SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teoria i metodyka pływania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teoria i metodyka pływania
Kod przedmiotu 16.1-WL-WFSP-TMP
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Grzybowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 5 0,33 4 0,27 Egzamin
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Usystematyzowanie przez studenta wiedzy z zakresu metodyki, techniki i przepisów pływania. Przygotowanie studenta do samodzielnego prowadzenia zajęć ruchowych w wodzie. Usprawnienie w zakresie sportowej techniki pływania st. kraul, st. motylkowym i st. zmiennym oraz umiejętności niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa podczas zajęć w wodzie na poziomie Młodszego Ratownika WOPR.

Wymagania wstępne

Znajomość i umiejętność zaprezentowania poprawnej techniki pływania stylem klasycznym wraz ze startem i nawrotem.

Zakres tematyczny

Wykład: Historia i przepisy pływania (st. kraul, st. motylkowy, st. zmienny). Ratownictwo wodne (przepisy dotyczące bezpieczeństwa osób przebywających na obszarach wodnych). Lekcja pływania, metody stosowane w nauczaniu pływania.

Laboratorium: Sportowa technika pływania (st. kraul, st. motylkowy, st. zmienny). Ratownictwo wodne (umiejętności niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa podczas zajęć w wodzie na poziomie Młodszego Ratownika WOPR). Przeprowadzenie zajęć ruchowych w wodzie.

Metody kształcenia

Wykład informacyjny, obserwacja, metoda poglądowa, metoda analityczna, metoda syntetyczna, samodzielne opracowanie materiałów metodycznych, ćwiczenia praktyczne, zajęcia w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady z przedmiotu kończą się testem w formie pisemnej zgodnym z podanymi kryteriami - uzyskanie pozytywnej oceny z testu z progami punktowymi, składającego się z pytań zamkniętych i otwartych. Minimum na uzyskanie zaliczenia to 60% punktów.

Laboratorium kończy się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, hospitacja zajęć ruchowych w wodzie. Ocenie podlegają:

  • zaprezentowanie poprawnej techniki pływania st. kraul, st. motylkowym i st. zmiennym wraz ze startami i nawrotami oraz uzyskanie limitów czasowych na określonych dystansach – 70%,
  • test sprawnościowy w zakresie ratownictwa wodnego – 15%,
  • samodzielne przeprowadzenie zajęć ruchowych w wodzie – 15%.

Przedmiot kończy się egzaminem końcowym w formie pisemnej z treści obejmującej tematykę wykładów i laboratorium. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest zaliczenie testu z progami punktowymi minimum 50% punktów. Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z egzaminu (25%) i laboratorium (75%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z egzaminu i laboratorium.

Literatura podstawowa

  1. Bartkowiak E.: Pływanie. Program szkolenia dzieci i młodzieży. COS. Warszawa 1997
  2. Czabański B., Filon M., Zatoń K. (red.): Elementy teorii pływania. AWF we Wrocławiu. Wrocław 2003
  3. Dybińska E., Wójcicki A.: Wskazówki metodyczne do nauczania pływania. AWF w Krakowie. Kraków 2002
  4. Jopkiewicz J. K.: Autorski zbiór zadań ruchowych w nauczaniu techniki pływania delfinem. UKW. Bydgoszcz 2005
  5. Karpiński R.: Pływanie. Podstawy techniki, nauczanie. Biurotext. Katowice 2002
  6. Kober P. J.: Kraul - ćwiczenia techniczne. Pływaj i trenuj jak zawodowcy. Warszawa 2014
  7. Ostrowski A.: Zabawy i rekreacja w wodzie. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Warszawa 2003
  8. Pietrusik K., Wochna K.: Nauczanie pływania dzieci w młodszym wieku szkolnym. AWF w Poznaniu. Poznań 2016
  9. Wiesner W.: Nauczanie - uczenie się pływania. Podręcznik dla studentów akademii wychowania fizycznego. AWF we Wrocławiu. Wrocław 1999
  10. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Literatura uzupełniająca

  1. Laughlin T.: Pływanie dla każdego. Zielonka 2007.
  2. Prawie wszystko o ratownictwie wodnym. ZG WOPR praca zbiorowa. Warszawa 1993.
  3. Wiesner W., Skalski D.: Podstawy metodycznej edukacji ratowniczej. Skarszewy – Wrocław 2005.
  4. Laughlin T., Delves J.: Kraul metodą Total Immersion. Zielonka 2006.
  5. Przybylska A.: Pływanie kraulem czyli jak poprawić technikę i przygotować się fizycznie do sezonu. Toruń 2010.
  6. www.fina.org – Światowa Federacja Pływacka (FINA)
  7. www.polswim.pl – Polski Związek Pływacki (aktualne przepisy pływania)
  8. www.wopr.pl – Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe (WOPR)
  9. www.swim.ee – strona poświęcona technice, analizie wyścigów pływackich
  10. www.plywanie.pl – forum dyskusyjne o pływaniu
  11. www.mojeplywanie.pl – forum dyskusyjne o pływaniu
  12. www.swim.info.pl – pływanie osób niepełnosprawnych

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 09-04-2019 15:53)