SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Rehabilitacja i pielęgnowanie niepełnosprawnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Rehabilitacja i pielęgnowanie niepełnosprawnych
Kod przedmiotu 12.6-WL-PielP-REHA
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Pielęgniarstwo
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr n. med. Franciszek Pietraszkiewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie 
Ćwiczenia 20 1,33 - - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne 40 2,67 - - Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie 30 2 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Wyposażenie studentów w wiedzę o istocie, celach, zadaniach i możliwościach rehabilitacji ruchowej i kinezyprofilaktyki.

Wymagania wstępne

Zdolność do oceny funkcjonalnej niepełnosprawnego, umiejętność stymulowania w zakresie aktywizacji, adaptacji i integracji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych.

Zakres tematyczny

Wykład:

  1. Rodzaje niepełnosprawności.
  2. Problemy psychospołeczne osoby niepełnosprawnej i jej rodziny.
  3. Współpraca z człowiekiem niepełnosprawnym, jego środowiskiem oraz instytucjami wspierającymi proces rehabilitacji.
  4. Cele, zasady i etapy rehabilitacji.
  5. Rehabilitacja kompleksowa – lecznicza, zawodowa, społeczna.
  6. Zaopatrzenie w sprzęt i pomoce ortopedyczne.
  7. Udział pielęgniarki w procesie rehabilitacji niepełnosprawnych.
  8. Metody i techniki usprawniania chorych.
  9. Integracja osoby niepełnosprawnej w środowisku zamieszkania, pracy, edukacji i wychowania.
  10. Rehabilitacja osób niedowidzących.
  11. Rehabilitacja osób z uszkodzeniem narządu ruchu.
  12. Zasady prawidłowego wystawienia recept i zleceń przez pielęgniarkę na środki spożywcze specjalnego przeznaczenia i wyroby medyczne

Ćwiczenia:

  1. Ocena stanu niepełnosprawności: ocena kliniczna i czynnościowa.
  2. Następstwa unieruchomienia dla funkcji organizmu.
  3. Wykorzystanie przez pielęgniarkę sprzętu rehabilitacyjnego i ortopedycznego.
  4. Pielęgnowanie i usprawnianie pacjentów z chorobami narządu ruchu.
  5. Pielęgnowanie i usprawnianie pacjentów z chorobami i uszkodzeniami układu nerwowego.
  6. Zasady pielęgnowania i usprawniania pacjentów z uszkodzeniem narządu wzroku i słuchu.
  7. Metody i techniki usprawniania stosowane przez pielęgniarkę w chorobach układu oddechowego.
  8. Samodzielna ordynacja środków spożywczych specjalnego przeznaczenia i wyrobów medycznych

CSM

  1. Usprawnianie ruchowe pacjenta przy zastosowaniu ćwiczeń czynnych i biernych

Zajęcia praktyczne:

  1. Ogólne badanie chorego dla potrzeb rehabilitacji: ocena ogólna, badania pomocnicze, badania czynnościowe specyficznej funkcji narządów, ocena psychologiczna, rozeznanie sytuacji społecznej, diagnoza pielęgniarska.
  2. Rodzaje niepełnosprawności.
  3. Kalectwo, inwalidztwo, niesprawność:
  4. Postawy społeczne wobec osób niepełnosprawnych.
  5. Cele i zadania kompleksowej rehabilitacji: proces kompleksowej rehabilitacji, zespól rehabilitacyjny, zadania i rola pielęgniarki w zespole rehabilitacyjnym.
  6. Problemy psychologiczne w rehabilitacji.
  7. Zadania pielęgniarki w społeczno – zawodowej rehabilitacji osób po odjęciu kończyn.

 

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, burza mózgów, praca z książką, metoda przypadków.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – zaliczenie w formie pisemnej (test jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru), warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 50% punktów możliwych do zdobycia. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia zajęć z semestru V i VI.

Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: odpowiedzi ustne i prace pisemne sprawdzające wykonanie zadania indywidualnego i obserwacja bezpośredniej pracy z pacjentem. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Zajęcia praktyczne – warunkiem zaliczenia zajęć jest wykonanie zadania indywidualnego polegającego na rozpoznaniu problemów pielęgnacyjnych wybranego pacjenta przebywającego w oddziale rehabilitacji oraz ustalenie planu postępowania pielęgniarskiego. 

Praktyka zawodowa- warunkiem zaliczenia praktyki jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich umiejętności praktycznych przewidzianych do realizacji w ramach programu praktyki w czasie pracy z pacjentem. Student może odbyć praktykę po zaliczeniu na ocenę pozytywną zajęć praktycznych.

Samokształcenie - praca pisemna na temat specyfiki pacjentów wymagających rehabilitacji. 

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

  1. Kwolek A. (red.) Rehabilitacja medyczna T-1 T-2, Urban & Partner, Wrocław 2003/2004
  2. Milanowska K., Dega W. Rehabilitacja medyczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003
  3. Straburzyńska – Lupa A., Straburzyński G. Fizjoterapia, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003/2004
  4. Szulc R. (red) - Usprawnianie lecznicze krytycznie chorych, Urban & Pratner, Wrocław 2001.
  5. Levitt S.: Rehabilitacja w porażeniu mózgowym i zaburzeniach ruchu. PZWL, Warszawa 2005.
  6. Ślusarska B. i wsp.: Podstawy pielęgniarstwa tom I i II. Czelej. Lublin 2004.

Literatura uzupełniająca

  1. Rutkowska, E., Swarcz, A., Turowski, K.: Wybór zagadnień z zakresu rehabilitacji ruchowej. Neurocentrum, Lublin 1995
  2. Witkowski, T.: Rozumieć problemu osób niepełnosprawnych. MDBO, Warszawa 1993
  3. Spodaryk K.: Patologia narządu ruchu. PZWL, Warszawa 2005.
  4. Rosławski A., Skolimowski T.: Technika wykonywania ćwiczeń leczniczych. PZWL, Warszawa 2005.
  5. Buckup K: Testy kliniczne w badaniu kości, stawów i mięśni. PZWL, Warszawa 2005.
  6. Dega W., Senger A.: Ortopedia i rehabilitacja. PZWL, Warszawa 1996.
  7. Rejzner, C., Szczygielska-Majewska, M.: Wybrane zagadnienia  z rehabilitacji. Podstawy teoretyczne i praktyka pielęgniarska. CMDNŚSM. Warszawa 1992.
  8. Ciechaniewicz W.: Pielęgniarstwo. Ćwiczenia. PZWL, Warszawa 2002.
  9. Kiwerski J. (red.): Rehabilitacja medyczna. PZWL, Warszawa 2005.
  10. Laidler P.: Rehabilitacja po udarze mózgu. PZWL, Warszawa 2005.
  11. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

 

 

 

 

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 14-08-2018 20:50)