SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia
Kod przedmiotu 14.4-WL-WFSP-PSY
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Urszula Gembara
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 15 1 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podstawowych zagadnień z dziedziny psychologii rozwojowe i klinicznej  związanych z funkcjonowaniem  dzieci, młodzieży i osób dorosłych.

Wymagania wstępne

Zaliczenie kursu podstawowego w I semestrze. Znajomość podstaw psychologii.

Zakres tematyczny

Wykład: prawidłowości i nieprawidłowości rozwoju, norma rozwojowa. Determinanty rozwoju. Koncepcje rozwoju psychicznego człowieka. Elementy psychologii klinicznej – psychologia zdrowia i stres psychologiczny. Zburzenia psychiczne w kontekście pracy nauczyciela.

Ćwiczenia: charakterystyka rozwoju psychicznego w poszczególnych etapach życia. Rozwój poznawczy, emocjonalny, społeczny i moralny. Potrzeby uczniów i sposoby ich realizacji. Zaburzenia psychiczne występujące u dzieci i młodzieży-rodzaje, przyczyny, potrzeby edukacyjne.

Metody kształcenia

Wykład, praca w grupach, dyskusje, prace kontrolne, projekty

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: zaliczenie na podstawie kolokwium zaliczeniowego w formie pisemnej. Student uzyskuje ocenę pozytywną po uzyskaniu minimum 60%możliwych punktów.

Ćwiczenia: kończą się zaliczeniem na ocenę. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: kolokwium  zaliczeniowe i aktywność na zajęciach. Student uzyskuje ocenę pozytywną po uzyskaniu minimum 60%możliwych punktów.

Ocena końcowa: to średnia ocen z wkładu  i ćwiczeń. Obydwie ocen muszą być pozytywne. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

1. Brzezińska A.I. (2005), Portrety psychologiczne człowieka. Gdańsk, GWP Doliński D.,

2.Strelau J., (2010) (red.) Psychologia akademicka. Podręcznik.t.1-2. Gdańsk, GWP Kendall 

3.Ph. (2004) Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk, GWP

4. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Literatura uzupełniająca

Ustalana i rekomendowana studentom w zależności od tematyki zajęć.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Grażyna Biczysko (ostatnia modyfikacja: 18-10-2018 18:08)