SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zabawy i gry ruchowe - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zabawy i gry ruchowe
Kod przedmiotu 16.1-WL-WFSP-ZGR
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Grażyna Biczysko
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznaje rolę zabaw i gier ruchowych w wychowaniu wszechstronnym, ich miejsce w wychowaniu fizycznym oraz możliwości ich wykorzystania w różnych formach zajęć. Pojęcie i klasyfikacja zabaw i gier ruchowych. Metodyka nauczania zabaw i gier ruchowych. Zabawy i gry ruchowe, jako środek w procesie społecznego, psychicznego i fizycznego rozwoju człowieka. Poznaje terminy i pojęcia dotyczące metod i zasad nauczania oraz budowy lekcji gier i zabaw.

 

Wymagania wstępne

Brak przeciwwskazań do ruchu
 

Zakres tematyczny

Laboratorium: Znaczenie zabawy i gry ruchowej w procesie emocjonalnego, poznawczego i motorycznego rozwoju oraz usprawniania człowieka. Rodzaje zabaw i gier ruchowych. Podział zabaw i gier ruchowych, metodyka nauczania oraz zasady prowadzenia zabawy i gry ruchowej. Tok lekcji zabaw i gier ruchowych. Projektowanie zajęć w oparciu o zabawy i gry ruchowe. Wykorzystanie zabawy i gry ruchowej w przygotowaniu do mini gier. Przybory nietypowe i ich wykorzystanie w zabawie i grze ruchowej.

Metody kształcenia

Metoda sytuacyjna, gra dydaktyczna, projektu, inscenizacja, dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratorium: Pisemne zaliczenie z  wiedzy teoretycznej dotyczącej przedmiotu, przygotowanie konspektu lekcji gier i zabaw na ocenę, prowadzenie lekcji na ocenę

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

  1. Trześniowski R., 1995, Gry i zabawy ruchowe, Warszawa.

  2. Bondarowicz M., Staniszewski T., 2008, Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych, Warszawa.

  3. Bieżuńska E, Wierzbicka - Toruń M., 2007, Nowe zabawy i gry sportowe z nietypowymi przyborami : poradnik dla nauczycieli szkół podstawowych Wydawnictwo "Aker", Łysomice .  

  4. Bondarowicz M., 1995, Zabawy w grach zespołowych, Warszawa. 

  5. Bondarowicz M., 1994, Zabawy i gry ruchowe, Warszawa.

  6. Bronikowski M., Muszkieta R., 2000, Zabawy i gry ruchowe w szkolnym wychowaniu fizycznym. - Poznań: Akademia Wychowania Fizycznego.

  7. Bondarowicz M., 1996, Zabawy i gry ruchowe na cztery pory roku, Warszawa.

  8. Janikowska – Siatka M., Skrętowicz E., Szymańska E., 1999, Zabawy i gry ruchowe na lekcjach wychowania i festynach sportowo-rekreacyjnych, Warszawa .

  9. Czasopisma i e-booki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych; http://www.bu.uz.zgora.pl/

Literatura uzupełniająca

1. Urniaż J., Jurgielewicz-Urniaż M., Witkowicz E., 2005, Zabawy i gry ruchowe. Cz. 1, (Przewodnik do ćwiczeń) – Olsztyn.

2. Urniaż J., Jurgielewicz-Urniaż M., Witkowicz E., 2006, Zabawy i gry ruchowe. Cz. 2, (Przewodnik do ćwiczeń) - Olsztyn 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 08-04-2019 16:31)