SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metody badań naukowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metody badań naukowych
Kod przedmiotu 05.9-WL-WFSP-MBN
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Narkiewicz-Niedbalec, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z elementarną wiedzą z zakresu metodologii nauk, metodami i technikami, które mogą być stosowane w naukach o kulturze fizycznej oraz ich zastosowaniami w praktyce. 

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Wykład: Praktyka badawcza jako jedna z odmian praktyk społecznych, współczesna klasyfikacja nauk z nawiązaniem do klasyfikacji wcześniejszych i miejscem nauk o kulturze fizycznej, składniki języka nauki: definicje, klasyfikacje i typologie, regularności empiryczne, hipotezy, prawa nauki, etapy badań naukowych. Metody badań – eksperyment i monografia. Pomiar w naukach empirycznych. Skale pomiarowe, wybrane statystyki tendencji centralnej i miar rozproszenia, źródła informacji bibliograficznej – Katalogi Biblioteki Narodowej, katalogi przedmiotowe;

Metody kształcenia

Wykład z prezentacjami projektów studentów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: obecność na wykładach oraz uzyskanie pozytywnej oceny z prezentacji projektu lub kolokwium zaliczeniowego.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ustalona zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

1.      Alan Chalmers, Czym jest to, co zwiemy nauką? Rozważania o naturze, statusie i metodach nauki. Wprowadzenie do współczesnej filozofii nauki, Wrocław 1997.

2.      Adam Grobler, Metodologia nauk, Kraków 2006.

3.      Tadeusz Pilch, Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 1995.

Literatura uzupełniająca

1.      Jerzy Kmita, O kulturze symbolicznej, Warszawa 1983.

2.      Józef M. Bocheński Współczesne metody myślenia, Poznań 1993

3.      Ontogeneza i promocja zdrowia w aspekcie medycyny, antropologii i wychowania fizycznego (red.) Ryszard Asienkiewicz, Józef Tatarczuk, „Rocznik Lubuski”, 2014, nr 40, cz. II

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Grażyna Biczysko (ostatnia modyfikacja: 28-09-2018 13:44)