SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka wychowania fizycznego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka wychowania fizycznego
Kod przedmiotu 16.1-WL-WFSP-MWF
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Grażyna Biczysko
  • dr hab. Halina Guła-Kubiszewska, prof. UZ
  • dr hab. Józef Tatarczuk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Laboratorium 45 3 27 1,8 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wyposażenie studenta w wiedzę dotyczącą rozwoju psychofizycznego i przygotowanie merytoryczne w zakresie prowadzenia zajęć ruchowych w szkole podstawowej. Rozwijanie umiejętności planowania cyklu tematycznego w postaci osnowy lekcyjnej w realizacji poszczególnych bloków podstawy programowej oraz świadomego projektowania kompetencji ucznia jako uczestnika kultury fizycznej. Wdrażanie studentów do procesu mierzenia jakości pracy szkoły poprzez hospitacje nauczyciela wychowania fizycznego. Aktywizowanie studentów do szukania kreatywnych rozwiązań metodycznych w działaniach angażujących ucznia do samokontroli i samooceny  osiągnięć edukacyjnych po realizacji cyklu tematycznego. Praktyczne przygotowanie studentów do realizacji celów lekcji wychowania fizycznego w jednostce metodycznej.

Przygotowanie studenta do odbycia ciągłej praktyki pedagogicznej.

 

 

Wymagania wstępne

Pozytywna ocena z przedmiotu Metodyka wychowania fizycznego realizowanego w III semestrze.

 

Zakres tematyczny

Wykład: kompetencje nauczyciela. Czynności nauczycielskie, rozkład materiału pisany sposobem 4- zadaniowym i sposobem tradycyjnym, samoocena i samokontrola w wychowaniu fizycznym, podział uczniów na zespoły i formy prowadzenia lekcji, dokumentacja nauczyciela wychowania fizycznego

Laboratorium: planowanie działań pedagogicznych na poziomie celów ogólnych i (długo i krótkoterminowych) oraz  szczegółowych (operacyjnych i nieoperacyjnych) Kompetencje kulturowe ucznia (realizacyjne, aksjologiczne, komunikacyjne, technologiczne). Planowanie metodyczne- osnowa dla cyklu tematycznego- do poszczególnych bloków tematycznych podstawy programowej.  Hospitacja jako element nadzoru pedagogicznego w zakresie mierzenia jakości pracy szkoły - hospitacja doradczo- doskonaląca, diagnozująca, oceniająca. Metody intensyfikujące zajęcia wychowania fizycznego:- Małych Obwodów Ćwiczebnych, zadań dodatkowych. Prowadzenie lekcji przez studentów (warsztaty). Prowadzenie przez studentów hospitacji (wszystkie rodzaje- warsztaty).  Samokontrola i samoocena, narzędzia monitorowania osiągnięć ucznia w cyklu tematycznym.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny,  analiza dokumentów, metoda projektu, multimedialna, metody aktywizujące, praca w grupach, warsztaty,podająca, poglądowa, słownego ujęcia ruchu, analityczno-syntetyczna. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład kończy się egzaminem na ocenę - student po otrzymaniu zaliczenia z laboratorium pisze egzamin obejmujący materiał wykładowy. Pytania mają charakter otwarty ocena (liczbowa od 2.0 do 5.0).

Laboratorium:  ocenie podlegają: systematyczność udziału w zajęciach, aktywny udział studenta na zajęciach, projekty studenckie indywidualne lub  zespołowe, sprawdziany cząstkowe i  końcowy (kafeteria pytań zamkniętych i otwartych). Wyróżnione obszary są oceniane według ustalonych progów punktowych. Całkowita ocena obliczana jest według skali punktowej: 50%pkt = dostateczny, 60% pkt= dostateczny plus, 70%pkt= dobry, 80%pkt= dobry plus, 90%pkt= bardzo bobry. 

Ocena końcowa: średnia ocen- z wykładu i z laboratorium. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Egzamin:

1/ I termin: pisemny (kafeteria pytań otwartych) lub ustny z wcześniej udostępnionych zagadnień egzaminacyjnych. Podczas egzaminu studenci odpowiadają lub piszą na trzy losowo wybrane pytania oceniane w skali 3-5 i ocena końcowa to średnia z tych ocen.

2/ II  termin: tylko ustny (ocena według powyższej skali ocen.

Literatura podstawowa

1. Bronikowski M.,2007, Wychowanie fizyczne poprzez zabawy i gry ruchowe, Akademia Wychowania Fizycznego, Poznań.

2. Bronikowski M., 2012, Dydaktyka wychowania fizycznego, fizjoterapii i sportu, Akademia Wychowania Fizycznego, Poznań.

3. Strzyżewski S., 2013, Proces kształcenia i wychowania w kulturze fizycznej, AWF w Katowicach, Katowice.

4. Osiński W., 2011, Teoria wychowania fizycznego, AWF w Poznaniu,  seria: podręczniki nr 64, Poznań.

5. Półtorak W., Warchoł K. 2006,  Hospitacja lekcji jako diagnozujący element mierzenia jakości pracy szkoły,  Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, nr 8/9, dod. s. 2-6.

6. Tatarczuk J., 2004, Metodyka wychowania fizycznego. Zagadnienia wybrane. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego. Zielona Góra, 1-227.

7. Guła- Kubiszewska H.,  2000, Hospitacja lekcji- przyczyna stresu czy element motywacji w pracy nauczyciela WF”?, WfiZ, nr 4,

8. Maszczak T., (2009),  Edukacja fizyczna w nowej szkole,  Warszawa.

9. Guła-Kubiszewska H., Lewandowski M., 2003,  Podstawy projektowania, programowania i planowania pracy nauczyciela. Wychowanie fizyczne w gimnazjum, WSiP Warszawa.

10. Polechoński J., Pośpiech D., 2007,  Hospitacja diagnozująca w wychowaniu fizycznym, Kultura Fizyczna, nr 1/2, s. 15-20.

11. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

 

Literatura uzupełniająca

1. Lider – miesięcznik.

2. Kultura fizyczna miesięcznik. 

3. Białek U.,   Wolfart-Piech-J. 2018,  Magia zabawy. Program wychowania fizycznego  dla klas I- III, Wrocław. doradcy.wf@gmail.com 

 4.Białek U.,   Wolfart-Piech-J. (2017) Magia ruchu. Program wychowania fizycznego  dla klas IV- VIII szkoły podstawowej, Wrocław.

5. Guła- Kubiszewska H., Romanowska- Tołłoczko A., Starościak W., (2016), Dziennik Praktyki Pedagogiczno- metodycznej w oddziałach przedszkolnych i szkole  podstawowej, AWF Wrocław,  www.awf.wroc.pl/praktyki pedagogiczne

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 09-04-2019 16:08)