SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Anestezjologia i pielęgniarstwo w zagrożeniu życia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Anestezjologia i pielęgniarstwo w zagrożeniu życia
Kod przedmiotu 12.6-WL-PielP-ANEST
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Pielęgniarstwo
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Justyna Jasik-Pyzdrowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 45 3 - - Zaliczenie na ocenę
Praktyka 40 2,67 - - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne 40 2,67 - - Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie 30 2 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Nabycie umiejętności samodzielnego prowadzenia procesu pielęgnowania w oddziale intensywnej opieki medycznej.

Wymagania wstępne

Znajomość specyfiki pracy w oddziale Intensywnej Terapii, znajomość podstawowych procesów pielęgnacyjnych w OIT i umiejętność ich planowania, znajomość sposobów oceny stanu pacjenta i podstawy resuscytacji  krążenia i oddychania.

Zakres tematyczny

  1. Zasady organizacji intensywnej opieki medycznej w Polsce.  
  2. Standardy i procedury postępowania w stanach nagłych i zabiegach ratujących życie.
  3. Zasady diagnostyczne w anestezjologii
  4. Stosowanie leczenia farmakologicznego i znieczulania w anestezjologii (przygotowanie sali do znieczulenia ogólengo, regionalnego).
  5. Zasady żywienia pacjentów w oddziale AiIT
  6. Specyfika pracy w oddziale AiIT.
  7. Proces pielęgnowania pacjentów ze schorzeniami zagrażającymi życiu
  8. Przebieg procesu znieczulenia oraz opieka pielęgniarska
  9. Stany po nagłym zatrzymaniu krążenia.
  10. Opieka nad chorym nieprzytomnym.
  11. Postępowanie z chorym z ostrą niewydolnością oddechową.
  12. Żywienie chorych w intensywnej terapii – zasady, rodzaje środków spożywczych specjalnego przeznaczenia;
  13. Pielęgnowanie pacjentów we wstrząsie.
  14. Pielęgnowanie pacjentów po urazie wielonarządowym.
  15. Pielęgnowanie chorego z dostępem naczyniowym (żylnym i tętniczym).
  16. Opieka nad dawcą narządów.
  17. Zagadnienia etyczne w intensywnej terapii.
  18. Badania diagnostyczne w oddziale AiIT – wskazania do badań, przygotowanie do badań oraz zadania pielęgniarki

CSM:

  1. Ocenianie wydolności oddechowej w zakresie częstości, głębokości i charakteru oddechu.
  2. Zapewnienie bezpieczeństwa pacjentowi, podejmowanie interwencji niezwłocznie po rozpoznaniu objawów zagrożenia lub nagłego zatrzymania krążenia
  3. Wykonanie intubacji dotchawiczej pacjenta z zaburzeniami oddychania i z NZK
  4. Rozpoznawanie stanu zagrożenia życia chorego w różnych przypadkach klinicznych.
  5. Omówienie objawów wstrząsu, dynamiki przebiegu klinicznego oraz zasad leczenia stanu bezpośredniego zagrożenia życia u osoby dorosłej.
  6. Ocena stanu klinicznego ciężko chorego na podstawie danych subiektywnych i obiektywnych
    z wykorzystaniem dostępnych narzędzi oceny i systemów punktowych (skale oceny poziomu
    i głębokości sedacji, skale behawioralnej oceny bólu, skale oceny stanu świadomości i ryzyka stopnia niedożywienia ciężko chorego).

Zajęcia praktyczne/praktyka zawodowa:

  1. Problemy opiekuńcze, standardy i procedury ich rozwiązywania u chorych ze schorzeniami internistycznymi.
  2. Procedury związane z ordynowaniem leków oraz wypisywaniem recept w oddziale AiIT
  3. Żywienie pacjentów w oddziale AiIT.
  4. Diagnostyka pacjentów w oddziale AiIT oraz pobieranie materiału do badań.
  5. Zapobieganie zakażeniom w oddziale AiIT.
  6. Ocenianie stanu ogólnego pacjenta w kierunku powikłań po specjalistycznych badaniach diagnostycznych i powikłań pooperacyjnych.
  7. Rozpoznawanie stanu zagrożenia życia chorego w różnych przypadkach klinicznych.

Samokształcenie:

  1. Rola pielęgniarki w postępowaniu z chorym z zaburzeniami wodno-elektrolitowymi i kwasowo-zasadowymi.
  2. Opieka nad chorym z wszczepionym układem stymulującym.
  3. Przedłużone unieruchomienie i usprawnianie chorego.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, pokaz, ćwiczenia, metoda sytuacyjna i przypadków , metoda symulacji medycznej (zajęcia realizowane w Monoprofilowym Centrum Symulacji Medycznej)

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – egzamin przeprowadzony w formie pisemnej,  test z progami punktowymi składający się z 45 pytań zamkniętych i otwartych dotyczących tematyki objętej wykładami oraz literaturą podstawową do przedmiotu, warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń.

Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: odpowiedzi ustne i prace pisemne sprawdzające wiedzę, wykonanie zadania indywidualnego i obserwacja bezpośredniej pracy z pacjentem. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Zajęcia praktyczne – warunkiem zaliczenia zajęć jest wykonanie zadania indywidualnego polegającego na rozpoznaniu problemów pielęgnacyjnych wybranego pacjenta przebywającego w oddziale Intensywnej Opieki Medycznej oraz ustalenie planu postępowania pielęgniarskiego.

Praktyka zawodowa- warunkiem zaliczenia praktyki jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich umiejętności praktycznych przewidzianych do realizacji w ramach programu praktyki w czasie pracy z pacjentem. Student może odbyć praktykę po zaliczeniu na ocenę pozytywną zajęć praktycznych. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z opiekunem praktyki.

Samokształcenie - praca pisemna na temat opieki nad pacjentem w oddziale Intensywnej Opieki Medycznej.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

  1. Wołowicka L., Dyk D. (red) Anestezjologia i intensywna opieka . Klinika i pielęgniarstwo PZWL – W- wa, 2008.
  2. Szreter T. (red) Intensywna Terapia Dzieci. PZWL- W-wa 2005.
  3. Keim S.M. Medycyna ratunkowa na dyżurze- PZWL -W- wa 2005.
  4. Stepińska  J. (red) Intensywna terapia kardiologiczna –PZWL W-wa 2005.

 

Literatura uzupełniająca

  1. Brongiel L., Duda K. „Mnogie i wielonarządowe obrażenia ciała.” Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2001.
  2. Gaszyński W. „Intensywna terapia i wybrane zagadnienia medycyny ratunkowej.” Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008.
  3. Jurczyk W., Łakomy A. „Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia życia.” Wydawnictwo Medtronic, Kraków 2006.
  4. Kamiński., Dudziak BA. „Postępowanie w stanach zagrożenia życia.” Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 1997.
  5. Krajewska – Kułak E., Rolka H., Jankowiak B. „Standardy i procedury pielęgnowania chorych w stanach zagrożenia życia.” Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009.
  6. Kokot F. „Zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej.” Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007.
  7. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Anna Gwara (ostatnia modyfikacja: 14-08-2018 11:54)