SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawowa opieka zdrowotna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawowa opieka zdrowotna
Kod przedmiotu 12.7-WL-PielP-POZD
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Pielęgniarstwo
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Iwona Bonikowska
  • dr Krzysztof Chmielowiec, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 5 0,33 - - Egzamin
Ćwiczenia 5 0,33 - - Zaliczenie na ocenę
Praktyka 200 13,33 - - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne 40 2,67 - - Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie 15 1 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Przekazanie treści dotyczących roli i udziału podstawowej opieki zdrowotnej w poprawie stanu zdrowia i jakości życia ludności.

Wymagania wstępne

Umiejętność oceny potrzeb biopsychospołecznych człowieka zdrowego, chorego i niepełnosprawnego, wiedza z zakresu pielęgniarstwa specjalistycznego, zdolność do oceny funkcjonalnej osoby niepełnosprawnej i znajomość sposobów rehabilitacji, wiedza  z zakresu psychologii człowieka, socjologii i pedagogiki.

Zakres tematyczny

Wykład:

     1. Rozpoznanie problemów zdrowotnych i społecznych jednostki, rodziny i społeczności lokaln

Ćwiczenia:

  1. Podstawowa Opieka Zdrowotna w systemie ochrony zdrowia.
  2. Jakość świadczeń medycznych w POZ.
  3. Samodzielna ordynacja środków specjalnego przeznaczenia i wyrobów medycznych

Zajęcia praktyczne /praktyka zawodowa

  1. Zadania i obowiązki pielęgniarki środowiskowej sprawującej opiekę nad ludnością w środowisku zamieszkania.
  2. Obowiązki pielęgniarki środowiskowej sprawującej opiekę nad pracownikami w środowisku pracy.
  3. Pielęgniarka środowiskowa w opiekę nad dziećmi i młodzieżą w środowisku nauczania i wychowania.
  4. Komunikacja pielęgniarki środowiskowo-rodzinnej z pacjentem i jego rodziną.
  5. Zastosowanie środków spożywczych i wyrobów medycznych w przebiegu poszczególnych jednostek chorobowych oraz sytuacji biopsychospołecznych.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, metoda przypadków, praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – egzamin przeprowadzony w formie pisemnej, warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 50% punktów możliwych do zdobycia. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń.

Ćwiczenia- warunkiem zaliczenia jest z uzyskaniem pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego składającego się z 30 pytań, 60% prawidłowych odpowiedzi stanowić będzie ocenę dostateczną.

Zajęcia praktyczne – warunkiem zaliczenia zajęć jest wykonanie zadania indywidualnego polegającego na rozpoznaniu problemów wybranego pacjenta oraz ustalenie planu postępowania pielęgniarskiego. Do zajęć praktycznych w II semestrze przystępuje student, który zaliczył na ocenę pozytywną zajęcia w I semestrze.

Praktyka zawodowa- warunkiem zaliczenia praktyki jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich umiejętności praktycznych przewidzianych do realizacji w ramach programu praktyki w czasie pracy z pacjentem. Student może odbyć praktykę po zaliczeniu na ocenę pozytywną zajęć praktycznych.

Samokształcenie - warunkiem zaliczenia jest przygotowanie pracy z zakresu medycyny rodzinnej (forma: esej, studium przypadku, prezentacja multimedialna)

W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z  prowadzącym zajęcia lub opiekunem praktyki.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

  1. Chołuj B.: System opieki zdrowotnej. WN Scholar, Warszawa 2002.
  2. Brosowska B., Mielczarek-Pankiewicz E.: Pielęgniarstwo w podstawowej opiece zdrowotnej , Tom II. Makmed, Lublin 2008.
  3. Kawczyńska-Butrym K.: Wyzwania rodziny: zdrowie, choroba, niepełnosprawność, starość. Makmed, Lublin 2008
  4. Kilańska D.: Pielęgniarstwo w podstawowej opiece zdrowotnej. Makmed, Lublin 2010.
  5. Levene S.: Leczenie cukrzycy typu 2 w podstawowej opiece zdrowotnej, Via Medica, Gdańsk 2005.
  6. Lukas W.: Wprowadzenie do nauczania praktycznych umiejętności w medycynie rodzinnej. Zdrowie i Zarządzanie, 2002.

Literatura uzupełniająca

  1. Kawczyńska-Butrym K.: Pielęgniarstwo rodzinne teoria i praktyka, Centrum Edukacji Medycznej, Warszawa 1997
  2. Kawczyńska-Butrym K: Rodzina-zdrowie-choroba. Koncepcje i praktyka pielęgniarstwa rodzinnego, Czelej, 2001. 
  3. Mikołajewska E.: Osoba ciężko chora i niepełnosprawna w domu, Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa 2012
  4. Wieczorowska- Tobis K.,Kostka T.,Borowicz A.: Fizjoterapia w geriatrii, Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa 2011
  5. Szczerbińska K. (red.). Dostępność opieki zdrowotnej i pomocy społecznej dla osób starszych w Polsce. Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.
  6. Kawczyńska-Butrym Z.: Podstawy pielęgniarstwa rodzinnego. Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa 1995.
  7. Kawczyńska-Butrym Z.: Diagnoza Pielęgniarska, Centrum Edukacji Medycznej, Warszawa 1999.
  8. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 14-08-2018 20:55)