SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Położnictwo, ginekologia i pielęgniarstwo położniczo-ginekologiczne |
Kod przedmiotu | 12.6-WL-PielP-POŁOŻ |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Pielęgniarstwo |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 8 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Praktyka | 40 | 2,67 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia praktyczne | 80 | 5,33 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Samokształcenie | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
Przygotowanie studenta do:
Student posiada wiedzę z zakresu przedmiotów opisanych w programach kształcenia realizowanych w semestrach poprzedzających realizację materiału z przedmiotu położnictwo, ginekologia i pielęgniarstwo położniczo-ginekologiczne.
Wykład:
Ćwiczenia:
CSM
Zajęcia praktyczne/Praktyka zawodowa:
1. Niewydolność szyjki macicy – zaplanowanie i wdrożenie procesu pielęgnowania.
2. Zagrażający poród przedwczesny – ustalenie diagnozy pielęgniarskiej oraz zaplanowanie opieki.
3. Zaplanowanie i wdrożenie procesu pielęgnowania w przypadkach powikłania ciąży: łożyska przodującego, łożyska przedwcześnie odklejającego się.
4. Proces pielęgnowania ciężarnej/rodzącej/położnicy z nadciśnieniem tętniczym.
5. Ustalenie diagnozy pielęgniarskiej oraz zaplanowanie procesu pielęgnowania u kobiety ciężarnej obciążonej cukrzycą i chorobami serca.
6. Zaplanowanie i wdrożenie procesu pielęgnowania w przypadku ciąży powikłanej niedokrwistością i konfliktem serologicznym.
7. Wdrożenie procesu pielęgnowania nad kobietą rodzącą – psychoprofilaktyka położnicza.
8. Obserwacja rodzącej.
9. Przygotowanie ciężarnej do planowanego cięcia cesarskiego.
10. Proces pielęgnowania położnicy w połogu fizjologicznym.
11. Proces pielęgnowania położnicy w połogu powikłanym – psychologiczne i biologiczne aspekty połogu.
12. Pielęgnacja położnicy w przypadku nadciśnienia tętniczego.
13. Proces pielęgnowania noworodka donoszonego.
14. Proces pielęgnowania noworodka niedonoszonego.
15. Ustalenie diagnozy pielęgniarskiej oraz zaplanowanie i wdrożenie procesu pielęgnowania u kobiet chorych ginekologicznie.
16. Udział pielęgniarki w przygotowaniu fizycznym i psychicznym pacjentki do zabiegu operacyjnego.
17. Zastosowanie środków spożywczych i wyrobów medycznych w przebiegu poszczególnych jednostek chorobowych oraz sytuacji biopsychospołecznej
Wykład konwersatoryjny, pokaz, seminarium, prezentacja problemu naukowego/zdrowotnego i dyskusja, ćwiczenia praktyczne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład – egzamin przeprowadzony w formie pisemnej (test jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru), warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 50% punktów możliwych do zdobycia. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń.
Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: odpowiedzi ustne i prace pisemne sprawdzające wiedzę, wykonanie zadania indywidualnego i obserwacja bezpośredniej pracy z pacjentem. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Zajęcia praktyczne – warunkiem zaliczenia zajęć jest wykonanie zadania indywidualnego polegającego na rozpoznaniu problemów pielęgnacyjnych wybranej pacjentki przebywającej w oddziale ginekologiczno - położniczym oraz ustalenie planu postępowania pielęgniarskiego, na ocenę składają się: ocena wiedzy (33%), ocena i obserwacja umiejętności praktycznych (34%), ocena postawy (33%).
Praktyka zawodowa- warunkiem zaliczenia praktyki jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich umiejętności praktycznych przewidzianych do realizacji w ramach programu praktyki w czasie pracy z pacjentem, na ocenę składają się: ocena wiedzy (33%), ocena i obserwacja umiejętności praktycznych (34%), ocena postawy (33%), Student może odbyć praktykę po zaliczeniu na ocenę pozytywną zajęć praktycznych.
Samokształcenie - praca pisemna na temat profilaktyki schorzeń ginekologicznych o podłożu nowotworowym.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 14-08-2018 20:46)