (red.): Pediatria, tom 1i 2. PZWL, Warszawa 2005.
6. Grygalewicz J. (red.): Zaburzenia świadomości u dzieci. PZWL, Warszawa 2005.
7. Krawczyński M. (red.): Norma kliniczna w pediatrii. PZWL, Warszawa 2005.
8. Krawczyński M.: Propedeutyka pediatrii. PZWL, Warszawa 2002.
9. Kubicka K., Kawalec W. (red.): Pediatria , PZWL, Warszawa 2005.
10. Luxner K.L.: Pielęgniarstwo pediatryczne Delmara. Elservier Urban &Partner, Wrocław 2006.
11. Matysiak M. (red.): Hematologia w praktyce pediatrycznej. PZWL, Warszawa 2005.
12. Namysłowska I. (red.): Psychiatria dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2005.
13. Pawlaczyk B. (red.): Pediatria dla studentów pielęgniarstwa. PZWL, Warszawa 2005.
14. Radzikowski A., Banaszkiewicz A. Pediatria podręcznik dla studentów pielęgniarstwa, Medipage, Warszawa 2008.
15. Szczapa J.(red.): Podstawy neonatologii. PZWL, Warszawa 2008.
16. Szewczyk A., Pielęgniarstwo diabetologiczne, PZWL, Warszawa 2013.
17. Świetliński J., Neonatologia i opieka nad noworodkiem. Tom 1-2, PZWL, Warszawa 2017.
1. Bożkowa K., Kamieńska E.: Dawkowanie leków u noworodków, dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2010
2. Kawalec W., Milanowski A. (red.): Diagnostyka różnicowa najczęstszych objawów w praktyce pediatrycznej. PZWL, Warszawa 2005.
3. Kornacka M., K. (red.): Noworodek przedwcześnie urodzony – pierwsze lata życia. PZWL, Warszawa 2005.
4. Kowalczyk J. R. (red.): Stany przebiegające z powiększeniem węzłów chłonnych. PZWL, Warszawa 2005.
5. Krawczyński M.: Farmakoterapia dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2009.
6. Krawczyński M.: Norma kliniczna w pediatrii. PZWL, Warszawa 2000.
7. Krawczyński M.: Propedeutyka pediatrii. PZWL, Warszawa 2009.
8. Muscart M.: Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne. Czelej Lublin 2005.
9. Obuchowicz A.: Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii. PZWL, Warszawa 2010.
10. Rudkowski Z.: Choroby zakaźne i pasożytnicze u dzieci. PZWL, Warszawa 2005.
11. Ryżka J., Socha J. (red.): Zaburzenia czynnościowe układu pokarmowego u dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2005.
12. Strange W., Ahrens G.: Medycyna ratunkowa wieku dziecięcego. Elsevier 2003.
13. Zeman K. (red.): Zaburzenia odporności u dzieci. PZWL, Warszawa 2005.
Zmodyfikowane przez dr Iwona Bonikowska (ostatnia modyfikacja: 04-10-2019 23:22)