Anestezjologia i pielęgniarstwo w zagrożeniu życia - opis przedmiotu
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu
Anestezjologia i pielęgniarstwo w zagrożeniu życia
Kod przedmiotu
12.6-WL-PielP-ANEST
Wydział
Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek
Pielęgniarstwo
Profil
praktyczny
Rodzaj studiów
pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr
5
Liczba punktów ECTS do zdobycia
6
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr Justyna Jasik-Pyzdrowska
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
15
1
-
-
Egzamin
Ćwiczenia
45
3
-
-
Zaliczenie na ocenę
Praktyka
40
2,67
-
-
Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne
40
2,67
-
-
Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie
30
2
-
-
Zaliczenie
Cel przedmiotu
Nabycie umiejętności samodzielnego prowadzenia procesu pielęgnowania w oddziale intensywnej opieki medycznej.
Wymagania wstępne
Znajomość specyfiki pracy w oddziale Intensywnej Terapii, znajomość podstawowych procesów pielęgnacyjnych w OIT i umiejętność ich planowania, znajomość sposobów oceny stanu pacjenta i podstawy resuscytacji krążenia i oddychania.
Zakres tematyczny
Zasady organizacji intensywnej opieki medycznej w Polsce.
Standardy i procedury postępowania w stanach nagłych i zabiegach ratujących życie.
Zasady diagnostyczne w anestezjologii
Stosowanie leczenia farmakologicznego i znieczulania w anestezjologii (przygotowanie sali do znieczulenia ogólengo, regionalnego).
Zasady żywienia pacjentów w oddziale AiIT
Specyfika pracy w oddziale AiIT.
Proces pielęgnowania pacjentów ze schorzeniami zagrażającymi życiu
Przebieg procesu znieczulenia oraz opieka pielęgniarska
Stany po nagłym zatrzymaniu krążenia.
Opieka nad chorym nieprzytomnym.
Postępowanie z chorym z ostrą niewydolnością oddechową.
Żywienie chorych w intensywnej terapii – zasady, rodzaje środków spożywczych specjalnego przeznaczenia;
Pielęgnowanie pacjentów we wstrząsie.
Pielęgnowanie pacjentów po urazie wielonarządowym.
Pielęgnowanie chorego z dostępem naczyniowym (żylnym i tętniczym).
Opieka nad dawcą narządów.
Zagadnienia etyczne w intensywnej terapii.
Badania diagnostyczne w oddziale AiIT – wskazania do badań, przygotowanie do badań oraz zadania pielęgniarki
CSM:
Ocenianie wydolności oddechowej w zakresie częstości, głębokości i charakteru oddechu.
Zapewnienie bezpieczeństwa pacjentowi, podejmowanie interwencji niezwłocznie po rozpoznaniu objawów zagrożenia lub nagłego zatrzymania krążenia
Wykonanie intubacji dotchawiczej pacjenta z zaburzeniami oddychania i z NZK
Rozpoznawanie stanu zagrożenia życia chorego w różnych przypadkach klinicznych.
Omówienie objawów wstrząsu, dynamiki przebiegu klinicznego oraz zasad leczenia stanu bezpośredniego zagrożenia życia u osoby dorosłej.
Ocena stanu klinicznego ciężko chorego na podstawie danych subiektywnych i obiektywnych
z wykorzystaniem dostępnych narzędzi oceny i systemów punktowych (skale oceny poziomu
i głębokości sedacji, skale behawioralnej oceny bólu, skale oceny stanu świadomości i ryzyka stopnia niedożywienia ciężko chorego).
Zajęcia praktyczne/praktyka zawodowa:
Problemy opiekuńcze, standardy i procedury ich rozwiązywania u chorych ze schorzeniami internistycznymi.
Procedury związane z ordynowaniem leków oraz wypisywaniem recept w oddziale AiIT
Żywienie pacjentów w oddziale AiIT.
Diagnostyka pacjentów w oddziale AiIT oraz pobieranie materiału do badań.
Zapobieganie zakażeniom w oddziale AiIT.
Ocenianie stanu ogólnego pacjenta w kierunku powikłań po specjalistycznych badaniach diagnostycznych i powikłań pooperacyjnych.
Rozpoznawanie stanu zagrożenia życia chorego w różnych przypadkach klinicznych.
Samokształcenie:
Rola pielęgniarki w postępowaniu z chorym z zaburzeniami wodno-elektrolitowymi i kwasowo-zasadowymi.
Opieka nad chorym z wszczepionym układem stymulującym.
Przedłużone unieruchomienie i usprawnianie chorego.
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny, pokaz, ćwiczenia, metoda sytuacyjna i przypadków , metoda symulacji medycznej (zajęcia realizowane w Monoprofilowym Centrum Symulacji Medycznej)
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład – egzamin przeprowadzony w formie pisemnej, test z progami punktowymi składający się z 45 pytań zamkniętych i otwartych dotyczących tematyki objętej wykładami oraz literaturą podstawową do przedmiotu, warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń.
Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: odpowiedzi ustne i prace pisemne sprawdzające wiedzę,wykonanie zadania indywidualnego i obserwacja bezpośredniej pracy z pacjentem. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Zajęcia praktyczne – warunkiem zaliczenia zajęć jest wykonanie zadania indywidualnego polegającego na rozpoznaniu problemów pielęgnacyjnych wybranego pacjenta przebywającego w oddziale Intensywnej Opieki Medycznej oraz ustalenie planu postępowania pielęgniarskiego.
Praktyka zawodowa- warunkiem zaliczenia praktyki jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich umiejętności praktycznych przewidzianych do realizacji w ramach programu praktyki w czasie pracy z pacjentem. Student może odbyć praktykę po zaliczeniu na ocenę pozytywną zajęć praktycznych. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z opiekunem praktyki.
Samokształcenie - praca pisemna na temat opieki nad pacjentem w oddziale Intensywnej Opieki Medycznej.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Literatura podstawowa
Wołowicka L., Dyk D. (red) Anestezjologia i intensywna opieka . Klinika i pielęgniarstwo PZWL – W- wa, 2008.
Szreter T. (red) Intensywna Terapia Dzieci. PZWL- W-wa 2005.
Keim S.M. Medycyna ratunkowa na dyżurze- PZWL -W- wa 2005.
Stepińska J. (red) Intensywna terapia kardiologiczna –PZWL W-wa 2005.
Literatura uzupełniająca
Brongiel L., Duda K. „Mnogie i wielonarządowe obrażenia ciała.” Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2001.
Gaszyński W. „Intensywna terapia i wybrane zagadnienia medycyny ratunkowej.” Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008.
Jurczyk W., Łakomy A. „Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia życia.” Wydawnictwo Medtronic, Kraków 2006.
Kamiński., Dudziak BA. „Postępowanie w stanach zagrożenia życia.” Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 1997.
Krajewska – Kułak E., Rolka H., Jankowiak B. „Standardy i procedury pielęgnowania chorych w stanach zagrożenia życia.” Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009.
Kokot F. „Zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej.” Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007.
Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/
Uwagi
Zmodyfikowane przez mgr Anna Gwara (ostatnia modyfikacja: 14-08-2018 11:54)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.