SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Rehabilitacja i pielęgnowanie niepełnosprawnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Rehabilitacja i pielęgnowanie niepełnosprawnych
Kod przedmiotu 12.6-WL-PielP-REHAB
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Pielęgniarstwo
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr n. med. Franciszek Pietraszkiewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 0 0 - - Egzamin
Praktyka 80 5,33 - - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne 40 2,67 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wyposażenie studentów w wiedzę o istocie, celach, zadaniach i możliwościach rehabilitacji ruchowej i kinezyprofilaktyki. Nabycie praktycznych umiejętności oceny funkcjonalnej pacjenta niepełnosprawnego, udział w rehabilitacji w wybranych schorzeniach.

Wymagania wstępne

Zdolność do oceny funkcjonalnej niepełnosprawnego, umiejętność stymulowania w zakresie aktywizacji, adaptacji i integracji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych.

Zakres tematyczny

Zajęcia praktyczne:

  1. Pielęgnowanie i rehabilitacja pacjentek po amputacji piersi.
  2. Rehabilitacja chorych po udarze mózgu.
  3. Udział pielęgniarki w rehabilitacji osób po zawale serca.
  4. Uszkodzenia rdzenia kręgosłupa.
  5. Pielęgnowanie i usprawnianie chorych z RZS, pielęgnowanie i usprawnianie chorych z ZYSK, rehabilitacja
  6. Kompleksowa pacjentów z chorobami reumatycznymi.
  7. Zastosowanie środków spożywczych i wyrobów medycznych w przebiegu poszczególnych jednostek chorobowych oraz sytuacji biopsychospołecznej

Praktyka zawodowa:

1.Organizacja oddziałów rehabilitacji szpitalnej i pozaszpitalnej (ambulatoria, sanatoria).

2. Praca poszczególnych członków zespołu terapeutycznego.

3. Rola i zadania pielęgniarki w zespole terapeutycznym.

4. Ocena chorego i jego środowiska dla potrzeb rehabilitacji kompleksowej.

5. Ogólne badanie pielęgniarskie osób niepełnosprawnych.

6. Dokumentowanie wyników badania i stawianie diagnozy.

7. Planowanie i realizacja działań usprawniających, oraz ich modyfikacje.

8. Udział pielęgniarki w kinezyterapii osób niepełnosprawnych ruchowo.

9. Zasady doboru sprzętu pomocniczego i ortopedycznego.

10. Pomoc choremu w doskonaleniu funkcji lokomocyjnej oraz w samoobsłudze.

11. Pielęgniarskie działania w profilaktyce hipokinezy.

12. Rehabilitacja w procesach terapii i pielęgnowania na oddziale internistycznym.

13. Rehabilitacja w procesach terapii i pielęgnowania na oddziale chirurgicznym.

14. Rehabilitacja w procesach terapii i pielęgnowania na oddziale reumatycznym.

15. Rehabilitacja w procesach terapii i pielęgnowania na oddziale neurologicznym.

16. Rehabilitacja w procesach terapii i pielęgnowania na oddziale ortopedyczno – urazowym.

17. Rehabilitacja w procesach terapii i pielęgnowania na oddziale ginekologiczno – położniczym.

18. Metody aktywizacji fizycznej, psychicznej, społecznej i zawodowej osób trwale niepełnosprawnych w środowisku domowym.

19. Poznanie instytucji zajmujących się pracą opiekuńczo – wychowawczą dzieci i osób dorosłych.

Metody kształcenia

Wykład, pokaz, studium przypadku.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – egzamin przeprowadzony w formie pisemnej (test jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru), warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 50% punktów możliwych do zdobycia. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń.

Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: odpowiedzi ustne i prace pisemne sprawdzające wykonanie zadania indywidualnego i obserwacja bezpośredniej pracy z pacjentem. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Zajęcia praktyczne – warunkiem zaliczenia zajęć jest wykonanie zadania indywidualnego polegającego na rozpoznaniu problemów pielęgnacyjnych wybranego pacjenta przebywającego w oddziale rehabilitacji oraz ustalenie planu postępowania pielęgniarskiego. Do zajęć praktycznych w II semestrze przystępuje student, który zaliczył na ocenę pozytywną zajęcia w I semestrze.

Praktyka zawodowa- warunkiem zaliczenia praktyki jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich umiejętności praktycznych przewidzianych do realizacji w ramach programu praktyki w czasie pracy z pacjentem. Student może odbyć praktykę po zaliczeniu na ocenę pozytywną zajęć praktycznych.

Samokształcenie - praca pisemna na temat specyfiki pacjentów wymagających rehabilitacji. 

W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z  prowadzącym zajęcia lub opiekunem praktyki.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

 

Literatura podstawowa

  1. Kwolek A. (red.) Rehabilitacja medyczna T-1 T-2, Urban & Partner, Wrocław 2003/2004
  2. Milanowska K., Dega W. Rehabilitacja medyczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003
  3. Straburzyńska – Lupa A., Straburzyński G. Fizjoterapia, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003/2004
  4. Levitt S.: Rehabilitacja w porażeniu mózgowym i zaburzeniach ruchu. PZWL, Warszawa 2005.
  5. Spodaryk K.: Patologia narządu ruchu. PZWL, Warszawa 2005.
  6. Rosławski A., Skolimowski T.: Technika wykonywania ćwiczeń leczniczych. PZWL, Warszawa 2005.
  7. Buckup K: Testy kliniczne w badaniu kości, stawów i mięśni. PZWL, Warszawa 2005.
  8. Kiwerski J. (red.): Rehabilitacja medyczna. PZWL, Warszawa 2005.
  9. Laidler P.: Rehabilitacja po udarze mózgu. PZWL, Warszawa 2005.
  10. Ślusarska B. i wsp.: Podstawy pielęgniarstwa tom I i II. Czelej. Lublin 2004.

Literatura uzupełniająca

  1. Ciechaniewicz W.: Pielęgniarstwo. Ćwiczenia. PZWL, Warszawa 2002.
  2. Rutkowska, E., Swarcz, A., Turowski, K.: Wybór zagadnień z zakresu rehabilitacji ruchowej. Neurocentrum, Lublin 1995
  3. Witkowski, T.: Rozumieć problemu osób niepełnosprawnych. MDBO, Warszawa 1993
  4. Dega W., Senger A.: Ortopedia i rehabilitacja. PZWL, Warszawa 1996.
  5. Szulc R. (red) - Usprawnianie lecznicze krytycznie chorych, Urban & Pratner, Wrocław 2001.
  6. Rejzner, C., Szczygielska-Majewska, M.: Wybrane zagadnienia  z rehabilitacji. Podstawy teoretyczne i praktyka pielęgniarska. CMDNŚSM. Warszawa 1992.
  7. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Anna Gwara (ostatnia modyfikacja: 14-08-2018 11:34)