SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka piłki siatkowej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka piłki siatkowej
Kod przedmiotu 16.1-WL-WFSP-MPS
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Tomasz Paluch
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie studentów do samodzielnego prowadzenia różnych form zajęć z piłki siatkowej. Usprawnienie studentów w zakresie techniki gry w piłkę siatkową.

 

Wymagania wstępne

Podstawowa umiejętność odbić piłki oburącz sposobem górnym i dolnym. Podstawowa znajomość przepisów.

Zakres tematyczny

Laboratorium Ćwiczenia, gry i zabawy przygotowujące do gry w piłkę siatkową (podania, rzuty, chwyty itp.)

Technika, systematyka i metodyka nauczania: postaw siatkarskich i poruszania się po boisku, padów i rzutów, podstawowych sposobów odbicia piłki oburącz sposobem górnym, oburącz sposobem dolnym, zagrywki sposobem dolnym, rotacyjnej z miejsca i w wyskoku, szybująca z miejsca i w wyskoku, przyjęcia piłki po zagrywce, wystawienie piłki do ataku, zbicia piłki i innych form ataku (zbicie dynamiczne, zbicie plasowane, zbicie z pola obrony, atak z wykorzystaniem bloku, atak kombinacyjny po rozegraniu piłki), zastawiania pojedynczego i grupowego, obrony pola gry i odbić w zachwianej równowadze (pady, rzuty). Taktyka indywidualna w zakresie poszczególnych elementów techniki gry w piłkę siatkową. Specjalizacja działań i pozycji w piłce siatkowej. Taktyka zespołowa gry w ataku: ustawienie początkowe do przyjęcia zagrywki, taktyka ataku z zawodnikiem rozgrywającym w linii ataku i w linii obrony, taktyka ataku z wykorzystaniem zawodników z linii ataku i z linii obrony, taktyka gry w kontrataku. Taktyka zespołowa gry w obronie: nauczanie i doskonalenie systemów obrony zespołowej, nauczanie i doskonalenie asekuracji własnego ataku, nauczanie i doskonalenie asekuracji zastawiania. Ćwiczenia taktyczne realizowane w różnych formach (małe gry, fragmenty gry, gry szkolne, gry właściwe, mecze)

 

Metody kształcenia

Obserwacja, samodzielne opracowanie materiałów metodycznych, ćwiczenia praktyczne, zajęcia w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, uzyskanie pozytywnej oceny z testu z progami punktowymi, składającego się z pytań zamkniętych i otwartych; minimum na uzyskanie zaliczenia to 60% punktów – 50% oraz testu sprawności specjalnej – 50% wymaganego wyniku.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

 

Literatura podstawowa

  1. Bondarowicz M.: Zabawy w grach sportowych. Warszawa 2007.

  2. Buchfelder M., Klocek T.: Siatkówka na lekcji wychowania fizycznego. Warszawa 2003.

  3. Grządziel G.: Piłka siatkowa. Technika, taktyka i elementy minisiatkówki. Katowice 2006.

  4. Kasza W., Zdebska H.: Piłka siatkowa - obrona pola w ujęciu taktycznym. Warszawa 2007.

  5. Kowalski L.: Taktyka ataku i bloku w siatkówce. Warszawa 1993.

  6. Mecner K.: 80 lat polskiej siatkówki. Warszawa 2002.

  7. Skrobański H., Wieczorek A.: Przewodnik do ćwiczeń z piłki siatkowej. Poznań 1995.

  8. Superlak E.: Piłka siatkowa. Techniczno - taktyczne przygotowanie do gry. Wrocław 2006.

  9. Uzarowicz J.: Siatkówka - co jest grane. Kraków 2001.

  10. Wróblewski P.; Piłka siatkowa w szkole - poradnik metodyczny. Warszawa 2005.

  11. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Literatura uzupełniająca

  1. Grządziel G., Kowalski L.: Siatkówka plażowa w szkole. Warszawa 2000.

  2. Grządziel G., Ljach W.: Piłka siatkowa. Podstawy treningu. Zasób ćwiczeń. Warszawa 2000.

  3. Mecner K.: Historia siatkówki. Mistrzostwa Europy. Katowice 2005.

  4. Papageorgiou A., Spitzley W.: Piłka siatkowa. Podręcznik nauczania podstawowego. 2003

  5. Seweryniak T.: Siatkówka plażowa. Działania graczy i współzawodnictwo. Wrocław 2008.

  6. Superlak E.: Dyspozycje osobnicze a umiejętności działania w grze zespołowej na przykładzie gry w piłkę siatkową. Wrocław 2008.

  7. Wołyniec J. (red.): II Ogólnopolskie Warsztaty Trenerskie w piłce siatkowej - materiały szkoleniowe. Wrocław 1996.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Grażyna Biczysko (ostatnia modyfikacja: 28-09-2018 13:00)