SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Fizjologia człowieka |
Kod przedmiotu | 16.1-WL-WFSP-FCZ |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studenta i zrozumienie przez niego zasad funkcjonowania organizmu ludzkiego jako całości, przyswojenie wiedzy na temat działania układu nerwowego, krążenia, oddechowego. Student zostaje zaznajomiony z tematyką wpływu różnego rodzaju wysiłku na funkcjonowanie poszczególnych układów. Student ma rozumieć znaczenie wydolności tlenowej i beztlenowej dla zdrowia i sprawności fizycznej człowieka. Student musi nabyć umiejętność oceny wydolności człowieka, zna i rozumie różnice wydolnościowe pomiędzy dziećmi a dorosłymi, zna następstwa braku ruchu i otyłości.
Znajomość anatomii człowieka, biochemii oraz biomechaniki.
Wykłady: Zmiana aktywności ruchowej człowieka na przestrzeni ewolucji i zmiany fizjologiczne z tego wynikając. Akinezja i jej skutki fizjologiczne. Otyłość, przyczyny, następstwa, sposoby jej oceny i przeciwdziałania Zasady treningu Wpływ treningu prozdrowotnego na organizm. Dymorfizm płciowy. Starzenie się. Znaczenie fizjologii wysiłku na uzyskiwanie wysokich wyników w sporcie Energetyka pracy mięśni. Układ nerwowy. Termoregulacja podczas spoczynku oraz wysiłków o różnej charakterystyce i w różnych warunkach atmosferycznych.
Laboratorium: Struktura i funkcja mięśni szkieletowych: budowa mięśni szkieletowych, typy włókien mięśniowych, jednostka motoryczna, rekrutacja jednostek motorycznych, typy włókien mięśniowych a wyniki sportowe, rodzaje skurczów mięśniowych, siła skurczu mięśniowego. Energia skurczu mięśniowego – metabolizm włókien mięśniowych: substraty energetyczne, źródła resyntezy ATP, sposoby magazynowania energii. Układ nerwowy: komórki nerwowe, potencjał spoczynkowy i czynnościowy, impulsy nerwowe, synapsy, centralny układ nerwowy, obwodowy układ nerwowy, integracja sensoryczna. Kontrola hormonalna podczas wysiłku; system wewnątrzwydzielniczy, hormony, regulacja wewnątrzwydzielnicza metabolizmu podczas wysiłku, regulacja wewnątrzwydzielnicza gospodarki wodno-elektrolitowej podczas wysiłku.
Wykład: metoda podająca, wykład informacyjny
Laboratorium: dyskusja problemowa, obserwacja, burza mózgów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady: egzamin na ocenę obejmuje materiał wykładowy i laboratoryjne, warunkiem zdawania egzaminu jest uzyskanie oceny pozytywnej z laboratorium. Warunkiem zdania egzaminu jest otrzymanie przez studenta minimum 50% punktów z możliwych do otrzymania z testu.
Laboratorium: zaliczenie na ocenę obejmuje materiał ćwiczeniowy, warunkiem zaliczenia jest otrzymanie przez studenta minimum 3 pozytywnych ocen cząstkowych z pięciu pytań jakie są mu zadawane podczas sprawdzianu, aby uzyskać ocenę pozytywną z pytania cząstkowego student musi wykazać się minimum 50% wiedzą jaka była mu zaprezentowana na zajęciach.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 09-04-2019 15:36)